Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Speidel gistvast geen activiteit bij waterslot  (gelezen 333 keer)

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
  • Land: de
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Speidel gistvast geen activiteit bij waterslot
« Gepost op: 29-04-2019 20:26 u »
Ik heb nu drie brouwsels van 10 liter gegist in een Speidel gistvat van 20 liter. Nu heb ik expres zo'n gistvat met airtight schroefdop aangeschaft om het verloop van de vergisting aan het waterslot te kunnen zien.  De literatuur spreekt altijd van een heftige vergisting, maar helaas. Het waterslot blijft stug op zijn plaats. De vergisting vindt plaats en dat is het voornaamste, maar ik mis het fijne geblub van mijn waterslot...

Heeft iemand hier deze Speidel gistvaten waar het waterslot het wel doet?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Speidel gistvast geen activiteit bij waterslot
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2019 20:33 u »
Ik heb nu drie brouwsels van 10 liter gegist in een Speidel gistvat van 20 liter. Nu heb ik expres zo'n gistvat met airtight schroefdop aangeschaft om het verloop van de vergisting aan het waterslot te kunnen zien.  De literatuur spreekt altijd van een heftige vergisting, maar helaas. Het waterslot blijft stug op zijn plaats. De vergisting vindt plaats en dat is het voornaamste, maar ik mis het fijne geblub van mijn waterslot...

Heeft iemand hier deze Speidel gistvaten waar het waterslot het wel doet?
Controleer het rubber van je waterslot. Waarschijnlijk dat hij daar lekt

Offline Hermanl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Speidel gistvast geen activiteit bij waterslot
« Reactie #2 Gepost op: 29-04-2019 21:34 u »
Dat is het nadeel aan zo een groot cilindrisch waterslot ...het bubbelt niet zo visueel. Maar je geeft aan dat er vergisting is, dus alles relatief oké toch?
Je kan eventueel dat waterslot vervangen door een stop en slang-waterslot als je de luchtbellen wilt zien; ik doe nu meestal een elastiekje lichtjes om dat grote waterslot, net genoeg dat het er niet afglijdt. Ga je een tijdje later kijken dan ligt dat wellicht naast je gistvat of en ieder geval in een andere positie.

Tags: