NESSIPA

Gestart door Hoppenbrouwers, 23-04-2019 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Naar aanleiding van de session NEIPA van Rock City Brewing uit Amersfoort die ik laatst geproefd had, ga ik me nu ook eens wagen aan de session IPA. Beter gezegd de "New England Style Session India Pale Ale" (NESSIPA). Een hele mond vol.

Waar ik alleen nog niet over uit ben zijn de hopgiften.

Op basis van wat stukjes proza:
https://www.grainfather.com/blog/week-72-new-england-ipa-what-is-it/

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33975.0.html
..heb ik besloten om twee koudhop giften te doen. Een tijdens de hoofdgisting in volle gang ivm de geraniol conversie. En een bij de nagisting. Die laatste staat niet in dit recept omdat dat wat verwarrend werd. Maar het zullen dezelfde hoppen zijn als van de eerste koudhop maar dan het dubbele in hoeveelheid. (dus 60gr per soort)
De haver en de tarwe zitten er in voor het extra 'hazy' effect en wat volmondigheid. Vwb de IBU's klopt het niet helemaal omdat hij de whirlpool hoppen nu niet mee telt als IBU afgevers terwijl het die wel zijn (tenzij ik koud ga whirlpoolen).

Wat ik me nu dus nog af vraag:
-Whirlpoolhoppen er in nadat de vlam uit is? Of eerst terug koelen onder de 85°C en dan pas de whirlpool hop erbij? (i.v.m. o.a. isomerisatie)
-Deze hopgiften zijn gebasseerd op een prijswinnend recept.... voor een reguliere NEIPA. Kan dat ook bij deze session variant of wordt dit teveel van het vele? (Wat een NEIPA eigenlijk ook wel hoort te zijn)



BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBL64
Naam receptNESSIPA
Brouwdatum28-4-2019
BierstijlSession IPA
Volume25,0 l
Begin SG1,032 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)9 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Lieshout
5,00 lGedemineraliseerd water
9,00 mlMelkzuur
9,70 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
55 mg/l7 mg/l14 mg/l226 mg/l9 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,49 kgPale mout. Maris OtterDingemans5 EBC38,4 %
0,77 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC20,0 %
0,75 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC19,4 %
0,39 kgMünchenermoutDingemans15 EBC10,0 %
0,28 kgCara 120Dingemans120 EBC7,2 %
0,19 kgTarwebloemSupermarkt3 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.6,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCascadepellets6,8%10 min.3,1 IBU
20,0 gCitrabellen13,8%5 min.6,3 IBU
60,0 gCascade Tuinhopbellen6,5%whirlpool0,0 IBU
42,0 gAmarillobellen11,2%whirlpool0,0 IBU
30,0 gCitrabellen13,8%koudhop0,0 IBU
30,0 gCascadebellen6,4%koudhop0,0 IBU
30,0 gEl Doradobellen12,9%koudhop0,0 IBU
20,0 gEl Doradobellen12,9%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)London Ale III (1318)bovengist

Hoor het graag

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 23-04-2019  20:54 uWat ik me nu dus nog af vraag:
-Whirlpoolhoppen er in nadat de vlam uit is? Of eerst terug koelen onder de 85°C en dan pas de whirlpool hop erbij? (i.v.m. o.a. isomerisatie)
-Deze hopgiften zijn gebaseerd op een prijswinnend recept.... voor een reguliere NEIPA. Kan dat ook bij deze session variant of wordt dit teveel van het vele? (Wat een NEIPA eigenlijk ook wel hoort te zijn)


Hoe hoger de temperatuur waarbij de hop toegevoegd wordt na het koken des te meer isomerisatie je zult krijgen. We hebben het daar op het forum vaker over gehad. Zie het plaatje in https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38604.msg584733.html#msg584733

Naar mijn idee kun je bij een NESIPA nooit te veel hopsmaak hebben. Maar ik ben dan ook een groot liefhebber van deze bierstijl.

Hoppenbrouwers

Ik ook. Alleen hoef ik die extra bitterheid niet zo. Eigenlijk helemaal niet. De in het voorbeeld aangehaalde session versie van Rock City heeft maar 7 IBU.

Vandaar dat ik me af vroeg of ik eerst het wort moet terug koelen voor ik de whirlpool hoppen er met de bats in ga scheppen.

jaapz

Eerst terugkoelen, ik doe meestal tussen de 75 en 80C. Je merkt een duidelijk verschil in bitterheid met wanneer je de whirlpool hop als "vlamuit" (dus direct na het uitzetten van de brander) zou toevoegen.

Waarom heb je twee verschillende Maris Otters? Ik zou persoonlijk de Cara 120 en tarwebloem weglaten, en vervangen met tarwemout/vlokken. Volgens mij is Caramout in een NEIPA niet echt volgens stijl? En tarwebloem is enkel om het "hazy" te laten worden, en dat wordt het vanzelf wel als je genoeg hopgiften en haver/tarwe combineert.

Hopgiften zien er mooi uit, El Dorado is een prachthop

Hoppenbrouwers

In het kader van haastige spoed... ;) Het zit in de maischkuip.
Tarwe inderdaad voor hazyness maar ook om wat ongemout toe te voegen. Is maar een beetje.
De twee maris otters is omdat ik nog iets van een kilo TF had liggen en nu de MO van Dingemans wilde proberen. Zag dat Unibrew die ook had.

Vwb de Cara. Ik denk dat je die niet zo gaat proeven maar wilde een mooie oranje NESSIPA maken. Dit deelt mee in de beleving en zie het bij commerciële varianten ook.

Bedankt voor je tip mbt whirlpool. Ik ga m nu zeker kouder enten.

Overigens kom ik mijn hoplade in de vriezer ook nog wat verdwaalde Simcoe tegen. Eerder stond er bij smaaknotities dat die wat weg zou hebben van passiefruit. Nu staat er dennen. Eigenlijk wilde ik deze er ook nog als whirlpool aan toevoegen voor de extra bite maar dennen schijnt niet gewenst te zijn voor het fruitige effect in een Neipa.

Koen S

Citaat van: jaapz op 25-04-2019  09:30 uEn tarwebloem is enkel om het "hazy" te laten worden, en dat word het vanzelf wel als je genoeg hopgiften en haver/tarwe combineert.
Een mooie troebelheid krijg je ook door 50 g tarwevlokken 10 minuten mee te koken. Best wel in een hopzakje, want het wordt een slijmerig papje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.