Vermogen voor een 37 liter ketel

Gestart door Brouwert, 10-05-2019 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Hallo allemaal,

Ik wil graag een grotere brouwketel (ene SS brewtech 37 liter/10 gallon ketel) gaen gebruiken maar vraag mij af of mijn huidige inductieplaat van 2000W genoeg zal zijn om die te verwarmen en goed aan de kook te krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Biertje1985

Q = M * C * ΔT

C=4180

http://www.rekenset.nl/Natuurkunde/Natuurkunde_onderwerpen/Vloeistoffen,%20gassen%20en%20warmteleer/warmte_uitleg.htm

Als je ketel niet is geisoleerd neem dan de uitkomst in vermogen ongeveer * 1.1

Maar om lang verhaal kort te maken, ik verwarm en kook met een 3200watt element op 38 liter in een geisoleerde dubbwelwandige thermoport ketel,
rollende kook bij 60%vermogen. ruim voldoende om 1 graad per minuut te verwarmen.

Ketels zoals de Easybrew 30 doen het met minder vermogen (2800 watt geloof ik)


hobbybob

Easybrew30 - 2500 watt
Easybrew50 - 3000 watt

Deze laatste heb ik maar tijdens koken gebruik ik max  2400 watt met deze ongeisoleerde ketel.
Prachtige rollende kook

Het beste bier brouw jezelf


Biertje1985

Ik verwacht dat het met de inductieplaat wel lukt maar dat het verwarmen wel erg lang duurt.
Perfecte oplossing dat wel, je kan overwegen om een element in de pan te hangen zoals

https://nl.aliexpress.com/item/1600-W-220-V-Elektrische-Boiler-Element-Mini-Boiler-Warm-Water-Koffie-Onderdompeling-Reizen-Gebruik-nieuwe/32981413138.html?spm=a2g0z.search0104.8.72.2f8a4c6cSzFvf0&transAbTest=ae803_5

of

https://nl.aliexpress.com/item/1600-W-220-V-Elektrische-Boiler-Element-Mini-Boiler-Warm-Water-Koffie-Onderdompeling-Reizen-Gebruik-nieuwe/32981413138.html?spm=a2g0z.search0104.8.72.2f8a4c6cSzFvf0&transAbTest=ae803_5

Of dergelijk. Maischen zal wel lukken, (licht)koken misschien ook nog wel, maar het verwarmen met tussen stappen of het verwarmen van koud water naar brouwtemperatuur zal wel lang gaan duren.

Een brewtech isolatie mantel zal ook wel helpen.

Ik zou zeggen probeer het even uit met water op je inductieplaat en log de tijd, dan heb je een indicatie van de lengte van de brouwdag met jou installatie.

tdp

Je zou de vraag ook bij SS Brewetech uit kunnen zetten. Ik heb eenzelfde vraag uitgezet voor de 75 liter BME variant, kreeg terug dat ik een brander van 50.000 BTU nodig had (omgerekend 14,5 kw). Overdracht van inductie is beter dan van gas, maar geeft een indicatie. Ga dat met gas (waarschijnlijk) niet redden, ben zelf ook al wel iets aan het denken om een inductieplaat te gebruiken, maar gok dat ik dan zo'n 5 kW minimaal nodig heb. Daarvoor moet ik kracht aan gaan leggen, lijkt met net weer iets te veel van het goede...

Biertje1985

Citaat van: tdp op 13-05-2019  16:58 uJe zou de vraag ook bij SS Brewetech uit kunnen zetten. Ik heb eenzelfde vraag uitgezet voor de 75 liter BME variant, kreeg terug dat ik een brander van 50.000 BTU nodig had (omgerekend 14,5 kW). Overdracht van inductie is beter dan van gas, maar geeft een indicatie. Ga dat met gas (waarschijnlijk) niet redden, ben zelf ook al wel iets aan het denken om een inductieplaat te gebruiken, maar gok dat ik dan zo'n 5 kW minimaal nodig heb. Daarvoor moet ik kracht aan gaan leggen, lijkt met net weer iets te veel van het goede...
5 kW is overkill voor dat volume, inductie heeft bijna geen verlies.
Overigens kan je 5 kW gewoon op een 1 fase groep doen, wel een groep van 20 A zoals tegenwoordig vaker wordt gebruikt voor zonnepanelen.
Hoofdzekering is vaak 35 A bij een normale 1 fase aansluiting. Let op de kabeldikte.

Frank Cameron

Mijn Grainfather heeft slechts 2000 Watt, daar kook ik 24 liter met gemak in.

tdp

Citaat van: Biertje1985 op 13-05-2019  22:51 u5 kW is overkill voor dat volume, inductie heeft bijna geen verlies.
Overigens kan je 5 kW gewoon op een 1 fase groep doen, wel een groep van 20 A zoals tegenwoordig vaker wordt gebruikt voor zonnepanelen.
Hoofdzekering is vaak 35 A bij een normale 1 fase aansluiting. Let op de kabeldikte.

GF 30: 2 kW (*2,5 = 5 kW)
EB 30: 2,5 kW (*2,5 = 6,25 kW)
EB 50: 3 kW ( *1,5 = 4,5 kW)

Zo gek leek mij dan 5 kW niet inderdaad. Ik zou een fornuisaansluiting kunnen laten aanleggen, en daarvoor speciaal een kabel naar achter kunnen trekken, maar ik denk dat ik voor de 37 l variant ga en dan 2x op 1 dag ga brouwen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.