Koelbox die koelt en verwarmt aanbieding bij Lidl

Gestart door Koos585, 30-04-2019 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koos585

Bij Lidl is vanaf morgen een elektrische koel/verwarmbox in de aanbieding.
Deze kan koelen tot 20 graden onder de omgevingstemperatuur en verwarmen tot 65 graden.
zou dit een mooi alternatief zijn voor een dure clycol chiller?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Knobby

Nee, dit soort koelboxen koelt met een peltier element en een ventilator. Dan koel je hooguit de lucht boven je glycol en daar ga je echt geen liters glycol koud mee krijgen.
Vermogen is slechts 50 Watt.

Koos585

Dat begrijp ik, maar mijn idee was om een paar flessen bevroren water er in te leggen en hem verder te vullen met water wat ik gebruik voor de koeling in de zomer, of om warm water warm te houden in de winter.
Natuurlijk kan je dan niet met clycol werken, maar zou dit niet voldoende zijn om een 7 callon cronical op temperatuur te houden?
ik kom nog maar net kijken in het hobbybrouwen, dus als jullie betere (goedkopere) ideeën hebben dan hoor / lees ik dat graag.

TimW

Kijk eens op Marktplaats naar een bierkoeler. Deze zijn 2e hands best te betalen.

middelaersch

Je bedoelt als alternatief voor zo iets?

https://www.braumarkt.com/ss-brewtech-glycol-chiller-3-8hp-0-28-kw

Als je goedkoop temperatuur gecontroleerd wilt vergisten kun je beter een oude koelkast op de kop tikken denk ik.  Is hier op het forum genoeg informatie over te vinden.
Je kunt wel een mooie rvs vergister aanschaffen, maar als je er vervolgens een prut temperatuurregeling op hebt, dan werkt het nog niet. Vergeet niet dat een ketting nooit sterker wordt dan de zwakste schakel!

TimW


Koos585

Oke, duidelijk.
Dan maar even door sparen en rond kijken voor een goede koeling of een nette 2e hands.

Koos585

Hier het vervolg van mijn zoektocht.

Ook nu weer graag jullie reactie !!!

Zou dit dan goed werken?

Koelaggregaat Cool 0,3 kW - https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/temperatuurregeling/koelaggregaat-cool-0-3-kw.html


middelaersch

Citaat van: Koos585 op 02-05-2019  11:01 uZou dit dan goed werken?

Koelaggregaat Cool 0,3 kW - https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/temperatuurregeling/koelaggregaat-cool-0-3-kw.html

Ik heb geen ervaring met die apparaten, dus kan je daar niet in adviseren.
Wat ik wel weet is dat zo'n 7 gallon chronical waarschijnlijk ook in een flinke koelkast past, en dat je dan voor een fractie van dat bedrag een prima oplossing hebt.....

hansHalberstadt

Het nadeel van Peltier elementen is dat ze een heel laag rendement hebben. Ze gebruiken dus veel stroom om maar een beetje te kunnen koelen. 20 liter bier koelen kost dan al snel meer geld aan energie dan een extra investering in een compressorkoeler, als je het uberhaupt al voldoende gekoeld krijgt.

CeesM

Citaat van: Koos585 op 01-05-2019  06:54 uDat begrijp ik, maar mijn idee was om een paar flessen bevroren water er in te leggen en hem verder te vullen met water wat ik gebruik voor de koeling in de zomer, of om warm water warm te houden in de winter.
Natuurlijk kan je dan niet met clycol werken, maar zou dit niet voldoende zijn om een 7 callon cronical op temperatuur te houden?
ik kom nog maar net kijken in het hobbybrouwen, dus als jullie betere (goedkopere) ideeën hebben dan hoor / lees ik dat graag.
Ik koel het op deze manier.

Met een compressor (camping)koelbox gevuld met water. De STC-1000 schakelt een dompelpompje aan dat het water door een koelspiraal in de gisttank pompt.

middelaersch

Citaat van: CeesM op 02-05-2019  17:43 uIk koel het op deze manier.

Met een compressor (camping)koelbox gevuld met water. De STC-1000 schakeld een dompelpompje aan dat het water door een koelspiraal in de gisttank pompt.

Dit geloof ik graag dat dit werkt, maar dit is ook geen koelbox van 60 euro nieuw vermoed ik zo. Is eigenlijk gewoon een kleine 'echte'  koelkast met compressor.
En heb je er ook nog een aquariumverwarmingsbuisje in om te verwarmen als dat nodig is?

hansHalberstadt

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen 2 doelen waarvoor je het koelen in kan zetten:
1) je wort koelen na het koken
2) je gistende bier op temperatuur houden

Bij 1 gaat het om grote hoeveelheden energie, dus compressorkoeling is dan wel nodig.
Bij 2 gaat het slechts om een paar watt. met een 2.5 liter petfles die in de vriezer is afgekoeld tot -18 kun je 24 uur lang 10 Watt warmte afvoeren. Dat is genoeg om 20-40 liter gistend bier te koelen. Elke dag zo'n fles en je hoeft niet te investeren in een koelunit.

Koos585

Het gaat inderdaad om 2 Hans, dus het intoom houden van de hoofdvergisting in de eerste dagen dan tap ik de sluts af en laat hem verder gisten tot dat de nagisting stopt.
Nogmaals ik kom net kijken en ben blij met alle tips van jullie.

Scorpionrose

Citaat van: middelaersch op 02-05-2019  18:18 uDit geloof ik graag dat dit werkt, maar dit is ook geen koelbox van 60 euro nieuw vermoed ik zo. Is eigenlijk gewoon een kleine 'echte'  koelkast met compressor.
En heb je er ook nog een aquariumverwarmingsbuisje in om te verwarmen als dat nodig is?

Zo te zien heeft hij er een verwarmingsbelt omheen zitten om te verwarmen

Koos585

Ziet er ook goed uit Cees!
Was dat kostbaar en/of moeilijk om in elkaar te knutselen?

CeesM

Citaat van: Scorpionrose op 02-05-2019  23:27 uZo te zien heeft hij er een verwarmingsbelt omheen zitten om te verwarmen
Ja! Een verwarmingssnoer van 35 W die 40ºC word. Bij een omgevingstemperatuur van 15ºC gaat het 3x per uur voor 5 minuten aan om het op een temperatuur van 19ºC te houden met een tolerantie van 0,5ºC. Het koelen gaat ook ongeveer met dezelfde frequentie als de omgevingstemperatuur 25ºC is.

Citaat van: Koos585 op 02-05-2019  23:37 uZiet er ook goed uit Cees!
Was dat kostbaar en/of moeilijk om in elkaar te knutselen?
Een bierkoelspiraal en een bierslang met koppelingen ca € 70,--. De koelbox was een aanbieding van de ALDI voor € 149,--, maar als het te lang in de winkel blijft staan gaan ze vaak voor onder de € 100,-- weg.

Het knutselen ging vrij eenvoudig. Slechts 2 gaten boren in de deksel van de CCT en de koelbox met een stappenboor.

middelaersch

Citaat van: Scorpionrose op 02-05-2019  23:27 uZo te zien heeft hij er een verwarmingsbelt omheen zitten om te verwarmen

Je hebt gelijk, had ik niet gezien. Dat kan natuurlijk ook nog ja. Mooie oplossing!

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 02-05-2019  18:32 uIk denk dat je onderscheid moet maken tussen 2 doelen waarvoor je het koelen in kan zetten:
1) je wort koelen na het koken
2) je gistende bier op temperatuur houden

Bij 1 gaat het om grote hoeveelheden energie, dus compressorkoeling is dan wel nodig.
Bij 2 gaat het slechts om een paar watt. met een 2.5 liter petfles die in de vriezer is afgekoeld tot -18 kun je 24 uur lang 10 Watt warmte afvoeren. Dat is genoeg om 20-40 liter gistend bier te koelen. Elke dag zo'n fles en je hoeft niet te investeren in een koelunit.
En hoeveel Watt heb je nodig om te coldcrashen?

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 03-05-2019  09:31 uEn hoeveel Watt heb je nodig om te coldcrashen?
20 liter bier afkoelen van 20 graden naar 0 kost je 4.2joule x 20000 gram x 20 graden=1.7 Megajoule. Als je dan in 24 uur wilt bereiken heb je daarvoor nodig  1.7E6/24/3600=20 watt en misschien nog 25 Watt om het warmteverlies naar de omgeving te compenseren. Dus stel even 50 Watt koelvermogen.

hans_nwk

Een hevige vergisting onder controle houden kost waarschijnlijk meer vermogen dan cold crashen, ik denk dat je je koeling beter uit kunt leggen daarop dan op cold crashen.

Groet,
Hans

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 03-05-2019  10:26 u20 liter bier afkoelen van 20 graden naar 0 kost je 4.2joule x 20000 gram x 20 graden=1.7 Megajoule. Als je dan in 24 uur wilt bereiken heb je daarvoor nodig  1.7E6/24/3600=20 watt en misschien nog 25 Watt om het warmteverlies naar de omgeving te compenseren. Dus stel even 50 Watt koelvermogen.
En even voor mijn referentie, hoeveel vermogen heeft een typische tafelmodel koelkast?

CeesM

Citaat van: hans_nwk op 03-05-2019  13:27 uEen hevige vergisting onder controle houden kost waarschijnlijk meer vermogen dan cold crashen, ik denk dat je je koeling beter uit kunt leggen daarop dan op cold crashen.

Groet,
Hans
Het lijkt mij eerder andersom.

hans_nwk

Ik heb mijn binas niet bij de hand maar Hans Halberstadt kan dit vast uit z'n hoofd ;-)

Heeft iemand gegevens hoeveel SG punten in uur een heftige vergisting doet? Dan kun je ook uitrekenen wat het koelvermogen moet zijn bij een brouwsel van bv 20l.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Citaat van: hans_nwk op 03-05-2019  15:52 uIk heb mijn binas niet bij de hand maar Hans Halberstadt kan dit vast uit z'n hoofd ;-)

Heeft iemand gegevens hoeveel SG punten in uur een heftige vergisting doet? Dan kun je ook uitrekenen wat het koelvermogen moet zijn bij een brouwsel van bv 20l.

Groet,
Hans
Niet uit mijn hoofd, maar Vermogen = SG punten/uur x liters wort x  0.335 (Watt)
Bij mijn laatste brouwsel zat ik op ca 1 SG punt per uur bij 14 graden met een ondergist
Daarvoor 0.5 SG punten per uur met een bovengist
Dus stel 50 liter 1 SG punt pr uur = 50 x 0.335 = 17 Watt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.