Inmiddels 1 dag gisting achter de rug.
De omrekening van koolzuur liters naar vergiste hoeveelheid suiker heb ik als volgt gedaan:
-van tevoren het exacte volume per slag gemeten via fles gevuld met water omgekeerd in een bak water en dan bepalen hoeveel volume eruit is met bv 10 slagen. wegen vol, dan 10 slagen, dan nogmaals wegen, verschil is volume
zo kwam ik op 47 ml per slag, met 100 slagen per telpuls met de Arduino is dan 4.7 liter per puls. Bij elke puls geeft de Arduino de tijd door en zo krijg je heel mooi de koolzuurproductie tegen de tijd.
-Volgens theoretische omzetting per mol glucose: 180 gram glucose geeft 92 gram alcohol +88g koolzuur (= 2 mol=24 liter x 2 =48 liter bij 20 graden C). Dus heb je 180g suiker per 48 liter koolzuur=3.75gram suiker per liter koolzuur.
-Met een correctiefactor voor de werkelijkheid kom ik dan op de curve voor suiker.
De rekendemo (
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37942.msg578625.html#msg578625) gebruik ik om met de refractometer een parallelmeting te doen zodat ik via de gemeten brix het percentage vergist kan bepalen en zo de omgezette hoeveelheid suiker. Dan krijg ik dus als het goed is 2 curves die over elkaar heenliggen as alles klopt.
Via de rekendemo heb ik de hoeveelheid mout ingevoerd (14.7 kg incl 200 g moutextractpoeder voor de starter) en het volume gemeten begin gisting incl starter (43 liter) en de Brix (20.0) Ervan uitgaande dat de starter vrijwel vergist was kom ik dan op 20.3 brix terugrekenende naar de theoretische beginstand (wort+starter in startpositie, dus nog niet vergist) daarvoor moet ik dan 3% vergist invullen in de rekendemo om op 20.0 Brix te komen begin gisting als de starter is toegevoegd. Het maisch en spoelrendement in de rekendemo is afgetuned op het begin SG, kom dan op een maisch en spoelrendement van 80% (100% krijg je als je alle moutsuiker benut=75% van het moutgewicht)
Dus ik heb ca 10% verlies bij het spoelen en nog eens 10% in hopafval en niet helemaal leeghevelen van de ketel (heb wat wort achtergehouden voor de volgende keer)
Na 1 dag werkelijkheid moet ik een correctiefactor aanbrengen van 0.74 om de 2 curves over elkaar heen te krijgen.
ik produceer dus ca 35% meer koolzuur dan verwacht om de gemeten brix waarde te kunnen verklaren. Dat zou kunnen als ik 35% meer volume in het gistingsvat heb dan aangenomen, dus 58 liter, maar dat kan nooit kloppen want ik had het volume bepaald in het gistingsvat via hoogtemeting.
Maar goed, als ik die correctefactor aanbreng vallen de 2 curves tot nu toe heel mooi over elkaar.

ps en de gistingssnelheid (gram suiker per uur vergist)