Kaasmaken in brouwpan, is brouwpan nog te reinigen om te brouwen?

Gestart door RuudB, 29-04-2019 08:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RuudB

Mijn zoon wil graag kaas maken (ik vind het stiekem ook wel leuk) en mijn mennopan is daar prima geschikt voor. Is die pan echter nog schoon te krijgen om bier te brouwen? Ik denk dan aan melk(zuur)bacterien, vet en zout (pekelbad). Hoe te reinigen, of is het simpelweg af te raden?

Herman

Een pan kan geen problemen opleveren, is van rvs en daardoor zeer goed te reinigen. Als je het niet vertrouwd kun je met loog reinigen, maar me dunkt ben je met conventionele middelen als pbw, vaatwastabletten etc. al wel klaar.

Robbert

Zeker als het gewoon een RVS pan is het in mijn ogen een kwestie van flink met de afwasborstel en afwasmiddel erdoor, dan zijn je vetten eruit. dan een keer met water vullen en aan de kook brengen om zeker te weten dat al je lactobacillen dood zijn. Pekel blijft dan nog over, en het gevaar is dat je pan harder slijt, door chloride pitting. ik denk dat dit risico acceptabel is, maar onderzoek chloride pitting even op internet en maak een risicoinschatting.

Robbert

dirk

Citaat van: Robbert op 29-04-2019  10:28 u...dan een keer met water vullen en aan de kook brengen om zeker te weten dat al je lactobacillen dood zijn.

Huh? Is mout wel steriel dan?

BrouwMark

Citaat van: dirk op 29-04-2019  10:48 uHuh? Is mout wel steriel dan?

Haha, precies...

Vet en zout en eiwitten gewoon met afwasmiddel verwijderen, verder hoef je niks te desinfecteren als je in die pan maischt. Een uurtje op 60°+ heet ook wel pasteuriseren  :)

dirk

Citaat van: BrouwMark op 29-04-2019  11:25 uHaha, precies...

Vet en zout en eiwitten gewoon met afwasmiddel verwijderen, verder hoef je niks te desinfecteren als je in die pan maischt. Een uurtje op 60°+ heet ook wel pasteuriseren  :)

Gewoon inlaten zitten, dan heb je al snel een Gose  :o

RuudB

Dank voor alle antwoorden. Pekelen kan ik misschien beter in de plastic filterton doen (zonder de RVS bodem), de rest van het kaasmaakproces fijn in mijn mennopan.

dirk

Citaat van: RuudB op 29-04-2019  12:06 uDank voor alle antwoorden. Pekelen kan ik misschien beter in de plastic filterton doen (zonder de RVS bodem), de rest van het kaasmaakproces fijn in mijn mennopan.

Uitstekend plan.

Robbert

Het koken van het water is inderdaad niet nodig, maar was meer een optie voor als je er zorgen over maakt.

Nee, mout is ook niet steriel, anders zou maischen moeilijk gaan :) Toch zou ik niet zomaar een pan met kaasresten erin gebruiken voor een maisch :s

Was meer een soort van: maak je niet zoveel zorgen, alles met bacteriën en zo komt wel goed.  :weetniet:

Verder, ik weet niet wat voor een maischschema mensen aanhouden, er zijn genoeg mensen die 12 uur maischen, en dan zou ik toch wel graag het aantal lactobacillen verminderen na een lactofermentatie gedaan te hebben  :weetniet:

BrouwMark

Mensen die 12 uur maischen ken ik niet hoor...

Je doelt misschien op het verzuren van een bier door middel van melkzuurbacteriën? Die moet je na de maisch (en een beetje koelen) zelf toevoegen, want in het wort leven ze niet meer, dat is gepasteuriseerd.

hans100w

Citaat van: BrouwMark op 29-04-2019  13:43 uMensen die 12 uur maischen ken ik niet hoor...

Ik wel hoor, nou ja, 8 uur dan.


BrouwMark


Robbert

Ach. Het was goed bedoeld als zijnde: maak je niet teveel zorgen, even de kook erover en je bent 100% zeker alles kwijt.

het zal wel door "internet" komen, maar op mij komt de "grap" van een aantal reacties niet prettig over.  :weetniet:

BrouwMark

Er is helemaal geen grap ???

Je schrijft alleen twee dingen op die wat vreemd zijn, dus daar wordt op gereageerd:

Gewoon schoonmaken met afwasmiddel is genoeg. Je gaat toch geen pan vol water koken als dat niet nodig is?

En 12 uur maischen, ik ken niemand die dat doet, zou ook niet weten waarom. De meneer in het filmpje doet dat zo ongeveer wel, daarom is ie ook erg grappig om naar te kijken.

Niemand lacht jou uit, en als het toch zo overkwam: dat was niet de bedoeling.

Overigens kun je met steriele mout prima maischen. Na een half uur op bv 65° zijn de bacteriën etc op de mout dood. De enzymen werken nog wel, want die zijn nog niet gedenatureerd. Enzymen zijn echter geen levende organismen.

ciesvandekwis

Even vanuit de praktijk spreken:
ik maak kaas in mijn warmwaterketel. Zo'n emaille weckpan, geeft geen énkel probleem.
Grondig afwassen tuurlijk met warm water en detergent.

Mijn melk haal ik bij de boer in een plastic vat, dat kan je beter niet meer gebruiken om te vergisten. En pekelen heb je toch geen grote pannen voor nodig? Gewoon een tupperware pot waar je bolletje nét in past, zo zit je niet met liters pekel. Pekel hoef je ook niet telkens te maken. Ik heb een pekel van bijna 3 jaar die steeds maar beter wordt (mits af en toe zout bijvoegen en checken met pekelweger op 20 Baune).

Robbert

Steriele mout is niet hetzelfde als mout die een half uur op 65 graden geweest is :)  dat is gepasteuriseerde mout.


Verder is het lang maischen veelvuldig beschreven, http://brulosophy.com/2018/01/08/mash-length-overnight-vs-60-minutes-exbeeriment-results/
en gaf ik meer de mogelijkheden die je, als je zeker wilt weten dat alles dood is, kan toepassen. Zo veel collegahobbyisten adviseren zo vaak overdreven handelingen.


BrouwMark

Citaat van: Robbert op 29-04-2019  17:25 uSteriele mout is niet hetzelfde als mout die een half uur op 65 graden geweest is :)  dat is gepasteuriseerde mout.

Ok, dat is waar. In de praktijk hetzelfde, helemaal na een uurtje maischen. Voor bacteriologische activiteit hoef je dan helemaal na 12 uur maischen niet te vrezen...  :)

RuudB

Citaat van: ciesvandekwis op 29-04-2019  16:12 uMijn melk haal ik bij de boer in een plastic vat, dat kan je beter niet meer gebruiken om te vergisten. En pekelen heb je toch geen grote pannen voor nodig? Gewoon een tupperware pot waar je bolletje nét in past, zo zit je niet met liters pekel. Pekel hoef je ook niet telkens te maken. Ik heb een pekel van bijna 3 jaar die steeds maar beter wordt (mits af en toe zout bijvoegen en checken met pekelweger op 20 Baune).

Na wat inlezen heb ik besloten om te gaan pekelen in zo'n 5 kilo mout-bewaarbak waarvan ik er nog een aantal van heb. Ik las inderdaad dat je pekelbadje lang mee kan gaan. Leuk, zo'n nieuwe hobby die waarschijnlijk ook uit de hand gaat lopen...... :)

Jacques

Citaat van: RuudB op 29-04-2019  08:55 uMijn zoon wil graag kaas maken (ik vind het stiekem ook wel leuk) en mijn mennopan is daar prima geschikt voor. Is die pan echter nog schoon te krijgen om bier te brouwen? Ik denk dan aan melk(zuur)bacterien, vet en zout (pekelbad). Hoe te reinigen, of is het simpelweg af te raden?

Ik kan je het gebruik van een kleine hoeveelheid Enzybrew al dan niet in combinatie van een kleine hoeveelheid Action Subliem Extra Boost van harte aanbevelen. Afgelopen weekend had ik een vervelende huishoudelijke schoonmaakklus met oude vettige aanslag. Het vuil vloog van het te reinigen oppervlak. Een bodempje hete oplossing (± 50 ºC) in de pan doen en met een doekje de wanden afdoen. Daarna goed uitspoelen. 

dirk

Citaat van: Jacques op 29-04-2019  22:55 uIk kan je het gebruik van een kleine hoeveelheid Enzybrew al dan niet in combinatie van een kleine hoeveelheid Action Subliem Extra Boost van harte aanbevelen. Afgelopen weekend had ik een vervelende huishoudelijke schoonmaakklus met oude vettige aanslag. Het vuil vloog van het te reinigen oppervlak. Een bodempje hete oplossing (± 50 ºC) in de pan doen en met een doekje de wanden afdoen. Daarna goed uitspoelen. 

Niet een beetje overdreven? Laat hem eerst eens met Dreftsopje poetsen, alvorens hij zwaarder geschut inzet. Zelfs mijn braadpan krijg ik met een huishoudsopje makkelijk schoon.

tdp

Citaat van: dirk op 29-04-2019  23:53 uNiet een beetje overdreven? Laat hem eerst eens met Dreftsopje poetsen, alvorens hij zwaarder geschut inzet. Zelfs mijn braadpan krijg ik met een huishoudsopje makkelijk schoon.

Mijn braadpan wordt alleen schoongemaakt met heet water, daar komt geen sopje in zelfs!

BrouwMout.nl

Ik maak regelmatig kaas in mijn brouwpannen. Gewoon reinigen zoals na het brouwen en er is niets aan de hand. Je zoon gaat natuurlijk ook je klimaatkast inpikken en die zal zo rond de 12 graden moeten staan. Dus ik zou voorlopig vooral ondergisters op je brouwplanning zetten   :biersmile:

Protip: Zachte witschimmelkaasjes en blauwe kaas zijn makkelijk te maken en duren niet te lang.
Belegen harde kazen zou ik overlaten aan de grote jongens. Het rijpen duurt lang en het wordt op een gegeven moment een strijd tegen de schimmels op je korst.

Het kan ook andersom. Op deze foto brouw ik bier in een kaasketel! :brouwen:

Guppie

De Easybrew 30 is hier al een keer ingezet als Sous Vide pan, was heel handig bij een grote groep  :nut:

Dirtbag

Ik heb ook een keer kaas gemaakt in mijn 50 liter schroothooppan. Dat was toen tijdens het brouwen mijn kookpan. Die pan heb ik ook gebruikt als gewicht om de kaas te persen en vervolgens als pekelbad, ik had er niet aan gedacht dat ik een kleiner zoutbad kon gebruiken ;)

db

Jacques

Citaat van: dirk op 29-04-2019  23:53 uNiet een beetje overdreven? Laat hem eerst eens met Dreftsopje poetsen, alvorens hij zwaarder geschut inzet. Zelfs mijn braadpan krijg ik met een huishoudsopje makkelijk schoon.

Het kan om mindere middelen. Neemt niet weg dat de combinatie Enzybrew 10 en Action Subliem Extra Boost zeer effectief is tegen vettige aanslag. Je hebt maar weinig nodig. En als je het toch in huis hebt...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.