Inconsistente kwaliteit commerciële bieren

Gestart door Snotje, 25-04-2019 16:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snotje

Sinds ik brouw ben ik anders naar bieren gaan kijken, en let ik op andere dingen. Ik zou mezelf zeker niet als expert bestempelen, maar ik weet wel wat ik lekker vind en dat drink ik dan ook graag. Ik drink vaak met warmer weer Weizenbier, met name van Konig Ludwig, Franziskaner, Erdinger etc.  Toen ik in februari in Duitsland op vakantie (ja niet zo warm maar met skiën krijg je het vanzelf warm) was heb ik daar een aantal Konig Ludwis gekocht die helemaal niet lekker waren. Ik dacht dat het aan die batch lag, misschien iets mee in de supermarkt mee gebeurd, maar toen ik ben ik extra goed op gaan letten. En ik ben tot de conclusie gekomen dat Konig Ludwig helemaal niet consistent is met de smaak. Daar klopt niks van, de laatste keer in Nederland was het bijna niet bananig. Ik kijk natuurlijk naar de datum op de flesjes maar daar is niks mis mee.

Toen ben ik naar Franziskaner gaan kijken, of daar ook zon verschil in zit, en daar zit ook best verschil in. Vorig jaar was die veel minder bananig dan dit jaar,  eigenlijk zoals Konig Ludwig eerst was.  Erdinger daarentegen blijft heel erg consistent, daar kan ik niks aan herkennen wat afwijkt. Ik heb dit zelfde experiment met twee vrienden (omdat ik echt aan mezelf ging twijfelen) gedaan die komen tot dezelfde conclusie.

Hoe kan dit? Ben ik de enige die dit opvalt?

Hoppenbrouwers

Bier wordt gebrouwen met natuurlijke grondstoffen
 Zelfs commercieel bier. De afgelopen jaren viel de oogst enigzins tegen. Er is veel extra bewaterd moeten worden en de zon heeft ook extra flink gebakken. Dit heeft allemaal invloed op de gerst en tarwe en op het uiteindelijke eindproduct.

Snotje

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-04-2019  16:53 uBier wordt gebrouwen met natuurlijke grondstoffen
 Zelfs commercieel bier. De afgelopen jaren viel de oogst enigzins tegen. Er is veel extra bewaterd moeten worden en de zon heeft ook extra flink gebakken. Dit heeft allemaal invloed op de gerst en tarwe en op het uiteindelijke eindproduct.

Ok duidelijk, dat zou inderdaad een goede reden kunnen zijn. Het wordt in ieder geval duurder volgens sommigen: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/26/klimaatverandering-maakt-bier-duurdernrc-checkt-a2752839

Ik dacht zelf misschien dat er misschien huurbrouwerijen worden gebruikt en dat daarom niet dezelfde resultaten worden behaald....

Niels B.

Een goede brouwer, en zeker de grote commerciële merken die hier worden genoemd, kunnen hun recept aanpassen naar de kwaliteit van de grondstoffen.

Ik denk dat de voornaamste verschillen die je proeft terug te leiden zijn op de leeftijd van het gedronken bier.
Vergeet ook niet de invloed van het moment! Als je een Weizen bier drinkt op het zonnige terras vol half dronken Duitsers om 11 uur 's ochtends waarbij het lijkt alsof alle problemen van de wereld niet bestaan, of je drinkt hetzelfde bier op een regenachtige dag terwijl je schoonmoeder langs komt... Kan zeer veel invloed hebben op je perceptie van smaak!

Snotje

Citaat van: Niels B. op 25-04-2019  19:09 uEen goede brouwer, en zeker de grote commerciële merken die hier worden genoemd, kunnen hun recept aanpassen naar de kwaliteit van de grondstoffen.

Ik denk dat de voornaamste verschillen die je proeft terug te leiden zijn op de leeftijd van het gedronken bier.
Vergeet ook niet de invloed van het moment! Als je een Weizen bier drinkt op het zonnige terras vol half dronken Duitsers om 11 uur 's ochtends waarbij het lijkt alsof alle problemen van de wereld niet bestaan, of je drinkt hetzelfde bier op een regenachtige dag terwijl je schoonmoeder langs komt... Kan zeer veel invloed hebben op je perceptie van smaak!

Nee het ligt niet aan mij.. Ik ken dit bier zo goed dat ik daar niet in geloof. Ik heb die bieren ook door anderen laten proeven. En ik heb verschillende biertjes bewaard waar soms de oude flesjes veel beter waren dan de nieuwe.

Koen S

Waarom moet een bier altijd hetzelfde smaken? Veel grote brouwerijen sturen hun productie zo dat elk flesje hetzelfde smaakt, soms blenden ze ook of ze voegen extracten toe.
Drink eens een Westmalle Tripel: elk flesje is anders, zelfs flesjes van dezelfde bak. Het moment, het weer, het gezelschap en hoe je je voelt hebben natuurlijk een invloed. En toch is er meer, dit bier blijft je verbazen. Daar word ik stil van en vooral bescheiden.
Als een bier echt niet zo lekker is, dat is andere koek, dan hebben ze geknoeid. Dat had ik onlangs met Chimay Tripel. Een hele sickspack te scherp/bitter van smaak. Ook grote brouwers maken fouten.

Jacques

Citaat van: Koen S op 25-04-2019  19:57 uDrink eens een Westmalle Tripel: elk flesje is anders, zelfs flesjes van dezelfde bak. Het moment, het weer, het gezelschap en hoe je je voelt hebben natuurlijk een invloed. En toch is er meer, dit bier blijft je verbazen. Daar word ik stil van en vooral bescheiden.

Deze ervaring onderschrijf ik. Westmalle Tripel smaakt echt iedere keer anders, maar elke keer is het een feestje! Het is een uniek bier. De ene keer wat moutiger, hoppiger, fruitiger of bitterder dan de andere keer, maar altijd weer dankzij de gist onmiskenbaar Westmalle Tripel.

Snotje

Ik had gewoon niet gedacht dat met de volumes die grote brouwerijen brouwen dat het best verschillend is. Ik vind het best moeilijk om het zelfde bier te brouwen maar mijn apparatuur is bescheiden, mega brouwerijen moeten dit toch beter op orde hebben.

Ik zou als fabrikant een hele batch gewoon weggooien als het niet goed was. Als de smaak varieert is dat prima zoals een Westmalle, maar als het gewoon niet goed is zou je dat gewoon niet moeten verkopen.

Jacques

Bier is een product van een proces met natuurlijke grondstoffen die steeds in kwaliteit wisselen.

Om steeds dezelfde kwaliteit te kunnen leveren moeten er bijvoorbeeld bij Heineken heel wat brouwsels met elkaar vermengd worden ondanks dat er alles aan gedaan wordt om de verschillen zo klein mogelijk te houden. Tijdens eens bezoek aan Heineken brouwerij in 's-Hertogenbosch de nodige jaren geleden vroeg ik aan de brouwmeester hoeveel batches met elkaar gemengd waren bij de pils dat we op dat moment aan het drinken waren. Zijn schatting was dat dit zo'n 30 tot 35 waren...

De brouwerij van Westmalle heb ik ook een paar keer bezocht. Het viel mij daarbij op dat de hoppen die in balen aanwezig zijn in de opslag steeds anders waren. Je kunt ook bewust kleine variaties aanbrengen...

Oscar

Citaat van: Snotje op 25-04-2019  23:24 uIk zou als fabrikant een hele batch gewoon weggooien als het niet goed was.

Wedden van niet... ;)  Ga maar eens rekenen wat dat kost... :nut:

En grote brouwerijen brouwen enkele basisproducten waarvan ze dan hun eindproducten maken. Dus na het brouwen kunnen ze nog een flink deel sturen.... en zelfs daar gaat het nog wel eens mis... :)

CasB

Weizens zijn nogal gevoelig voor veroudering omdat er weinig hop in zit. Daarnaast maakt het natuurlijk uit hoe lang en hoe warm deze in voorraad hebben gestaan, hoe lang je ze zelf gekoeld hebt en hoe koud het bier is als je het drinkt.

Ik merk zelf ook wel eens verschillen tussen weizens, zelfs dat ze niet lekker smaken, maar dat kwam voornamelijk omdat het bier waarschijnlijk al lang in het schap stond.

Brouwert

Citaat van: Oscar op 25-04-2019  23:55 uWedden van niet... ;)  Ga maar eens rekenen wat dat kost... :nut:

En grote brouwerijen brouwen enkele basisproducten waarvan ze dan hun eindproducten maken. Dus na het brouwen kunnen ze nog een flink deel sturen.... en zelfs daar gaat het nog wel eens mis... :)

Inderdaad, ik hoor ook vaak dat die mindere batches worden gemengd of... een special edition  :biersmile:

bierfan

Citaat van: Oscar op 25-04-2019  23:55 uWedden van niet... ;)  Ga maar eens rekenen wat dat kost... :nut:


Dit is toch van de zotte. Ontevreden klanten kosten meer! Ik had van het weekend ook nog zoiets met bier van een Nederlandse brouwerij die ik normaal gesproken lekker vind. Ik had 2 flesjes gehaald, en heb ze uiteindelijk allebei weggegooid. Toch 2 euro per fles, dus dat risico neem ik niet meer...

Jeroen76

Vind het een beetje te kort door de bocht dat een bier elke keer exact hetzelfde zou moeten smaken. Denk dat je dan beter een glas cola kunt bestellen. Bier is een natuurproduct waarvan de ingrediënten de smaak bepalen, hop is hop maar niet elk jaar hetzelfde, zo ook de mout. Natuurlijk proberen brouwerijen elk bier van dat soort zo veel mogelijk op elkaar te laten lijken. Denk als dit de maatstaf zou worden, brouwerijen eerder op laboratoria gaan lijken dan op een brouwerij.

Westmalle Tripel is overigens ook mijn favoriet, heerlijk maar inderdaad is niet elke fles hetzelfde. Kortom elke fles een verrassing. ;)


Gr. Jeroen

Snotje

Als het lekker is dan is het prima ik ben geen purist, ik zoek niet naar exact dezelfde smaak maar ik heb nu al een paar keer met Konig Ludwig een aantal flessen door de afvoer gespoeld.  Zowel in Duitsland (waar ik veel ben) als ik Nederland zijn sommige batches gewoon niet ok. Het is allemaal mensenwerk ik wil ook niet zeuren. Heeft er alleen voor gezorgd dat ik geen K.L. meer koop.

Jeroen76

Het zal toch niet zo zijn dat je voor 'de Konig' je tanden poetst hé?

Gr. Jeroen

Snotje

Citaat van: Jeroen76 op 26-04-2019  11:09 uHet zal toch niet zo zijn dat je voor 'de Konig' je tanden poetst hé?

Gr. Jeroen

Hahaha... :)  Nee dat niet. Het maakt ook niet uit jongens het viel me gewoon op en wilde het delen niet om er verder een probleem van te maken.

Het blijft mensenwerk en misschien dat ze hun batches niet echt mengen en zo verschilde kwaliteiten krijgen met hele goede en mindere varianten wie zal het zeggen.

Koen S

Citaat van: Jacques op 25-04-2019  22:19 uDeze ervaring onderschrijf ik. Westmalle Tripel smaakt echt iedere keer anders, maar elke keer is het een feestje! Het is een uniek bier. De ene keer wat moutiger, hoppiger, fruitiger of bitterder dan de andere keer, maar altijd weer dankzij de gist onmiskenbaar Westmalle Tripel.
Een beetje off topic maar wel interessant:

https://sirisaboutbeer.com/2019/04/23/wat-is-de-ideale-temperatuur-voor-een-bier/

PaultjePils

Ik sluit niet uit dat commerciële batches verschillen in smaken.  Wel wil ik toch wel even aan de aandacht brengen dat je eigen smaakperceptie door allerlei factoren kan worden beïnvloed. Naast wat je voor het proeven gegeten/ gedronken hebt kan zelfs ook de beleving (vakantie, zonnig weer of juist regen, bier uit de fles of uit de tap) flink invloed hebben. Soms als ik mijn eigen bier drink kan hetzelfde biertje dezelfde avond of de dag erna compleet anders smaken. Zo vind ik mijn ipa's na het eten van afhaalchinees altijd veel te bitter (terwijl anders ik die nauwelijks bitter vind), en een witbiertje in de donkere winterdagen te slap. Gister na een Hertog Jan Karakter vond ik mijn pils veel bitterder dan anders en leek het aroma ook heel anders. Op skivakantie kan zelfs de hoogte en ijle lucht het verschil geven in smaakperceptie. Een verschil in atmosferische druk zal ook de koolzuur beleving anders maken. Het proeven van bier is gewoon niet makkelijk. Als je ergens op gaat letten, hopsmaak of moutigheid, dan krijg je ook een andere smaakbeleving. Grote kans dus dat je de smaakverschillen bij jezelf moet zoeken.

Snotje

Citaat van: PaultjePils op 13-05-2019  15:30 uIk sluit niet uit dat commerciële batches verschillen in smaken.  Wel wil ik toch wel even aan de aandacht brengen dat je eigen smaakperceptie door allerlei factoren kan worden beïnvloed. Naast wat je voor het proeven gegeten/ gedronken hebt kan zelfs ook de beleving (vakantie, zonnig weer of juist regen, bier uit de fles of uit de tap) flink invloed hebben. Soms als ik mijn eigen bier drink kan hetzelfde biertje dezelfde avond of de dag erna compleet anders smaken. Zo vind ik mijn ipa's na het eten van afhaalchinees altijd veel te bitter (terwijl anders ik die nauwelijks bitter vind), en een witbiertje in de donkere winterdagen te slap. Gister na een Hertog Jan Karakter vond ik mijn pils veel bitterder dan anders en leek het aroma ook heel anders. Op skivakantie kan zelfs de hoogte en ijle lucht het verschil geven in smaakperceptie. Een verschil in atmosferische druk zal ook de koolzuur beleving anders maken. Het proeven van bier is gewoon niet makkelijk. Als je ergens op gaat letten, hopsmaak of moutigheid, dan krijg je ook een andere smaakbeleving. Grote kans dus dat je de smaakverschillen bij jezelf moet zoeken.

Ongetwijfeld is dat voor een deel zo. Maar ik heb ook verschillende flesjes van het zelfde merk en type bier naast elkaar gehouden en daar zit ook verschil in. De 1 had ik uit Winterberg meegenomen, en de ander heb ik in Nederland gekocht.  Wie zal het zeggen waardoor het verschil ontstaat geen idee, maar ik ben 100% overtuigd dat er verschil is.

Jacques

Citaat van: Snotje op 13-05-2019  15:44 uOngetwijfeld is dat voor een deel zo. Maar ik heb ook verschillende flesjes van het zelfde merk en type bier naast elkaar gehouden en daar zit ook verschil in. De 1 had ik uit Winterberg meegenomen, en de ander heb ik in Nederland gekocht.  Wie zal het zeggen waardoor het verschil ontstaat geen idee, maar ik ben 100% overtuigd dat er verschil is.

Temperaturen tijdens vervoer en bewaaromstandigheden maken veel uit...

Soms zie ik bij slijterijen bier in de volle zon staan. Voor mij is dat een reden om daar geen bier te kopen.

pincopallino

Citaat van: PaultjePils op 13-05-2019  15:30 uIk sluit niet uit dat commerciële batches verschillen in smaken.  Wel wil ik toch wel even aan de aandacht brengen dat je eigen smaakperceptie door allerlei factoren kan worden beïnvloed. Naast wat je voor het proeven gegeten/ gedronken hebt kan zelfs ook de beleving (vakantie, zonnig weer of juist regen, bier uit de fles of uit de tap) flink invloed hebben. Soms als ik mijn eigen bier drink kan hetzelfde biertje dezelfde avond of de dag erna compleet anders smaken. Zo vind ik mijn ipa's na het eten van afhaalchinees altijd veel te bitter (terwijl anders ik die nauwelijks bitter vind), en een witbiertje in de donkere winterdagen te slap. Gister na een Hertog Jan Karakter vond ik mijn pils veel bitterder dan anders en leek het aroma ook heel anders. Op skivakantie kan zelfs de hoogte en ijle lucht het verschil geven in smaakperceptie. Een verschil in atmosferische druk zal ook de koolzuur beleving anders maken. Het proeven van bier is gewoon niet makkelijk. Als je ergens op gaat letten, hopsmaak of moutigheid, dan krijg je ook een andere smaakbeleving. Grote kans dus dat je de smaakverschillen bij jezelf moet zoeken.

100% eens.

knifeman

Vergeet ook niet dat bieren voor de globale markt ook expleciet anders gebrouwen worden om meer te passen in smaakprofielen van de regio.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.