Fermentosaurus

Gestart door Arne8, 30-04-2019 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arne8

Hallo,

Ik kocht eergisteren een Fermentosaurus aan bij Brouwland. (Nog eentje van de eerste generatie die aan vermindering stond)

Nu heb ik deze getest maar blijken er 2 problemen te zijn...

1) Als ik de vlinderschroef sluit, dan loopt er toch nog steeds water door
2) Als ik de vlinderschroef volledig open zet en het vat vul met een 5tal liter, dan drupt er om de zoveel tijd een druppel water uit mijn vat langs de onderkant.. Het is niet meteen duidelijk waar het 'lek' zit..

Kan iemand me hierbij helpen alvorens ik mijn wort hierin smijt...

Groeten Arne

Guppie

Net nieuw gekocht en lek.

Terug naar Brouwland

Appiehappie

Hallo Arne,

Het is belangrijk dat de diverse rubber ringen goed bevestigd zijn (zie plaatje). Ik spuit ze zelf ook nog dun in met foodgrade siliconenolie.
Ook de diverse schroefdraadverbindingen spuit ik dun in met foodgrade siliconenolie. Dit om te voorkomen dat de schroefverbindingen muurvast komen te zitten. Tevens zal de siliconenolie water(bier)afstotend werken. Ik heb zelf meegemaakt dat de schroefverbinding met geen mogelijkheid meer los te maken was. Ik moest de schroefverbinding slopen om deze los te krijgen van de vergistingstank.
Nog een tip: schroef de verbindingen niet muurvast maar handvast.




Hieronder staat een link naar een artikel over lekkage bij de Fermentasaurus. Misschien staat hier een oplossing in.

https://drive.google.com/file/d/1Mw49jKPUxRCnfCaGUy7zIAhx9Jkl_8yl/view?usp=sharing

Succes met het oplossen van het lekkage probleem.

Jacques

Citaat van: Guppie op 01-05-2019  00:20 uNet nieuw gekocht en lek.

Terug naar Brouwland

Ook mijn idee. Zij kunnen je vertellen wat te doen en zo nodig het probleem oplossen...

Arne8

Citaat van: Appiehappie op 01-05-2019  00:27 uNog een tip: schroef de verbindingen niet muurvast maar handvast

Ik vrees dat daar het probleem zit, krijg hem niet meer los. In de komende weken eens binnen springen bij Brouwland dus...
Toch bedankt allen!

SVB

Dan gok ik dat de o-ring nu vervormd is, waardoor je dus lekkage krijgt.
Los halen en opnieuw (minder) vast draaien is dan de oplossing.


Scorpionrose

Citaat van: Arne8 op 02-05-2019  13:25 uIk vrees dat daar het probleem zit, krijg hem niet meer los. In de komende weken eens binnen springen bij Brouwland dus..
Toch bedankt allen!

Dat je hem niet meer los krijgt kun je overal op google vinden.
Dat is het grote probleem van deze dingen. Ze gaan er bijna allemaal kapot.
Leek mij in het begin een leuk apparaat maar na het lezen van vele reviews besloten deze niet te kopen.

Knobby

Persoonlijk nooit problemen mee gehad zolang ik hem niet te strak vastdraai. Echter zijn ze er zelf ook niet tevreden over blijkbaar want bij de v2 hebben ze het anders aangepakt.

@

Hoi,

Ik had excact hetzelfde met mijn Fermentasaurus. Ik heb hem bij Brouwstore gekocht en die hebben het probleem prima verholpen.
Het is een bekend probleem waarvoor een extra rubber ring beschikbaar is. Die ring komt onder in het vlinderklep mechanisme en daarmee is bij mij het probleem verholpen. Zelfs onder druk geen lekkage meer.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38186.msg582975.html#msg582975 voor details over de ring die ze me hebben opgestuurd.

Ik kwam ze later ook op Aliexpress tegen https://www.aliexpress.com/item/FKM-CS-1-5-OD-46-47-48-49-50-51-53-55-mm-Fluorine-Glue/32961344133.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5c374c4dtAHALl.Voor als je van mooie kleurtjes houdt  ;D

Ed
 

Appiehappie

Ik neem aan dat de afdichtingsring in de uitsparing komt? (Zie gele pijl). Je kunt ook de diverse randen van de dikke rubber ring insmeren met foodgrade vet zoals het vet wat bij het onderhoud van een biertap word gebruikt (zie rode pijlen). Het vet is waterafstotend en sluit de ring beter af.



Hieronder staat afgebeeld hoe de ring (43x1.5mm) rubber (siliconen) O-ring geplaatst is.



Link naar instructie https://drive.google.com/file/d/1Mw49jKPUxRCnfCaGUy7zIAhx9Jkl_8yl/view.

Arne8

Bedankt iedereen voor de reacties maar ik blijf met het probleem zitten dat ik de ringen niet meer uit elkaar krijg (waarschijnlijk door te hard aanspannen). Ik ga normaal vrijdag langs bij Brouwland.
Ik zal het resultaat hier zeker meedelen, wie weet komt iemand nog eens hetzelfde tegen.

Alien on Acid

Let wel op dat het schroefdraad van die getande ring linksdraaiend is gemaakt: rechtsom is los, linksom is vast (in tegenstelling tot 'normaal' schroefdraad)
Wat ook kan helpen, is iets meubelen met een M19 bout, zoals FrankOD heeft beschreven in het Fermentasaurus Unitank draadje (citeren lukt even niet, maar reactie #166)
Zoals later ook gezegd in dat draadje: alleen gebruiken voor LOSdraaien! Voor vastdraaien is handvast meer dan voldoende!
Qua lekkage, kijk even goed je O-ringetjes na. Een kleine beschadiging of een klein beetje verkeerd ingelegd kan al reden genoeg zijn voor lekkage. En anders, zoals gezegd, even op de koffie bij Brouwland met de Fermentasaurus onder de arm!
Succes!

Arne8

Vorige week met de Fermentosaurus tot bij Brouwland. Terug super-klantvriendelijk.
Namen hun tijd om alles op hun gemak te bekijken. Er zat ergens iets fout met de afdichtsring.
Ik kreeg een nieuw stuk en kan nu zonder problemen verder brouwen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.