Aansluiting Verwarmingskabel Inkbird ICT-308

Gestart door Sytse, 28-07-2021 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sytse

Brouwers,

Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een Junai verwarmingskabel op de Inkbird?
Ik heb onderstaande kabel gekocht voor in mijn gist kast, maar er zit geen stekker aan. Hoe sluit je dit aan op een stekker?

https://www.junai.nl/junai-siliconen-verwarmingskabel.html

Ik heb niet echt verstand van elektra en al genoeg problemen gehad met mijn elektra tijdens het brouwen dus ik dacht, ik vraag de experts  :)

Sytse

pivo

Zelf elektrotechniek gestudeerd mts energie tt .etc.  doe alles zelf.
Maar ik zou niet adviseren het zelf te doen.
Het is vrij eenvoudig maar er kunnen vrij veel ongelukken gebeuren.
Regeling, thermostaat, zekering, plaats kabel, montage kabel.
Vraag iemand in je buurt die hiervoor geleerd heeft.
Pas op met types die wel handig zijn...


Sytse

Misschien dat ik er te makkelijk over denk, maar er hoeft toch alleen maar een stekker aan?
Thermostaat zit in de inkbird, hoef hem alleen maar daar op aan te kunnen sluiten.

Gossi

Er staat op de website geen enkele in indicatie over het voltage. Volgens mij is dit een laagspanningskabel. 6 of 12 volt.
De inktbird geeft 220 volt af.
Volgens mij is deze kabel niet geschikt voor een inktbird. Niet doen dus tenzij je er een trafo tussen zet. Maar dan moet je eerst het voltage wel weten.
Succes en zet er geen 220 op!!!!!!

Hopfenfox

Dat lijkt me ook. Ene eind kabel aan de plus, andere eind aan de min. En het is de weerstand die warmte oplevert, en verder niks, dus volgens mij ben je nog vrij in keuze tussen wat de plus en de min is.

Gossi: Siliconen verwarmingskabels zijn een zeer veelzijdige warmtebron, versterkt met glasvezelweefsel, direct aan te sluiten op 220V en te dimmen met een standaard dimmer.

Staat op de site. Dus 220 is geen probleem.

Gossi

Je hebt gelijk Hopfenfox. Maar er wordt geadviseerd er een dimmer tussen te zetten. Er zo een stekker aan te monteren lijkt me niet verstandig.

Sytse

Is de dimmer niet om de temperatuur te regelen? Ik zou denken dat de thermostaat, in dit geval de inkbird, er voor zorgt dat hij afslaat als de gewenste temperatuur bereikt is.

Triplezzz

Er hoeft geen dimmer tussen.
Je inkbird zal de kabel gewoon aan en uitzetten.
Echter als je teveel overshoot in de temperatuur krijgt kan je er een eenvoudige dimmer tussen zetten.
Hier wordt het opgenomen vermogen van de kabel minder en dus zal de temperatuur minder snel stijgen.
Dat is een kwestie van uitproberen.

Sytse

Thanks, ik ga morgen eens knutselen met een stekker en kabel klemmetjes!

pivo

Citaat van: Hopfenfox op 28-07-2021  16:14 uDat lijkt me ook. Ene eind kabel aan de plus, andere eind aan de min. En het is de weerstand die warmte oplevert, en verder niks, dus volgens mij ben je nog vrij in keuze tussen wat de plus en de min is.

Gossi: Siliconen verwarmingskabels zijn een zeer veelzijdige warmtebron, versterkt met glasvezelweefsel, direct aan te sluiten op 220V en te dimmen met een standaard dimmer.

Staat op de site. Dus 220 is geen probleem.
Met alle respect als ik bovenstaande lees ,ben jij net het type wel handig maar geen flauw benul waar je het over hebt!!!
Adviezen geven op deze manier is levensgevaarlijk.

Zie volgende tekst op hun website :zorg er altijd voor dat u de siliconen verwarmingskabels veilig installeert. Bij onvoldoende kennis altijd gebruik maken van een erkend installateur. Gebruik van verwarmingselementen is voor eigen risico, wij zijn niet aansprakelijk voor ondeugdelijk gebruik.

pivo

Citaat van: Sytse op 28-07-2021  15:12 uMisschien dat ik er te makkelijk over denk, maar er hoeft toch alleen maar een stekker aan?
Thermostaat zit in de inkbird, hoef hem alleen maar daar op aan te kunnen sluiten.

Als het nieuw is en je zet er een stekker aan zal het wel werken.
Maar als je het niet permanent bevestigd, kunnen er rare dingen gebeuren.
Ofwel bevestig de kabel permanent op een niet brandbare ondergrond, met de juiste aansluitklemmen.
Zodat ook na jaren geen slechte contacten kunnen gaan vonken kabelbreuk ,etc.
sommige kabels hebben een omhulsel van metaal die aan de aarde wordt aangesloten.
Deze waarschijnlijk niet?
En laat het even nakijken.
Ink bird heeft 10A  schakel vermogen dus meer dan genoeg.
Gistingskast is van metaal?

CeesM

Citaat van: pivo op 29-07-2021  09:09 uals het nieuw is en je zet er een stekker aan zal het wel werken.
Maar als je het niet permanent bevestigd, kunnen er rare dingen gebeuren.
Ofwel ,bevestig de kabel permanent op een niet brandbare ondergrond ,met de juiste aansluit klemmen.
zodat ook na jaren ,geen slechte contacten kunnen gaan vonken,kabel breuk ,etc.
Die vermarmingssnoeren worden doorgaans niet warmer dan ca. 40 ºC. Kan gewoon met zelfklevende snoerzadels aan de wand van de koelkast bevestigd worden.

Phoef

Mocht je iets kant en klaar kopen kan je ook voor https://www.amazon.nl/Reptielen-Warmtekabel-Waterdichte-Verwarmingskabel-Beschikbaar/dp/B08J2L34SD/ref=sr_1_8?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=warmtekabel&qid=1627813479&sr=8-8 gaan.

Ik heb zelf https://www.amazon.nl/Trixie-76082-verwarmingskabel-00-50/dp/B003087SHC/ref=sr_1_4?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=warmtekabel&qid=1627813527&sr=8-4

pivo

Citaat van: Phoef op 01-08-2021  12:25 uMocht je iets kant en klaar kopen kan je ook voor https://www.amazon.nl/Reptielen-Warmtekabel-Waterdichte-Verwarmingskabel-Beschikbaar/dp/B08J2L34SD/ref=sr_1_8?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=warmtekabel&qid=1627813479&sr=8-8 gaan.

Ik heb zelf https://www.amazon.nl/Trixie-76082-verwarmingskabel-00-50/dp/B003087SHC/ref=sr_1_4?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=warmtekabel&qid=1627813527&sr=8-4
Uitstekende optie zeker in dit geval.

Jeroen76

Of je koopt het meteen compleet en laten we het nou  allemaal een keer niet zo spannend maken wetende dat er nog brouwers met gloeilampen werken ;)

https://www.proheating.nl/product/siliconen-warmte-kabel-40-watt-4-meter-met-stekker/

Gr. Jeroen

Sytse

Om hier nog een laatste keer op terug te komen..
Ook volgens de verkoper kan de kabel rechtstreeks op een stekker aangesloten worden. Inmiddels gedaan, kabel met van die klemmetjes op de zijkant geplakt en mijn gistkast werkt :)

Maran van Brakel

Mooi dat het gewoon werkt.
Het zal niet veel anders zijn dan de meeste kant-en-klare verwarmingsbanden die te koop zijn.

Jeroen76

Citaat van: Maran van Brakel op 30-08-2021  09:07 uMooi dat het gewoon werkt.
Het zal niet veel anders zijn dan de meeste kant-en-klare verwarmingsbanden die te koop zijn.
Nee inderdaad, stelt niks voor en als ze het zo verkopen zal de ellende die een ander voorspelt echt wel achterwege blijven.

Hier geen enkel probleem ondervonden en de kabel blijft prima zitten met de klemmetjes van AliExpress. Ook na ruim een uur opwarmen kan ik de kabel met blote hand gewoon aanraken.


Opletten voor veiligheid is natuurlijk altijd wel van groot belang!

Gr. Jeroen


Mikel

Dit bericht is verplaatst naar dit topic



Goedenavond,
Ik heb naar aanleiding van een oud topic  siliconen verwarmingskabel gekocht voor mijn gistkast. ( https://www.junai.nl/junai-siliconen-verwarmingskabel.html?id=52664016&utm_source=google_shopping_nl&utm_medium=cpc&utm_term=43847-52664016&gclid=Cj0KCQjwlOmLBhCHARIsAGiJg7kNtz1X6L_p9OoaCHCmVJpxgsJrQuGRR3vJL5K0JrlF7oVvc9Eah8UaAi7GEALw_wcB)

Nu vroeg ik mij af hoe ik deze precies aansluit. Er zit aan het begin en aan het einde een klein gestript kabeltje, sluit ik hier gewoon aan 1 kant de fase en op de andere kant de 0 aan (van een 230 kabel)? Of is het de bedoeling dat je alleen de fase aansluit op het begin en het einde afdopt (mits je niet oplengt).

Ik heb 2 kabels gekocht, kan ik deze dan gewoon op elkaar door solderen?

Ik zal uiteraard overal waterdichte krimpkous overheen doen.

Het lijkt me dat dit beide mogelijk is maar ik hoor het toch graag nog even van iemand die het zeker weet/werkend heeft.

Bedankt alvast!

Mikel

Citaat van: Sytse op 20-08-2021  13:23 uOm hier nog een laatste keer op terug te komen..
Ook volgens de verkoper kan de kabel rechtstreeks op een stekker aangesloten worden. Inmiddels gedaan, kabel met van die klemmetjes op de zijkant geplakt en mijn gistkast werkt :)

Mag ik vragen hoe je deze uiteindelijk heb aangesloten, plus op de ene kant en de min op de ander?

Jeroen76

Citaat van: Mikel op 28-10-2021  20:22 uMag ik vragen hoe je deze uiteindelijk heb aangesloten, plus op de ene kant en de min op de ander?
Ene draadje aan de ene pool, de ander aan de ander. Mocht je ze omdraaien dan werkt het ook gewoon. Kan dus niet verkeerd gaan.

Gr. Jeroen


Mikel


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.