Keg set.. Welke en waarom?

Gestart door Snotje, 24-04-2019 23:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snotje

Ik ben al een tijdje aan het loeren naar kegs en elke keer als ik 25 liter aan bottelen ben beloof ik mezelf een kegset. Vanmiddag weer 23 liter overgeheveld om te lageren en toen kwam bottelen weer dichtbij. Dus ik zoek een goedkope kegset. Ik wil vanuit een keg naar mini vaatjes om zo te schenken.

Candirect lijkt het goedkoopst maar lijken wat anders kwa model en er zit geen volle CO2 tank bij

 https://www.candirect.eu/Pressure-keg-complete-set-with-05-kg-CO2-unfilled-and-used-container-type-NC-Jolly-18-L-with-detergent

Brouwmarkt met een halve liter CO2 maar is 40 euro duurder:

 https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/bottelen-en-tappen/bier-tappen-co-2/soda-kegs-en-toebehoren/drukvat-set-plus-gebruikte-19-ltr-sodakegplus-05-kg-CO2

Zijn er betere en/of goedkopere sets?

Guppie

Candirect levert een lege fles, maar kan je die overal vullen???
Brouwmarkt levert ook een 0.5KG fles, zelfde vraag kan je die overal vullen?

Verder zou ik me niet te veel staren op een set met zo kleine fles, bij de betere drankenhandel kan je grotere flessen krijgen, die gaan langer mee,wat wel zo prettig is als je zelf gaat carboniseren.
Ik wil van de zomer ook gaan overstappen, maar zit al meer aan een 6 of 10 kg fles te denken ( dan heb ik de mazzel dat tegenover mij een dranken handelaar woont die dat voor me regelt).

Robbert

Het is in eerste instantie iets duurder, maar waarom niet gewoon naar een slijterij of groothandel gaan en een statiegeld fles nemen?
Bij een eigen fles ben je het bedrag permanent kwijt, ben je zelf verantwoordelijk voor het herkeuren na 10 jaar, en zit je vast aan 1 fles, tenzij je een tweede koopt.

Ik heb een statiegeld fles, van 10 kg. daarvoor betaal ik ongeveer 35 euro ruilkosten (directe CO2 kosten)  en € 120 statiegeld.
Als ik aanvoel/bang ben/weeg dat hij bijna leeg is, haal ik alvast een nieuwe. Zodra de oude dan leeg is lever ik hem weer in en krijg ik dus 120 euro terug.
Nooit zonder CO2, tenzij het echt mijn eigen schuld is. Geen gedoe met fles naar Almere rijden en wisselen en goedkopere CO2.  :weetniet:

Trapkast

Citaat van: Snotje op 24-04-2019  23:11 uIk ben al een tijdje aan het loeren naar kegs en elke keer als ik 25 liter aan bottelen ben beloof ik mezelf een kegset. Vanmiddag weer 23 liter overgeheveld om te lageren en toen kwam bottelen weer dichtbij. Dus ik zoek een goedkope kegset. Ik wil vanuit een keg naar mini vaatjes om zo te schenken.

Candirect lijkt het goedkoopst maar lijken wat anders kwa model en er zit geen volle CO2 tank bij

Zijn er betere en/of goedkopere sets?

Onderschat je CO2-gebruik niet.
Een halve kilo is redelijk vlot op, en zoals anderen hier al aangaven verhoudingsgewijs stukken duurder dan bijv. een 2, 6 of zelfs 10 kg fles.
 
Bij het schoonmaken (leegdrukken met CO2) en carboniseren gebruik je redelijk veel CO2, dus je verbruikt niet alleen door het tappen  ^-^

Snotje

Ok bedankt voor de adviezen ik ga denk ik voor een omruil CO2 fles. Misschien kan ik dan beter in Ierland bestellen:
http://www.thehomebrewcompany.ie/a-fully-refurbished-second-hand-corny-keg-19lt-ball-lock-grade-a-p-4210.html

Die zijn echt gereviseerd en ik kan dan de attributen los kopen. Denk dat dit ook goedkoper is.

Hoppenbrouwers

Als je die kegs goedkoop kan laten verzenden is dat een erg goede deal inderdaad. Jammer dat ze geen 9 L kegs hebben anders had ik wel interesse in een gezamenlijke inkoop.

Corny kegs zijn in ieder geval erg handig, ideaal in gebruik en zeer courant op de Nederlandse markt. Kan geen reden bedenken waarom je voor andere kegs zou moeten gaan.

Snotje

Verzenden kost 18 euro.  Zou kunnen besparen door een CO2 regulator op Ali te kopen voor de helft maar dan moet ik weet lang wachten. Dan wordt het in ieder geval de volgende lichting bottelen ipv keggen.

Peterrr

Citaat van: Snotje op 25-04-2019  12:02 uVerzenden kost 18 euro.  Zou kunnen besparen door een CO2 regulator op Ali te kopen voor de helft maar dan moet ik weet lang wachten. Dan wordt het in ieder geval de volgende lichting bottelen ipv keggen.

Dat had ik ook in eerste instantie, de aliregelaar was na 1 maand lek ( binnen rubber) en de knoppen draaide door (plastic over staal).
Tussen eentje van een brouw winkel en deze zat een groot kwaliteits verschil.

grt Peter

Brouwert

Omdat ik enkel incidenteel zal keggen denk ik dat ik voor KeyKegs ga.
Ik verwacht slechts af en toe voor gelegenheden grote hoeveelheden te keggen.
Waarschijnlijk is deze oplossing op de lange termijn duurder, maar ik voorzie meer gemak en minder investering met de keykegs. Bovendien minder investering vooraf (makkelijker schaalbaar) als ik bv in een keer 150 a 200 liter wil keggen.

Trapkast

Citaat van: Brouwert op 25-04-2019  13:35 uOmdat ik enkel incidenteel zal keggen denk ik dat ik voor KeyKegs ga.
Ik verwacht slechts af en toe voor gelegenheden grote hoeveelheden te keggen.
Waarschijnlijk is deze oplossing op de lange termijn duurder, maar ik voorzie meer gemak en minder investering met de keykegs. Bovendien minder investering vooraf (makkelijker schaalbaar) als ik bv in een keer 150 a 200 liter wil keggen.

(designed as) wegwerp versus cornelius kegs? Doe mij maar cornelius!


Brouwert

Citaat van: Trapkast op 25-04-2019  14:16 u(designed as) wegwerp versus cornelius kegs? Doe mij maar cornelius!

In principe ben ik het met je eens maar ik heb geen zin om 10 cornelius kegs aan te schaffen voor een eenmalige gelegenheid. Dan kies ik toch echt voor een wegwerkfust.

EBC

Citaat van: Brouwert op 25-04-2019  13:35 uOmdat ik enkel incidenteel zal keggen denk ik dat ik voor KeyKegs ga.

Je moet ze wel onder druk afvullen. Als je dat kan, geen probleem. Wel de benodigde (vul)koppelstukken erbij kopen, om een fijne afvulexperience te hebben.

Brouwert

Citaat van: EBC op 25-04-2019  14:29 uJe moet ze wel onder druk afvullen. Als je dat kan, geen probleem. Wel de benodigde (vul)koppelstukken erbij kopen, om een fijne afvulexperience te hebben.

Ik was van plan om ze op de keykegs na te gisten. Volgens mij gaat dat goed, of heb jij andere ervaringen?
Ik heb een eerste 10l vaatje besteld om het te testen.

Trapkast

Citaat van: Brouwert op 25-04-2019  14:26 uIn principe ben ik het met je eens maar ik heb geen zin om 10 cornelius kegs aan te schaffen voor een eenmalige gelegenheid. Dan kies ik toch echt voor een wegwerkfust.

Ik las ''Ik verwacht slechts af en toe voor gelegenheden grote hoeveelheden te keggen.'', waarbij het niet leek als slechts 1 keer gebruik.

Begrijp je keuze dan ook volledig!  :D

Guppie

Citaat van: Brouwert op 25-04-2019  13:35 uOmdat ik enkel incidenteel zal keggen denk ik dat ik voor KeyKegs ga.
Ik verwacht slechts af en toe voor gelegenheden grote hoeveelheden te keggen.
Waarschijnlijk is deze oplossing op de lange termijn duurder, maar ik voorzie meer gemak en minder investering met de keykegs. Bovendien minder investering vooraf (makkelijker schaalbaar) als ik bv in een keer 150 a 200 liter wil keggen.

Waar kan je deze als partiulier bestellen?

EBC

Citaat van: Brouwert op 25-04-2019  14:35 uIk was van plan om ze op de keykegs na te gisten. Volgens mij gaat dat goed, of heb jij andere ervaringen?

Nee ik heb geen ervaring met het vullen.
Ik heb onderzocht of ik ze zelf kan gebruiken. Vullen zonder druk wordt een kliederboel. Daar ga ik niet aan beginnen. Als ik voor wegwerpvaten ga, dan zal het Dolium worden.

Hergisten in KeyKeg lijkt me geen goed idee. Gisten zal het wel, maar dan ga je tappen. De zak krimpt en ik vrees dat je alle gist in je bier zult terugvinden. Dat heb je met een stalen/Dolium vat niet.

Doliums zou je eventueel ook nog kunnen hergebruiken ... en Dolium is te krijgen met standaard koppelingen. Voor KeyKeg moet je een speciale koppeling aanschaffen.

Brouwert

Citaat van: Guppie op 25-04-2019  15:53 uWaar kan je deze als partiulier bestellen?
Hier in Noorwegen in ieder geval, maar daar heb jij denk ik niet veel aan.

Brouwert

Citaat van: EBC op 25-04-2019  16:53 uNee ik heb geen ervaring met het vullen.
Ik heb onderzocht of ik ze zelf kan gebruiken. Vullen zonder druk wordt een kliederboel. Daar ga ik niet aan beginnen. Als ik voor wegwerpvaten ga, dan zal het Dolium worden.

Hergisten in KeyKeg lijkt me geen goed idee. Gisten zal het wel, maar dan ga je tappen. De zak krimpt en ik vrees dat je alle gist in je bier zult terugvinden. Dat heb je met een stalen/Dolium vat niet.

Doliums zou je eventueel ook nog kunnen hergebruiken ... en Dolium is te krijgen met standaard koppelingen. Voor KeyKeg moet je een speciale koppeling aanschaffen.
Ok. Bedankt voor je aanvulling. Ik ga het in ieder geval uitproberen en zal mijn ervaringen delen.

Brouwert

Ik heb inmiddels een keykeg in bezit maar het is inderdaad niet zo gemakkelijk om die zonder drukte vullen. Daarvoor zou je een pomp moeten hebben (bij hergisting op de keg) of een extra keg (bv een cornelius)+CO2 fles. Voor dat laatste moet je ook nog een speciale vulkop a 200+ euro aanschaffen.
Dit neemt de voordelen van een KeyKeg voor kleine schaal wat mij betreft toch wel weg en begint een reguliere keg toch weer interessanter te worden: als ik dan toch investeer, dan maar in iets dat waardevast(er).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.