Gisteren 1 kg extra suiker toegevoegd. Het resultaat was binnen 1 minuut als te zien aan het toenemende toerental van de flowmeter. En na een kwartier was het toerental behoorlijk toegenomen en na nog 1.5 uur stabiel ingesteld op de nieuwe suikerconcentratie.
Voor mij was dat gelijk een mogelijkheid om te zien of het verband tussen toerental en suikerconsumptie lineair is of niet, immers ik volg met de refractometer de gisting ook en kan via de refractometer en het refractometertooltje uitrekenen hoeveel % van de vergistbare suiker is vergist en dus hoeveel suiker er nog is. Via het CO2 volume (de turbo) kan ik ook het verband berekenen tussen toerental en suikerconsumtie (= koolzuurproductie)
Omdat ik nu 2 verschillende gistingssnelheden heb gezien kan ik zowel de schalingsfactor als de exponent bepalen van de turbine:
toerental=a x suikerverbruik^b
a en b heb ik getuned zodat het berekende suikerverbruik volgens het refracto tooltje klopt met de uitkomst van de turbo.
Daaruit blijkt dat de CO2 flow toch evenredig is met het de wortel van het toerental lijkt te zijn. Dat betekent dat de snelheid bij hele kleine flow, tegen het einde van de gisting het makkelijker is om de turbo aan het draaien te houden, bv teruglopen naar 1% van de gistingssnelheid levert dan nog wortel(0.01)=0.1 =10% van het toerental op.
Nu eens kijken hoe eea zich verder ontwikkelt.