De stille dood van het echte zure bier

Gestart door Haagse Wouter, 26-04-2019 16:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haagse Wouter

Minder en minder zie je nog sure bieren.
De laatste twee jaar zie ik wel veel zogenaamde zure bieren. Maar de niveaus die gebruikelijk zijn voor echte geuze of lambiek zie je nog maar zelden.
In Nederland doet Oersoep het, in België een stuk meer nog. Maar over de hele linie zie ik het niet meer.

Toch zonde vind ik. Het zijn stijlen die echt significant anders zijn dan de rest.

Wat denken jullie. Sterft deze stijl uit? Is dat verdrietig?

joerivang

Ik respecteer het als bierstijl, maar het is niet mijn bier. Ik denk dat er gewoon weinig markt voor is.

Koen S

Ga op 4 of 5 mei naar Tour de Geuze, daar kan je pas echte bieren drinken (niet de imitaties) , het ene al zuurder dan het andere. En het krioelt er van de Scandinaven, Amerikanen, Italianen, Chinezen, Nederlanders en ook wat Belgen. Lambiek is alive!

Dund

Ik rijd ook regelmatig naar Brussel om geuze te halen. Voor mij gaat er niets boven een geuze. En dan het liefst van de 3 Fonteinen of Cantillon. Als je echt een keer geuze wilt drinken moet je naar in de Verzekering tegen de grote dorst gaan. Alleen op zondag overdag open en om 10:00 staan daar Japanners, Brazilianen Amerikanen etc etc in de rij om er een geuze te mogen drinken. Echt geweldig!

Irukandji

Een goede geuze of lambiek hou ik wel van.
Alleen de Oersoep vond ik toch echt zwaar tegenvallen (smaken verschillen)
Ik neem regelmatig wat flesjes mee uit België en geniet daar zeker van.
En het cafe in de Verzekering van de grote dorst is het café geworden van 2018 (of 17 weet ik niet meer) dus ja dat is druk daar.

Koen S

Een Geuze of Lambiek is niet altijd zuur, je hebt ook malse Lambiek.
Het leuke aan Tour de Geuze is dat je onversneden Lambiek kan proeven, die is echt zuur! Daar gaan je haren van rechtstaan. En die kan nergens proeven behalve bij de brouwer of biersteker.

Knobby

Ook ik kan toer de geuze aan raden, wij gaan op de zondag met z'n 9en in een busje naar Pajottenland afreizen.
Probeer ook eens wat van Nevel uit Nijmegen, die maken ook hele mooie zure bieren.

Oscar

Citaat van: Haagse Wouter op 26-04-2019  16:23 uWat denken jullie. Sterft deze stijl uit?

Dacht het niet...






KC

Het blijft een stijl die geduld en kunde vergt. Ik heb groot respect voor mensen die hier hun energie en tijd in steken.
Op dit moment wordt steeds meer duidelijk over bijvoorbeeld Kveik. De manier van brouwen in de kloosters leek de enige. Nu blijkt dat er veel meer vormen waren. Een enkele ook zuur, maar dus ook soorten die binnen enkele dagen uitvergist waren zonder nare bijsmaken.
Geweldig hoe de hobbybrouwwereld bezig is.
Ik hoop ooit nog een bier van je te mogen proeven Oscar.
Niet voor mij weggelegd. Te weinig geduld. Kveik is my way :)

Oscar

Citaat van: KC op 26-04-2019  23:31 uIk hoop ooit nog een bier van je te mogen proeven Oscar.

Kun je gewoon kopen en over een tijdje ook weer wat verder buiten Twente. En de Spontaan stuur ik je gewoon op als je wilt... :brouwen:

BrouwMark

Zure bieren vind ik geweldig. Zelf aan het vergisten, de afgelopen (heel wat) jaren een boel mooie kunnen proeven. Met name de Amerikanen zijn er nu helemaal fan van en zijn hard aan het werk met het brouwen en vergisten van dat soort spul. Dus doodbloeden, ik denk het niet hoor.

breda82

Op 5 mei ga ik ook eens richting Pajottenland voor die tour. Ben benieuwd. De markt in NL is gewoon te klein, het is hier bij de gemiddelde consument gewoon bulk pils of als ze eens gek willen doen een blondje of tripel uit de supermarkt. Die echte zure bieren moet je leren waarderen, jaren geleden wat het ook echt niet mijn ding. Maar je leert erover, probeert verschillende en dan valt ineens het kwartje haha.

PDGRRR

Citaat van: BrouwMark op 27-04-2019  02:23 uMet name de Amerikanen zijn er nu helemaal fan van en zijn hard aan het werk met het brouwen en vergisten van dat soort spul. Dus doodbloeden, ik denk het niet hoor.

Inderdaad wat BrouwMark zegt. Vooral Amerikanen zijn helemaal in de ban van zure/zerpe/rinse bieren. In België zie je regelmatig bij drankenhandels dat je van bieren van Cantillon, 3 Fonteinen en Tilquin maar maximaal enkele flessen per klant mag kopen omdat er anders te veel via bottle exhange naar de VS gaan en daardoor de locals steeds achter het net vissen.

Mijn smaak is het niet, maar ik begreep dat in Nederland bijvoorbeeld ook Nevel goed aan de weg timmert en volgens mij doet Tommie Sjef voornamelijk wilde/zure bieren maken.

Serge VL

Neen het echt zure bier sterft niet, het is immers de champagne onder de bieren.

In internationale lijstjes zoals de World Beer Cup scoren nog steeds met de zure bieren zoals Oude Geuze of Kriek.
Dat lambiek alleen in de Zennevallei gebrouwen zou kunnen worden omdat daar bepaalde micro-organismen voorkomen is helaas een fabeltje.
Wat wel spijtig is dat er momenteel veel zuur bier (of afgeleide daar van) op de markt worden gebracht dat gewoon zuur is en niet met de juiste vakkennis wordt gebrouwen en deze stijl oneer aan doen.
Het ambacht van biersteker leer je niet in een jaartje maar daar doe je eerder een decennia over en dan moet je ook nog bij een goede leermeester in dienst geweest zijn. Ik vermoed dat je de echte bierstekers zelfs in België op 2 handen kan tellen.

Koen S

Biersteken is een ambacht en een kunst. Tijdens de vorige editie van Tour de Geuze dronk ik de lekkerste geuzes bij de De Cam. Ze kiezen de beste Lambiek bij verschillende geuzebrouwers en maken daar een meesterwerk van.

wiliam

Trek zojuist een Duchesse de Bourgogne open, zuur bier is het echte bier. Ieder bier zijn liefhebber.
Zuur, rinse of saüer bier is voor enkele de nieuwe uitdaging. En dat er niet zoveel over geschreven wordt, betekent niet dat het aan het uitsterven is. Bij de Vlaamse en Duitse collega's is er best extra info over te vinden. Tozzi , Docpsycho, Glassart, en ook hier op het forum zijn er liefhebbers genoeg. Wat meer er over schrijven en tot het einde volhouden is het advies. Geuze, Lambiek, Vlaams bruin, Vlaams rood, (Duits) Weisse, (Mr hop heeft 94 zuur bieren in de aanbieding)

seed7

Er zijn heel veel brouwers van zuurbier en zeker niet alleen in België of van de bekende Belgische stijlen.

Ingo

Knobby

Nog en andere niet genoemde Nederlandse Held van het Zure Bier is Toon van den Broek. Zijn Watergeus doet zeker niet onder voor de geuze van onze zuiderburen.

hans_nwk

Ik drink minder geuze dan ik deed. Eerder nam ik altijd wat mee van Hansens, 3 Fonteinen, Oud Beersel of Cantillion.
Omdat ik er zo af en toe een tussen heb zitten met een hinderlijke verbrand rubber smaak/geur word ik langzaam wat minder enthousiast.

Groet,
Hans

Ronnie

Citaat van: Koen S op 27-04-2019  18:12 uBiersteken is een ambacht en een kunst. Tijdens de vorige editie van Tour de Geuze dronk ik de lekkerste geuzes bij de De Cam. Ze kiezen de beste Lambiek bij verschillende geuzebrouwers en maken daar een meesterwerk van.

Ondanks in niet vaak nog een zuurbiertje koop, soms nuttig ik er al eens een in een drankgelegenheid, eerder bij warmer weer.
Kopen doe ik zelden. Het zelf brouwen doe al jaren niet meer.
Heb wel een goede ervaring met De Cam. Je kan bij geen betere gaan herinner ik me, maar 't lijkt allemaal zo lang geleden voor mij.

Maar inderdaad, het lijkt we af te stevenen op een heel trage, stille dood.

Traploper

Ik drink vandaag voor het eerst een oude geuze en ik snap meteen waarom mensen dit zo bijzonder vinden. Er zijn tegenwoordig veel moderne zure bieren, vaak met fruit of fruitige smaken, maar die hebben echt niet de complexiteit van dit bier.

Het gaat in dit geval om de 3 Fonteinen oude geuze.

seed7

Citaat van: Traploper op 09-05-2019  23:16 u[...]Er zijn tegenwoordig veel moderne zure bieren, vaak met fruit of fruitige smaken, maar die hebben echt niet de complexiteit van dit bier.[...]

Dit is een van de weinige momenten dat een knopje "blauw duimpje omhoog" voor mij wenselijk is,

Ingo

BrouwMark

Citaat van: Traploper op 09-05-2019  23:16 uIk drink vandaag voor het eerst een oude geuze en ik snap meteen waarom mensen dit zo bijzonder vinden. Er zijn tegenwoordig veel moderne zure bieren, vaak met fruit of fruitige smaken, maar die hebben echt niet de complexiteit van dit bier.

Het gaat in dit geval om de 3 Fonteinen oude geuze.

Mooi hè?

Koen S

Foodparing avant la lettre: een bruine boterham met boter, platte kaas (kwark voor de Nederlanders), radijsjes, bieslook, peper en zout. Daarbij een oude Geuze. Feest in je mond.

Belg

Dat de echte zure bieren stilaan uitsterven is misschien wat kort door de bocht.
Nu ik een dertiger ben is het aanbod Lambieken, Geuzen en blends groter dan toen mijn vader dezelfde leeftijd had evenveel jaren geleden.

Zelf woon ik op een steenworp van de 'echte' Geuzestreek.

Het lijkt mij (subjectief) dat er nog nooit zoveel aandacht is gegeven aan deze toverdranken.

Het Pajottenland is nationaal en internationaal sterk bezig met het promoten van het bier en de geuzecultuur.
Organisaties zoals HORAL (De Hoge Raad voor Ambachtelijke Lambiekbieren) proberen de producten ook meer bekendheid te geven met als summum de tweejaarlijkse Toer de Geuze die het voorbije weekend werd georganiseerd.

Zo een 15 jaar geleden kwam je in bijna geen enkel café nog een Geuze tegen op de dranklijst tenzij bij de échte biercafés.
Nu vind ik al vaak minstens 1 Geuze op de kaart (al dan niet echt maar dat is een andere discussie).

Bijna elke steker biedt ook wel een speciale blend of lambiek aan. Deze zal je echter nooit in een normaal café terugvinden - dit is dan ook iets voor echte liefhebbers hiervan.


Wat mij meer kopzorgen baart is het verschraalde aanbod van het Vlaams Oud Bruin en Roodbruin.
Één van mijn favoriete bierstijlen maar ook eentje die hetzelfde probleem heeft van de Geuze: verminderde interesse, arbeidsintensief en duur om te brouwen.

Terwijl de Geuze aan een internationale remonte bezig is, lijkt het Vlaam Oud Bruin al lang op zijn terugweg.


Beiden zijn godendranken voor mij! :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.