Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eind Star San in Europa? - Alternatieven  (gelezen 992 keer)

Offline Belg

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Safir hier - Safir hier - *slok* - Dank u wel!
Eind Star San in Europa? - Alternatieven
« Gepost op: 17-05-2019 14:13 u »
Beste forumleden,

Ik had een tijdje geleden Star San besteld maar deze is momenteel op verschillende plaatsen onbeschikbaar.

Toen ik vroeg naar de vooruitzichten kreeg ik de volgende reactie:

Citaat
Beste klant,

Brouwland importeert de alom gekende schoonmaakproducten van Five Star Chemicals & Supply, Inc. vanuit de Verenigde Staten en wij verzorgen eveneens de Europese distributie hiervan. Door de verstrengde wetgeving zijn wij genoodzaakt om de verkoop van deze producten momenteel op te schorten. Ons kwaliteitsdepartement werkt op dit moment nauw samen met Five Star Chemicals & Supply om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Wij verzekeren u dat de chemische samenstelling van deze producten voldeed aan de voedselkwaliteitsnormen binnen Europa bij de introductie en dat er geen enkel risico gepaard ging en gaat met het gebruik van Five Star producten. Aangezien de onderzoeksperiode naar de betreffende wettelijke regelgeving enige tijd in beslag zal nemen, kunnen wij helaas vandaag geen gekende beschikbaarheid van Five Star producten communiceren. Wij verwijzen dan ook graag naar ons Chemipro gamma.

Het gaat om volgende producten: PBW, Star San & Saniclean

Wij verontschuldigen ons voor het ongemak maar beloven er alles aan te doen om deze situatie zo snel mogelijk recht te zetten samen met Five Star Chemical & Supply. Zodra wij over meer informatie beschikken, zullen wij u asap op de hoogte brengen

Voor meer informatie kan u steeds terecht bij onze klantendienst of accountmanagers.

Met vriendelijke groeten,

Zijn er trouwens volwaardige alternatieven voor Star San que gebruiksgemak en desinfecterende werken?
Zo ja - hoe heten ze?

Groetjes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Eind Star San in Europa? - Alternatieven
« Reactie #1 Gepost op: 17-05-2019 14:35 u »
ik gebruik al lange tijd Purosan van arsegan, dit is naar mijn weten een starsan alternatief

Offline Frank Cameron

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-05-2019 14:50 u »
ik gebruik al lange tijd Purosan van arsegan, dit is naar mijn weten een starsan alternatief

Dit is inderdaad precies hetzelfde

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 17-05-2019 15:14 u »
Dit is inderdaad precies hetzelfde

Precies?
Starsan bevat 15 % Dodecylbenzeensulfonzuur
en 50 % fosforzuur

en Purosan 5-15 % Dodecylbenzeensulfonzuur
en 50 % fosforzuur

En ik neem aan dat Dodecylbenzeensulfonzuur de stof is die antibacterieel werkt.

Hopbier

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-05-2019 15:55 u »
Net 1,8 ltr Starsan dus de komende paar jaar zit ik snor.

Purosan, product van Arsegan het huismerk van Brouwland?

Misschien dat Uni-brew het gewoon op voorraad heeft?

Offline Robbert

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 17-05-2019 16:27 u »
Precies?
en 50 % fosforzuur

en 50 % fosforzuur

En ik neem aan dat Dodecylbenzeensulfonzuur de stof is die antibacterieel werkt.

Hopbier

Volgens mij werkt het fosforzuur als sanitizer en dodecylbenzeensulfonzuur als oppervlakte actieve stof/bevochtiger :)

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-05-2019 17:45 u »
Niet panikeren,
Uit interne bron bij Brouwland weet ik met 100% zekerheid dat Star San niet uit de handel gaat, het gaat hier enkel over een administratieve hobbel die genomen moet worden alvorens dit terug in de rekken mag.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #7 Gepost op: 17-05-2019 18:34 u »
Volgens mij werkt het fosforzuur als sanitizer en dodecylbenzeensulfonzuur als oppervlakte actieve stof/bevochtiger :)

Juist. Gebruik maar rustig het woord desinfectans, aangezien dit een Nederlands forum is.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #8 Gepost op: 17-05-2019 19:02 u »
Juist. Gebruik maar rustig het woord desinfectans, aangezien dit een Nederlands forum is.
Desinfectans is modern Latijn:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/desinfectans
Dan toch liever Engels.
Of als je echt een purist bent 'ontsmettingsmiddel'.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-05-2019 22:54 u »

Precies?
en 50 % fosforzuur

en 50 % fosforzuur

Paar weken geleden even met een medewerker van Brouwmarkt staan babbelen. De 'Puro San' wordt daar gewoon aangeleverd in grote jerrycans met Star San label die ze daar zelf herverpakken in Puro San flessen.

Overigens is het fosforzuur hetgeen dat antibacterieel werkt. Het Dodecylbenzeensulfonzuur is een oppervlakte actieve stof dat er voor zorgt dat het middel beter in kleine krasjes en dergelijke kan doordringen.

Tags: