Hele snelle vergisting met Fermentis Safbrew S-33

Gestart door Arjen1969, 30-04-2019 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen1969

Ik heb onderstaand witbier afgelopen zondag gebrouwen, ging eigenlijk redelijk goed. Mijn SG van het wort was iets lager dan het voorspelde SG (1046 ipv de gewenste 1052), maar ik was ietwat ruim met mijn spoelwater dus dat lag in de lijn der verwachting. In het recept zit de Fermentis Safbrew S-33 die ik als korrelgist (zakje 11 gram) heb toegevoegd. Het is een gist die ik niet eerder heb gebruikt maar ik vond dit recept bij online dus ik heb me er aan gehouden.

De gisting begon al erg snel (na een half uurtje of zo), en was erg heftig. SG was dan ook als een dolle aan het zakken tot en met vandaag en staat nu op 1014, lijkt zelfs compleet gedaan met de gisting nu (al 24 uur SG van 1014). Is dit gangbaar voor deze gist? Is die zo actief en snel? Ik laat het nu sowieso een week in het vat zitten, maar denk dat ik daarna waarschijnlijk al ga bottelen en dat ben ik niet gewend, normaal doe ik dat pas als mijn bier 3 weken in het gistvat heeft gezeten. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met deze gist? Ik wil namelijk niet dat ik mijn brouwsel te vroeg bottel (ik gebruik overigens een Tilt voor de SG meting, die is behoorlijk nauwkeurig dus ik neem aan dat de uitlezing ook nu klopt).

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaerlant Witbier
KenmerkWitbier
Brouwdatum27-4-2019
BiertypeWitbier
Aantal liters20
Gewenst begin SG1052 (5,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement77,2%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30,3 liter
Maischdikte4,5 l/kg
Maischwater20,3 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid13 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (DM)51,4 %2,340 kg4 EBC
Tarwemout (DM)29,2 %1,330 kg4 EBC
Tarwe licht14,7 %0,670 kg6 EBC
Havermout4,6 %0,210 kg4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau5,5 %16 grFWH10 EBU
Hallertau5,5 %8 gr10 minuten2 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
KorianderTijdens koken10 gr10 Min.
SinaasappelschillenTijdens koken4 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safbrew S-33
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
137°C15 minuten4,5 l/kg
263°C30 minuten4,5 l/kg
372°C30 minuten4,5 l/kg
475°C1 minuten4,5 l/kg


middelaersch

Ik heb dat ook gehad met deze gist. Ging als een speer, maar binnen de kortste keren leek het ook gedaan.
Daarna is het SG gedurende een aantal dagen toch nog een paar punten gedaald.
Vandaar dat ik me ook nog steeds afvraag of mijn vat toen wel echt goed dicht was.

Zie dit draadje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38594.msg584470.html#msg584470

Als ik jou was zou ik toch nog even wachten met bottelen, om zeker te zijn dat het echt is uitgegist.

Vergist je temperatuur gecontroleerd? En zo ja op welke temperatuur heb je aangehouden?

Arjen1969

Ik vergist ongecontroleerd in mijn huiskamer, maar dat is redelijk constant (ca. 20 graden). Aanvankelijk liep de temperatuur snel op (door de vergisting die op gang kwam) maar het is nu stabiel tussen de 19.5 en 21 graden.

middelaersch

Citaat van: Arjen1969 op 30-04-2019  20:33 uIk vergist ongecontroleerd in mijn huiskamer, maar dat is redelijk constant (ca. 20 graden). Aanvankelijk liep de temperatuur snel op (door de vergisting die op gang kwam) maar het is nu stabiel tussen de 19.5 en 21 graden.

Dat is denk ik het probleem geweest. In het begin van de vergisting wordt er veel warmte geproduceerd. Dus in het gistvat wordt het dan duidelijk warmer dan de ruimte waar het vat staat, in jouw geval dus ruim boven de 20 graden. En dan gaat het gisten sneller dan wenselijk.

Zoals gezegd: ik zou nog even wachten met bottelen, om de drie dagen even SG meten totdat je zeker weet dat het stabiel is en dan pas bottelen. En als je wil investeren in je brouwerij: ik zou beginnen met een oude koelkast op de kop tikken en ombouwen tot gistkast.

Arjen1969

Gistkast staat op de planning :-). Ik heb binnenkort meer ruimte in mijn garage en wil daar een keukenblokje installeren zodat ik een vaste brouwopstelling heb, daar hoort ook een gistkast bij. Ik begin langzaam maar zeker zoveel apparatuur te krijgen dat een vaste opstelling fijn is.

jpt

Bijzonder dat je daar S-33 voor gebruikt. Je krijgt er de zoete tonen wel mee. Ik ben benieuwd of het eindproduct aan je verwachting voldoet.

Ik heb wisselende ervaringen met dit gist gehad, van een abrupte stop halverwege tot een kraakheldere uitvergisting.  Het is afgekeurde wijngist, heb ik wel eens gehoord.

middelaersch

Citaat van: jpt op 03-05-2019  00:38 uHet is afgekeurde wijngist, heb ik wel eens gehoord.

Waar heb je dat dan vandaan ???

jpt

Citaat van: middelaersch op 03-05-2019  00:49 uWaar heb je dat dan vandaan ???
KBC

middelaersch

Citaat van: jpt op 03-05-2019  00:49 uKBC

Ik vind dit typisch van die uitspraken waarvan ik vermoed: iemand beweert iets, een ander praat het na, en vervolgens denkt iedereen dat het zo is.
Niet om bot te doen, maar zonder duidelijke onderbouwing ben ik toch genegen dit soort beweringen met een korreltje zout te nemen.

jpt

Citaat van: middelaersch op 03-05-2019  00:57 uIk vind dit typisch van die uitspraken waarvan ik vermoed: iemand beweert iets, een ander praat het na, en vervolgens denkt iedereen dat het zo is.
Niet om bot te doen, maar zonder duidelijke onderbouwing ben ik toch genegen dit soort beweringen met een korreltje zout te nemen.
Je hebt volkomen gelijk. Ik ben ook geenzins van plan om het te onderbouwen.

Mocht je er wel iets mee willen, probeer eens de merlotdruivensap van bijvoorbeeld de AH te vergisten met S-33.

Arjen1969

Citaat van: jpt op 03-05-2019  00:38 uBijzonder dat je daar S-33 voor gebruikt. Je krijgt er de zoete tonen wel mee. Ik ben benieuwd of het eindprodukt aan je verwachting voldoet.

Ik heb wisselende ervaringen met dit gist gehad, van een abrubte stop halverwege tot een kraakheldere uitvergisting.  Het is afgekeurde wijngist, heb ik wel eens gehoord.
De gist zat in het recept wat ik had gevonden bij 't Wort Wat (https://www.twortwat.nl/t-i/1388420774), dus vandaar dat ik hem gebruikt heb. Ik zal het resultaat over een paar weken toevoegen aan dit draadje. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het gaat worden.

jpt

Citaat van: Arjen1969 op 03-05-2019  12:57 uDe gist zat in het recept wat ik had gevonden bij 't Wort Wat (https://www.twortwat.nl/t-i/1388420774), dus vandaar dat ik hem gebruikt heb. Ik zal het resultaat over een paar weken toevoegen aan dit draadje. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het gaat worden.
Herschbrucker zou ik er ook nooit voor verzonnen hebben. Ik ben benieuwd. De sinaasappel krijgt wel een mooi profiel met dit gist.

Overigens, mocht het je bevallen, maar vind je het nog niet 'af'. Voor de kauwgomballensmaak, helpt een flinke schep patent bloem van de supermarkt. Dat is namelijk gewoon ongemoute tarwe.

Drents Hopbier

Citaat van: jpt op 03-05-2019  14:42 uHerschbrucker zou ik er ook nooit voor verzonnen hebben.

Hersbrucker   https://www.barthhaasgroup.com/images/downloads/varieties/sortenblattenglgermanyhersbruckerspaet.pdf

Hopbier

jpt

Citaat van: Drents Hopbier op 03-05-2019  15:54 uHersbrucker     https://www.barthhaasgroup.com/images/downloads/varieties/sortenblattenglgermanyhersbruckerspaet.pdf

Hopbier
Ja, dank je. Ik ken 'm. Het is er een die ik graag gebruik, maar niet (nog nooit) voor wit- of tarwebier. Normaliter gebruik ik daar East Kent Golding en Saaz voor.

Rinus

Citaat van: jpt op 03-05-2019  14:42 uHerschbrucker zou ik er ook nooit voor verzonnen hebben. Ik ben benieuwd. De sinaasappel krijgt wel een mooi profiel met dit gist.

Overigens, mocht het je bevallen, maar vind je het nog niet 'af'. Voor de kauwgomballensmaak, helpt een flinke schep patent bloem van de supermarkt. Dat is namelijk gewoon ongemoute tarwe.
Ik was op zoek naar alternatieven voor zelf opgekweekte la Trappe gist (gewoon om te experimenteren en de verschillen in smaak te ervaren) kwam zodoende bij dit topic uit met S-33 als alternatief.

Maar ik lees hier nu dit, een flinke schep patent bloem? daar had ik nog nooit van gehoord!
Met de kauwgomballensmaak bedoel je waarschijnlijk een iets zoetig "zuurstokken" aroma? Ik wil het wel eens proberen, de laatste tijd houd ik steeds 10L apart voor dit soort proefjes.
Hoeveel bloem mag er in verhouding bij?

Snelbier

Citaat van: Rinus op 04-07-2021  22:13 u... Maar ik lees hier nu dit, een flinke schep patent bloem? daar had ik nog nooit van gehoord!
Met de kauwgomballensmaak bedoel je waarschijnlijk een iets zoetig "zuurstokken" aroma? Ik wil het wel eens proberen, de laatste tijd houd ik steeds 10L apart voor dit soort proefjes.
Hoeveel bloem mag er in verhouding bij?
Ben JPT niet, maar wél wat ervaring met tarwebloem.
Is in 1 van mijn recepten ooit ingeslopen wegens tekort mout, sindsdien zelfde recept meermaals gebrouwen, altijd met ~4% tarwebloem.
Behalve de 'kauwgomballensmaak' die het zou geven vond ik (op ons eigen forum) ook dat het abrikozen-smaak zou geven.
Zou ook troebelheid geven, met name gewenst bij witbieren..
In mijn basisrecept met 4% bloem werd het bier al helder in gistvat, myth busted.  Geen wonder met maischschema 64-73'C, bloem (of vlokken) versuikert gewoon.
Geur en smaak: soms dacht ik abriloos te ruiken, maar nooit de voorspelde kauwgomballen.
=================
Patentbloem is duurder en bevat meer gluten.  Extra gluten/eiwit wil je meestal NIET in het bier.  Neem de goedkoopste, is mijn ervaring.
Bloem te gebruiken tot zeker 10% van je basismout mét maischschema waar ook 72'C-stap in zit gaat bij mij zonder problemen, en helder bier.
Proost,  Snelbier.

Rinus

Bedankt voor de reactie! Niet echt veel effect waargenomen dus.
Ik was er overigens van uit gegaan dat JPT bedoelde om de bloem in het gistvast toe te voegen..
De tarwebloem is toch ook niet duur? ca 50 cent per kilo.

Snelbier

Citaat van: Rinus op 05-07-2021  20:09 uBedankt voor de reactie! Niet echt veel effect waargenomen dus.
Ik was er overigens van uit gegaan dat JPT bedoelde om de bloem in het gistvast toe te voegen..
De tarwebloem is toch ook niet duur? ca 50 cent per kilo.
Bloem in gistvat weet ik niet wat dat doet.
  Lijkt me dat de zetmeel onversuikerd in het bier blijft zweven?  Wat kan gist nog met dat onverteerbare spul?
Qua prijs maakt patentbloem of de goedkopere (het is beide tarwebloem) weinig uit.
Patentbloem heeft meer gluten, beter voor het bakken.  Voor bierbrouwen minder goed, we willen juist laag eiwitgehalte.
Proost, Snelbier.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Arjen1969 op 03-05-2019  12:57 uDe gist zat in het recept wat ik had gevonden bij 't Wort Wat (https://www.twortwat.nl/t-i/1388420774), dus vandaar dat ik hem gebruikt heb. Ik zal het resultaat over een paar weken toevoegen aan dit draadje. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het gaat worden.

En is het wat geworden? Heb hetzelfde met deze gist meegemaakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.