Verbouwing garage

Gestart door Rodger, 29-04-2019 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rodger

Goedemiddag!

Na een aantal jaar te hebben gebrouwen in een ongeïsoleerde en lastig schoon te houden garage, sta ik op het punt te beginnen met het plannen van een verbouwing ervan. Niet alleen isoleren, maar ook een betonvloer, alles gestuct en gesausd, elektra, afvoer en aanvoer van water alsmede verwarming.
Naast brouwen heb ik ruimte nodig om wat te klussen en op te slaan. Daarom komt er een vliering bij in het hoge gedeelte van de garage en splits ik de ruimte op in ern brouwgedeelte en klusgedeelte.

Ik ben op zoek naar tips! Iemand ervaring met een verbouwing specifiek voor brouwen? Ik laat qua elektra een aparte groep maken voor het element in mijn HLT, en voor afvoer een gootje langs de wand zodat ik kan dweilen.

Hoor het graag!

Gr, Rogier


Nomar

Denk vooral aan genoeg stopcontacten voor vergistingskasten en afzuiger

groet Ramon


hans100w

Als je elektrisch kookt, denk dan ook aan een goede afzuiging met condenswater opvang/afvoer. Bij een normale afzuigkap condenseert de stoom direct en lekt zo terug in de kookketel.

Maran van Brakel

Ik zou kijken of je ergens een oude afzuigkap of zo op de kop kan tikken, anders wordt je vliering zeiknat.

Edit: Ah, nét te laat :p

Guppie

RVS werkbladen, niet omdat het moet, maar wel omdat het lekker schoonmaakt.

tdp

Hier mijn tuinhuisje die omgebouwd is als 'brouwerij'

Jacques

Als je vloer gaat storten denk dan ook aan een afvoerputje met een ingebouwde sifon.

Booz

Ook ik ben vollop bezig met mijn garage. In mijn hoofd vooralsnog dan.

Misschien is er een andere mogelijkheid, maar ik zou gaan voor meerdere water tappunten.
Anders sta je trots te koelen en kan je niet eens even je handen wassen.

Edwin

hansHalberstadt

ik heb een nevelcondensor met 3 sproeiers om condensproblemen in het afzuigkanaal te voorkomen. Als je dat doet is het handig ook daar een aparte koudwateraansluiting voor te hebben. En denk ook aan schoonmaken van grote pannen. Douchebak of zo en ook daar is weer water en afvoer voor nodig.

tdp

Citaat van: Booz op 29-04-2019  23:41 uOok ik ben vollop bezig met mijn garage. In mijn hoofd vooralsnog dan.

Misschien is er een andere mogelijkheid, maar ik zou gaan voor meerdere water tappunten.
Anders sta je trots te koelen en kan je niet eens even je handen wassen.

Edwin

Ik heb 1 waterpunt (koud/warm), niet direct ruimte voor nog een punt maar je hebt daar wel een punt ;). Ik kan me voorstellen dat ik nog een extra punt zou installeren voor het koelen en/of vullen van de ketels!

jackodb

Citaat van: tdp op 30-04-2019  09:00 uniet direct ruimte voor nog een punt

In dat geval zou je ook een kraanverdeler kunnen plaatsen, zoals deze: https://www.hornbach.nl/shop/Dubbele-buitenkraan/5481258/artikel.html

Jorgo

Hi,

Afgelopen winter heb ik hetzelfde gerealiseerd in mijn garage. Een aantal tips:

- ik heb het plateau waarop de ketel staat verlaagd zodat ik makkelijker kan roeren
- ik heb twee groepen naar de garage gebracht zodat ik en kan maischen en water kan verwarmen zonder risico op overbelasting (en de ruimte kan verwarmen met een kachel)
- de afzuigkap is inderdaad in de winter een probleem vwb condens die terugloopt; denk hier even goed over na. Een stoomcondesator heb ik ook overwegen maar uiteindelijk heb ik een aanpassing gemaakt aan de afzuigkap zodat het condenswater wordt opgevangen en niet in de ketel verdwijnt.
- ik heb een extra waterpunt bij de ketel gemaakt voor het vullen (in mijn geval ook met heet water uit een boiler die er toch al hangt) of het koelen
- ik heb ook een extra afvoer bij de ketel gemaakt tbv het koelen.

Wat ik ben vergeten:
-ik mis een de ruimte om goed schoon te maken; overweeg een douchebak/hoek waarin je je ketels gemakkelijk kan schoonmaken zonder dat het een kliederboel wordt.

Succes!



 

Koen S

Citaat van: Jorgo op 30-04-2019  11:23 u- de afzuigkap is inderdaad in de winter een probleem vwb condens die terugloopt; denk hier even goed over na. Een stoomcondesator heb ik ook overwegen maar uiteindelijk heb ik een aanpassing gemaakt aan de afzuigkap zodat het condenswater wordt opgevangen en niet in de ketel verdwijnt.
Hoe heb je dat opgelost? Heb je hiervan een tekening of foto?

Rodger

Bedankt tot dusver, paar goede tips zitten ertussen!

Jorgo

Citaat van: Koen S op 30-04-2019  11:37 uHoe heb je dat opgelost? Heb je hiervan een tekening of foto?

- Roosters uit de afzuigkap gehaald; dit scheelt een heleboel
- Gaatje geboord in de motor zodat het gecondenseerde vocht uit het afvoerkanaal weg kan druppelen in een glas dat ik er direct onder heb gezet. (Motor zit aan de achterkant van de afzuigkap waardoor de druppels achter de ketel langs vallen).

NB: er komt nauwelijks condens van de binnenkant van de kap en anders loopt dit via de rand wel naar de achterkant; de paar druppels die dan langs de muur lopen neem ik voor lief! De ruimte is verder niet echt verwarmd dus afgelopen winter gaf mij een goede indicatie dat het condensprobleem verholpen was.

FransHilly

Handig topic dit. Was ik precies naar op zoek. Zo zonde als je een verse start kan maken en je er achter komt dat iets helemaal niet handig is gebouwd als het af is.
Er zaten al een paar parels van tips tussen!

Novice77

Denk ook aan de vloer. Ik zou een gietvloer doen die anti-slip is, en het liefst HACCP-proof zodat je hem goed kunt schoonmaken. Volgens mij kun je dit gewoon zelf gieten.

hansHalberstadt

Citaat van: Rodger op 29-04-2019  13:42 uNa een aantal jaar te hebben gebrouwen in een ongeïsoleerde en lastig schoon te houden garage, sta ik op het punt te beginnen met het plannen van een verbouwing ervan.
Ben wel benieuwd wat op dit moment de status is van dit project.

Rodger

Plannen zijn er. Wachten even de crisis af! Uiteraard tzt foto's!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.