Speidel gistvast geen activiteit bij waterslot

Gestart door jelle82, 29-04-2019 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle82

Ik heb nu drie brouwsels van 10 liter gegist in een Speidel gistvat van 20 liter. Nu heb ik expres zo'n gistvat met airtight schroefdop aangeschaft om het verloop van de vergisting aan het waterslot te kunnen zien.  De literatuur spreekt altijd van een heftige vergisting, maar helaas. Het waterslot blijft stug op zijn plaats. De vergisting vindt plaats en dat is het voornaamste, maar ik mis het fijne geblub van mijn waterslot...

Heeft iemand hier deze Speidel gistvaten waar het waterslot het wel doet?

Scorpionrose

Citaat van: jelle82 op 29-04-2019  20:26 uIk heb nu drie brouwsels van 10 liter gegist in een Speidel gistvat van 20 liter. Nu heb ik expres zo'n gistvat met airtight schroefdop aangeschaft om het verloop van de vergisting aan het waterslot te kunnen zien.  De literatuur spreekt altijd van een heftige vergisting, maar helaas. Het waterslot blijft stug op zijn plaats. De vergisting vindt plaats en dat is het voornaamste, maar ik mis het fijne geblub van mijn waterslot...

Heeft iemand hier deze Speidel gistvaten waar het waterslot het wel doet?
Controleer het rubber van je waterslot. Waarschijnlijk dat hij daar lekt

Hermanl

Dat is het nadeel aan zo een groot cilindrisch waterslot ...het bubbelt niet zo visueel. Maar je geeft aan dat er vergisting is, dus alles relatief oké toch?
Je kan eventueel dat waterslot vervangen door een stop en slang-waterslot als je de luchtbellen wilt zien; ik doe nu meestal een elastiekje lichtjes om dat grote waterslot, net genoeg dat het er niet afglijdt. Ga je een tijdje later kijken dan ligt dat wellicht naast je gistvat of en ieder geval in een andere positie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.