Magneetroerder van Ali Express voor giststarter

Gestart door skythinker, 27-04-2019 13:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

Citaat van: BrouwMark op 27-04-2019  19:01 uLevering €29,80 in Nederland...
Niet bij 10 magneetroerders zoals ik schreef
Citaat van: EBC op 27-04-2019  18:59 uJe vergeet de extra kosten voor douane, DHL inklaring en BTW ...
Je koopt toch 10 magneet roerders voor je eigen je koopt dat als vereniging voor je leden.
En als kleien VZW  heb je de "Bijzondere vrijstellingsregeling kleine ondernemingen" dus betaal je geen BTW en je hoeft als kleien vzw ook BTW geen aangifte doen......

Nee als men verwijst naar een clickbait product dat al meer dan een jaar out of stock is ben je appelen met peren aan het vergelijken, en dan doe ik er een tros bananen bij :proost:

EBC

Citaat van: Serge VL op 27-04-2019  19:14 uNiet bij 10 magneetroerders zoals ik schreefJe koopt toch 10 magneet roerders voor je eigen je koopt dat als vereniging voor je leden.
En als kleien VZW  heb je de "Bijzondere vrijstellingsregeling kleine ondernemingen" dus betaal je geen BTW en je hoeft als kleien vzw ook BTW geen aangifte doen......

Nee als men verwijst naar een clickbait product dat al meer dan een jaar out of stock is ben je appelen met peren aan het vergelijken, en dan doe ik er een tros bananen bij :proost:

Gewoon bestellen en kijken wat er gebeurt. Ali enkel onder 22 euro, anders betaal je het dubbele.  ;D

Coen

Citaat van: EBC op 27-04-2019  18:27 uNeen.

Omdat de gistcellen in oplossing blijven en niet neerslaan. Hierdoor komen ze veel beter in contact met de voedingsstoffen.
Dat die vortex belucht, je hebt echt geen vortex nodig, rustig roeren is genoeg, is enkel indien er zuurstoftoevoer is, en dus ook CO2 afvoer. Of je maakt de starter in een overmaatse fles, zodat er ruim lucht aanwezig is, maar dan is het een 11 liter fles voor een 4 liter starter.

Maar wees voorzichtig met die zuurstoftoevoer, vooral niet te lang, voordat je het weet gaat de gist haar eigen reserves opgebruiken. Dan heb je veel gist van slechte kwaliteit. Starters maken is niet zo eenvoudig als men wel doet voorkomen.
Iets genuanceerder, in het begin zeker voor zuurstofopname, later als gisting start voor verdrijving van koolzuur waardoor er een  betere gistgroei is. Zowel koolzuur als alcohol zijn als afvalstoffen gistremmers

Scorpionrose

Citaat van: EBC op 27-04-2019  19:36 uGewoon bestellen en kijken wat er gebeurt. Ali enkel onder 22 euro, anders betaal je het dubbele.  ;D

Ligt eraan hoe je het regelt.
Mij sturen ze alles toe onder de 22 euro zelfs pakketten van 500 of meer.

Serge VL

Citaat van: EBC op 27-04-2019  19:36 uGewoon bestellen en kijken wat er gebeurt. Ali enkel onder 22 euro, anders betaal je het dubbele.  ;D
Nog nooit gevraag om een factuur onder de € 22 en op de verzend papieren een bedrag te zetten onder de € 22 aan de verkoper van AliExpress ?
Die mailen dadelijk zo een factuur en zetten € 21 op de douane documenten hoor.

Maar daar gaat het niet over het gaat over de clickbait producten die al een jaar out of stock zijn. Daar moet je niet mee vergelijken!

EBC

Citaat van: Scorpionrose op 27-04-2019  19:41 uLigt eraan hoe je het regelt.
Mij sturen ze alles toe onder de 22 euro zelfs pakketten van 500 of meer.

Die Chinezen sturen wel, dat is het probleem niet.

Jacques

Citaat van: Coen op 27-04-2019  19:38 u
Citaat van: EBC op 27-04-2019  18:27 uNeen.

Omdat de gistcellen in oplossing blijven en niet neerslaan. Hierdoor komen ze veel beter in contact met de voedingsstoffen.
Dat die vortex belucht, je hebt echt geen vortex nodig, rustig roeren is genoeg, is enkel indien er zuurstoftoevoer is, en dus ook CO2 afvoer. Of je maakt de starter in een overmaatse fles, zodat er ruim lucht aanwezig is, maar dan is het een 11 liter fles voor een 4 liter starter.

Maar wees voorzichtig met die zuurstoftoevoer, vooral niet te lang, voordat je het weet gaat de gist haar eigen reserves opgebruiken. Dan heb je veel gist van slechte kwaliteit. Starters maken is niet zo eenvoudig als men wel doet voorkomen.
Iets genuanceerder, in het begin zeker voor zuurstofopname, later als gisting start voor verdrijving van koolzuur waardoor er een  betere gistgroei is. Zowel koolzuur als alcohol zijn als afvalstoffen gistremmers

Het klopt dat het verdrijven van koolzuur zorgt voor een betere gistgroei. Daarnaast is er ook nog altijd diffusie van zuurstof. Anders gezegd: niet alle zuurstof wordt verdreven door de koolzuur.


De snelheid van roeren schijnt toch wel uit te maken.
Zie Stir speed and yeast growth

Hermanl

Ik heb me donderdag deze besteld. Via eBay maar ze hebben ook een eigen shop.
Voor € 30 incl verzending kan je niet hard gefopt zijn ...
https://www.benl.ebay.be/itm/Magnetrührer-Bas02-mit-Rührfisch/264268130219

Jeroen76

Citaat van: Hermanl op 28-04-2019  01:22 uIk heb me donderdag deze besteld. Via eBay maar ze hebben ook een eigen shop.
Voor € 30 incl verzending kan je niet hard gefopt zijn ...
https://www.benl.ebay.be/itm/Magnetrührer-Bas02-mit-Rührfisch/264268130219
Voor een gisstarter tot 2 liter, ben benieuwd of hij moeiteloos die 2 liter gaat halen hoor. Oppervlakte van plaatje is 3.5 x 11.5 x 13 cm...

Gr. Jeroen

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 27-04-2019  18:27 uNeen.

Omdat de gistcellen in oplossing blijven en niet neerslaan. Hierdoor komen ze veel beter in contact met de voedingsstoffen.
Dat die vortex belucht, je hebt echt geen vortex nodig, rustig roeren is genoeg, is enkel indien er zuurstoftoevoer is, en dus ook CO2 afvoer. Of je maakt de starter in een overmaatse fles, zodat er ruim lucht aanwezig is, maar dan is het een 11 liter fles voor een 4 liter starter.

Maar wees voorzichtig met die zuurstoftoevoer, vooral niet te lang, voordat je het weet gaat de gist haar eigen reserves opgebruiken. Dan heb je veel gist van slechte kwaliteit. Starters maken is niet zo eenvoudig als men wel doet voorkomen.

Mbt zuurstoftoevoer wil ik een heel dun slangetje in het wort van de  starter hangen (0.5 mm inwendig= omhulsel van teflon wirewrap draad wat ze in de elektronica industrie gebruiken) dat geeft losse belletjes van ca een a 2 mm groot. Het aquarium pompje wil ik dan gepulseerd aan gaan sturen, bv 5 seconden aan in een cyclus van bv een half uur. De vraag is dan wat het optimum is voor zuurstof toedienen op die manier?

Verder is een roerder niet veel meer dan een goedkoop DC motortje met toerenregeling (bv pwm van ali) en 2 kleine neodynium magneetjes. Totale waarde misschien een tientje zelfbouw. Dat kan dus ook.

Hermanl

Citaat van: Jeroen76 op 28-04-2019  10:27 uVoor een gisstarter tot 2 liter, ben benieuwd of hij moeiteloos die 2 liter gaat halen hoor. Oppervlakte van plaatje is 3.5 x 11.5 x 13 cm...

Gr. Jeroen
Die van de topicstarter is qua effectieve oppervlakte niet (veel) groter hoor Jeroen.

De mijne is inderdaad voorzien tot max 2 liter, maar dat voldoet wellicht in mijn geval want ik heb meestal batches van max 20 liter wort.  Ik zit nog volop in de experimenteerfase waardoor ik liever frequent wat prepareer (ik neem bewust het woord 'brouwen nog niet in de mond want voorlopig nog met blik en moutextract bezig) dan dat ik me aan grote volumes waag.  Bovendien heb ik niet de ruimte voor grotere volumes (noch om ze te maken, noch om ze op te slaan), vandaar dat ik er wellicht wel kom met een  starter van minder dan 2 liter, ik dacht zelfs aan 1 liter..
Valt het tegen, dan zie ik dat als een deel van het geëxperimenteer ...

Ik was trouwens ook al aan het uitkijken naar het toestel van de topistarter maar de reviews zijn nogal uiteenlopend; zelf iets in elkaar zetten kost me ook snel die € 30,00 inclusief verzending en adequaat projectboxje, zo had ik voor mezelf uitgerekend. Plus dan mijn 2 linkerhanden ...
We zien wel ...:-)

CeesM

Citaat van: Hermanl op 28-04-2019  16:10 uIk was trouwens ook al aan het uitkijken naar het toestel van de topistarter maar de reviews zijn nogal uiteenlopend; zelf iets in elkaar zetten kost me ook snel die € 30,00 inclusief verzending en adequaat projectboxje, zo had ik voor mezelf uitgerekend. Plus dan mijn 2 linkerhanden ...
We zien wel ...:-)
Ik heb deze ook en die kostte toen € 25,59. Ali had het voor € 19,-- opgegeven, dus geen BTW en inklaringskosten. ;)
Het bevalt me prima om er gist mee op te kweken met een erlenmeyer van 2 liter. Groter heb ik niet. Voor dat geld ga ik het niet zelf bouwen.

Brouwerij De Stichting


CeesM

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 29-04-2019  10:47 uEen eenvoudige zelfbouw magneetroerder is hier te vinden: http://www.experimenten.nl/magneetroerder.html
Voor het materiaal ben je al meer dan € 35,-- kwijt, en om aan ijzer III chloride te komen moet je naar een electronica winkel gaan, want het verzenden van chemicaliën doet postnl niet.
Ik schreef al, voor dat geld maak ik het niet zelf. ;)

Brouwerij De Stichting

Als alle materialen afval, oud en/of al eerder gebruikt zijn kost het natuurlijk weinig of niks. Daarbij kan je het plankje ook van ander materiaal maken natuurlijk.

tdp

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 30-04-2019  14:44 uAls alle materialen afval, oud en/of al eerder gebruikt zijn kost het natuurlijk weinig of niks. Daarbij kan je het plankje ook van ander materiaal maken natuurlijk.
En als je toch je PC/laptop sloopt, kun je uit de harde schijf goede magneten halen :), werkt op zich prima!

Staple

Citaat van: CeesM op 29-04-2019  18:02 uVoor het materiaal ben je al meer dan € 35,-- kwijt, en om aan ijzer III chloride te komen moet je naar een electronica winkel gaan, want het verzenden van chemicaliën doet postnl niet.
Ik schreef al, voor dat geld maak ik het niet zelf. ;)

Je hoeft natuurlijk geen printplaat te strippen hiervoor  :o :weetniet:. Een dun plaatje mdf is ook voldoende. Ik heb er laatst nog een gebouwd voor minder dan €10 met usb voeding. Flinke draaikolk in 5 L.

tdp

Citaat van: Staple op 30-04-2019  19:27 uJe hoeft natuurlijk geen printplaat te strippen hiervoor  :o :weetniet:. Een dun plaatje mdf is ook voldoende. Ik heb er laatst nog een gebouwd voor minder dan €10 met usb voeding. Flinke draaikolk in 5 L.

Dat, of een CD hoes, een oude snijplank, etc.

Jeroen76

Volgens mij gaan we nu een topic herhalen wat betreft zelfbouw roerders...

Gr. Jeroen


Heuvinger brouwerij

Ik heb zo'n magneetroerder van Ali laten komen voor een € 26.
Besteld op 4 mei en vandaag 9 mei kwam het ding binnen.
Blijkt dat het ding vanuit Duitsland gestuurd wordt, dus geen btw  en administratie kosten PostNL geneuzel.
Nu nog erlenmeyers aanschaffen!

AukeRadelaar

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 09-05-2019  21:16 uIk heb zo'n magneetroerder van Ali laten komen voor een € 26.
Besteld op 4 mei en vandaag 9 mei kwam het ding binnen.
Blijkt dat het ding vanuit Duitsland gestuurd wordt, dus geen btw  en administratie kosten PostNL geneuzel.
Nu nog erlenmeyers aanschaffen!

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de roerder!

Irukandji

Ik heb deze roerder ook en kan niets ander zeggen dan dat het een goed apparaat is. Doet wat die moet doen en ook met een 2 liter erlemeyer erop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.