Weegmethode analoog

Gestart door BrouwMark, 24-04-2019 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

BrouwMark

Ik ben dan geen uitvinder, maar heb toch eens zitten broeien op een andere versie van de weegmethode. Ééntje waarbij permanent de vergisting gevolgd kan worden zonder je vat te verplaatsen, en die geen stroom/batterijen verbruikt. Analoog dus!

Mensen die wél uitvinder/slim zijn (Hans :) ), ik ben benieuwd wat jullie er over denken!

Mijn idee is om het vergistingsvat op twee stevige (betonplex) platen te plaatsen met daartussen een set veren. Die veren moeten dan, voor een batch van ±20 liter althans, zo gekozen worden, dat een gewicht van 2 kilo op de bovenste plaat resulteert in 1 cm korter worden van de veren; ze moeten zo geplaatst worden dat de platen evenwijdig blijven bij belasting.

De veren worden dan voorgespannen door de platen bijeen te knijpen/trekken, op zo'n manier dat de veren nog verder ingedrukt kunnen worden. Dit om een te grote afstand tussen de platen te vermijden.

Tussen de platen maak je een meetklok vast, die met een stelschroef op nul te zetten is na het plaatsen van het vat. Dit vat moet precies in het midden staan, een kwestie van één keer goed uitmeten en dan klosjes plaatsen waar het vat tegenaan geschoven wordt.

Naarmate het vat lichter wordt, wordt de afstand tussen de platen groter. Aangezien de veren 1 cm wijken per 2 kilo, en een gemiddelde goedkope meetklok 1000 stapjes kan meten in een centimeter, meet je op deze manier (in theorie) op 2 gram nauwkeurig een verschil van 2 kilo, oftewel een SG-daling van 0.100 SG in stapjes van 0.0001 SG. (Reken ik nou goed?)

Één keertje testen hoeveel gram de meetklok 1 stapje (micrometer) laat bewegen, en je rekent vrij makkelijk uit hoeveel stapjes precies een SG-punt is. Vanuit het gemeten begin SG lees je dan vrij gemakkelijk af wat het huidige SG is.

Een tekening ter verduidelijking:

Wat denken jullie: is dit wat? Ik ben niet eens per sé van plan het te gaan bouwen, maar ik vond het idee te leuk om te laten liggen...

Mark.

Dirtbag

Is het mechaniek van een Bascule niet een idee voor jou?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bascule_(weegschaal)

db

BrouwMark

Citaat van: Dirtbag op 24-04-2019  14:55 uIs het mechaniek van een Bascule niet een idee voor jou?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bascule_(weegschaal)

db

Grappig, die link verwijst naar een pagina die nog niet bestaat.

Over zitten denken, maar dat past niet echt in een vergistingskoelkast lijkt mij...

CeesM

Is een ISpindle niks voor je?

Oscar

Maak gewoon een weegschaal met een contra gewicht en een wijzertje ertussen met een aflees schaal....

BrouwMark

Citaat van: Oscar op 24-04-2019  19:17 uMaak gewoon een weegschaal met een contra gewicht en een wijzertje ertussen met een aflees schaal....

Past niet in de vergistingskoelkast en is niet precies genoeg.

Ispindle, tja. Is met batterijen, is duurder, is minder leuk  :)
Ik houd wel van het idee van de weegmethode. Simpel en behoorlijk precies. Alleen steeds met het vat leuren om het op een speciale weegschaal te zetten (die je dan ook weer moet kopen en ergens laten) zie ik niet zitten.

'Maar Mark, je moet je vat toch ook van tevoren precies wegen?' Ja. Dat zou ik dan in delen doen bij het vullen van het gistingsvat. Het wort in een ontsmette pan/kan laten lopen die op mijn al aanwezige weegschaal staat. Gewichten noteren en de pan/kan met een flinke plons in het vat leegplempen. Gelijk wat aan beluchting gedaan  :)

emiel1

Citaat van: BrouwMark op 24-04-2019  18:10 uGrappig, die link verwijst naar een pagina die nog niet bestaat.
Dat komt omdat ie het afsluitende haakje blijkbaar niet meeneemt in de URL...

https://bit.ly/2Dxc4Dk

hansHalberstadt

Het idee is om mechanisch te meten is op zich heel interessant. Het probleem met 2 veren lijkt me dat de som van de uitrekking van beide veren een maat is voor het gewicht, maar elke veer afzonderlijk geeft dan geen goede maat, als het gewicht een heel klein beetje verplaatste geeft de ene veer iets anders aan dan de andere.

Ik heb zelf een oude mechanische weegschaal https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg521844.html#msg521844
die werkt met hefbomen en een super slim idee om de krachten bij elkaar op te tellen en over te brengen op de arm met de verstelbare gewichten. Zzo'n weegschaal kun je vrij simpel maken in het groot van hout met messen voor bv een 25 kg gistingsvat. Je kunt hem dan op 0 instellen aan het begin van de gisting en dan de gewichtsafname meten. Dat kan al snel met een nauwkeurigheid van een paar gram op 25 kg. Dat zou je dan weer op zo'n meetklok kunnen zetten. vraag is alleen hoeveel kracht zo'n meetklok nodig heeft om een bepaalde uitwijking te kunnen meten. Dat verstoort de meting. Maar kan ook met een mechanische keukenweegschaal of mechanische brievenweger. 

BrouwMark

Hans,

Die twee veren waren ter illustratie. Ik zat te denken aan een redelijk aantal veren rondom, op bijvoorbeeld een ronde plaat. Het vat moet uiteraard wel precies in het midden staan, of in ieder geval altijd op dezelfde plek.

Het lijkt me dat een meetklok ook gewoon een veerconstante heeft en dus verder geen/weinig invloed heeft op de meting (wel de kalibratie uitvoeren met de klok erbij natuurlijk).

Mooie weegschaal trouwens (die had mijn tante Alie ook vroeger), maar ik vraag met af of je zoiets compact genoeg krijgt voor in een koelkast. Met deze opstelling wel lijkt me, het is eigenlijk gewoon een extra dikke plank...

hansHalberstadt

Wat ik dan zou doen is 2 veren nemen en 2 scharnierpunten. zo krijg je nauwkeurig de uitwijking per kg aan de voorkant omdat de achterkant stijf vastligt qua vertikale positie. met 2 aardappelschilmesjes en 2 metalen 90 graden hoekjes kun je een wrijvingsarm scharnier maken zoals ook in een bascule zit.

BrouwMark

Heb je dan geen last van het kantelen? Ik bedoel: als begin gisting het vat schuin naar voren hangt en eind gisting het vat recht staat of zelfs schuin naar achteren, heeft een deel van het wort/bier zich van voor naar achteren verplaatst.

Misschien is het ook iets om een frame te maken en de plaat op te hangen aan vier bagagewegers (veerunsters) ?

hansHalberstadt

Kantelen zal wel een rol spelen inderdaad.
Zelf loop ik al een tijdje rond met het volgende idee, volgens hetzelfde principe als de ouderwetse weegschaal:

Dat kantelt niet, gebruikt ook geen veren, maar alleen een stelgewichtje (paars) om op 0 af te stellen aan het begin.
Met de 2 hefbomen van bv 1: 10 en 1:2.5 krijg je dan 1/25 van de gewichtsverandering die je kunt meten. Bijvoorbeeld 25 kg, elke SG punt is dan 25 gram en na de hefboom is dat dan 1 gram. De hefboom kan gemakkelijk milligrammen detecteren dis SG punten tot achter de komma.

BrouwMark

Mooi! Zoiets in combinatie met aflezen op een wijzerwerkje, dat lijkt me wel wat.

Misschien is een klokschuifmaat een optie? Die veert niet, maar heeft weer wel relatief veel wrijving.

BrouwMark

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 25-04-2019  12:35 uMooi! Zoiets in combinatie met aflezen op een wijzerwerkje, dat lijkt me wel wat.

Misschien is een klokschuifmaat een optie? Die veert niet, maar heeft weer wel relatief veel wrijving.
Met zo'n systeem is wrijving funest. Vering is geen probleem, mits de uitwijking per gram gewichtsafname groot genoeg is om af te kunnen lezen. Als je de scharnierpunten maakt van metalen 90 graden hoekjes (Gamma/Action) samen met een scherp vlak (mesje) dan heb je daar ook geen wrijving en kun je tot op een gram detecteren op 25 liter.
Punt van aandacht is ook dat de scharnierpunten allemaal in 1 vlak moeten liggen. Daarom heb ik ze bewust door laten lopen tot het midden van de platen. Met totale overbrenging van 1:25 heb je voor SG=1000-1100 een bereik nodig van 100 gram voor elke liter dus voor 25 liter is dan 2500 gram en dat delen door overbrenging 1:25 levert een weegbereik van 0-100 gram. Met een weegschaaltje van 100 milligram per 100 gram volle schaal kun je dus een verschil van 0.1 SG punt detecteren. Een weegschaaltje zou dus ook prima kunnen en kost niet veel. Dat weegschaaltje zet je dan onder het gewichtje wat je in het begin op 0 hebt gezet. Bij een meting dan even het gewichtje iets optillen, weegschaal nullen en dan meten.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 25-04-2019  14:03 uZoiets:

Dit gaat niet werken volgens mij omdat je beide armen niet gekoppeld hebt. Je zou dan 2 meetklokken moeten hebben een aan elke kant en dan beide optellen.
Het stelschroefje doet niets omdat de kracht op de balansarm altijd hetzelfde is ongeacht de positie van je stelschroefje. 

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2019  14:17 uDit gaat niet werken volgens mij omdat je beide armen niet gekoppeld hebt. Je zou dan 2 meetklokken moeten hebben een aan elke kant en dan beide optellen.
Het stelschroefje doet niets omdat de kracht op de balansarm altijd hetzelfde is ongeacht de positie van je stelschroefje.

Je hebt gelijk. Ook wordt de factor meetkracht van de meetklok zo te groot.

Verder peinzen dan maar...  :denken:

hansHalberstadt

Is er een reden waarom je niet gewoon een klein weegschaaltje wilt gebruiken ipv een meetklok? Een weegschaaltje zou perfect passen bij de oplossing van vandaag om 12:12
https://www.dkmtools.nl/specs/72055264

BrouwMark

Ja, de resolutie en de slag. Dit weegveertje heeft 100 afleesbare stapjes en moet daarvoor een flink eind bewegen, een meetklok heeft 1000 stapjes in één cm.

Voor jouw weegschaal zou het wel werken met een electronisch precisieweegschaaltje inderdaad. Lijkt me toch een ingewikkeld ding om te bouwen (én niet 100% mechanisch  :) )

Bovendien: doordat je het gewichtje verplaatst voor het nullen, verandert iedere keer je overbrengverhouding (!)

Een oplossing voor het gewichtverdeelprobleem:

Meten vanuit het midden.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 25-04-2019  15:47 uJa, de resolutie en de slag. Dit weegveertje heeft 100 afleesbare stapjes en moet daarvoor een flink eind bewegen, een meetklok heeft 1000 stapjes in één cm.

Voor jouw weegschaal zou het wel werken met een electronisch precisieweegschaaltje inderdaad. Lijkt me toch een ingewikkeld ding om te bouwen (én niet 100% mechanisch  :) )

Bovendien: doordat je het gewichtje verplaatst voor het nullen, verandert iedere keer je overbrengverhouding (!)

Een oplossing voor het gewichtverdeelprobleem:

Meten vanuit het midden.
Misschien een beetje late reactie maar toch:
2 van de doelen van de weegschaal in dit bericht https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=592441 zijn:
1) een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid en resolutie.
2) het gemeten gewicht zo goed mogelijk onafhankelijk van de exacte positie van het gistingsvat op de weegschaal
1 Bereik je door zo min mogelijk energie te stoppen in veertjes omdat die een deel van de uitwijking gaan omzetten in energie opgeslagen in de veer. Dus dat gaat ten koste van nauwkeurigheid en resolutie.
2 Door de som van krachten links en rechts met dezelfde overbrenging te sommeren maakt het niet uit of het gistingsvat een beetje uit het midden staat.

In jouw opstelling geven de veren volgens mij zowel minder nauwkeurigheid (1) alsook meer positieafhankelijkheid (2) omdat je nu een hefboomwerking krijgt via beide veren. Daarnaast zie ik nog een probleem dat horizontale verplaatsting kan optreden waardoor de hele constructie gaat aanlopen tegen de zijkant.

De constructie komt trouwens niet vn mijzelf maar heb ik afgeleid vanuit reverse engineering van de weegschaal uit dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=693704

Zie verder ook hier:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=693818

pivo

Waarom zou je niet alleen aan 1 kant meten met een hefboom principe.
Tenslotte wil je alleen het einde van de vergisting zien.
Zoals een stoel , 2 poten vast (is ook een kantel/draaipunt, en 2 poten met een hefboom.
Zonder veren zonder meetklok.
Hefboom met gewichtje.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 22-07-2024  07:53 uWaarom zou je niet alleen aan 1 kant meten met een hefboom principe.
Tenslotte wil je alleen het einde van de vergisting zien.
Zoals een stoel , 2 poten vast (is ook een kantel/draaipunt, en 2 poten met een hefboom.
Zonder veren zonder meetklok.
Hefboom met gewichtje.
Je bedoelt een kant van de pan optillen met een hefboom? of de hele pan ophangen aan een hefboom? Misschien moet je even een schetsje posten. Hele pan ophangen aan een hefboom kan prima. Dat heb ik wel eens gedaan met een gisting in een sodakeg.

hansHalberstadt

Zoiets zou wel kunnen.
Nadeel is alleen dat de schaalfactor varieert met de precieze positie van het gistingsvat tov de scharnierpunten. Dat maakt dan dat je SG curve vertikaal uitgerekt wordt met een variërende schaalfactor per brouwsel.

Image1.gif

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.