Gisten

Gestart door Has, 23-04-2019 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Has

Hoi

İk heb mijn eerste 5 liter bier gebrouwen met kant en klaar producten,
Hij staat nu te gisten al 18 dagen.
Volgens de beschrijving moest ik het twee weken laten staan
Maar het water slot zou gelijk moeten staan (communicerende vaten).
Geen koolzuur dus gisten is klaar.
Dat is het niet het geval.
Kan ik nu bottelen?

Bedankt

Jolanda

Hallo Has,

Zeker niet bottelen als het nog niet uitgegist is. Dan is de kans op exploderende flessen erg groot wanneer er nog teveel vergistbare suikers aanwezig zijn en de druk op de fles dus veel te hoog zou kunnen worden.

Heb je de mogelijkheid de zwaarte van het wort te meten middels een hydrometer o.i.d?

tdp

Welkom!

Dat het waterslot niet gelijk staat, kan natuurlijk ook komen doordat er een temperatuurschommeling is. Kan me voorstellen dat wanneer je niet gecontroleerd kunt vergisten, de temperatuur hiervoor kan zorgen.

Je geeft aan dat je gebrouwen hebt met 'kant en klaar' producten. Wat voor pakket is het, welke ingrediënten bevatte dit pakket, etc. Anders is het best lastig om aan te geven of je kunt bottelen, al denk ik (aanname) dat het wel klaar is. Wellicht kun je het bier meten met bijvoorbeeld een hydrometer?

Has

Bedankt voor snelle reactie

Het was een pakket van brouwbroeders voor Belgiës blond. Wat er allemaal in zit weet ik niet.
İk heb wel een hydrometer.
Waar moet ik ongeveer meteen.

Maar klopt de  verhaal van water slot dat deze gelijk moet staan en de temperatuur is ook niet constant het is de woonkamer.

Bedankt

brouwerwaldonk

Citaat van: Has op 23-04-2019  14:54 uİk heb mijn eerste 5 liter bier gebrouwen met kant en klaar producten,
Hij staat nu te gisten al 18 dagen.
Kan ik nu bottelen ?
Hopelijk heb je de densiteit gemeten vóór het begin van het gisten.
Als de densiteit nu rond 1010 is dan raad ik aan om een weekje (of 2) te lageren bij een lage temperatuur. Hevel het bier over naar een ander vat zo ben je van de gistkoek verlost.
Als dan de densiteit niet meer is gedaald mag je bottelen met toevoeging van 7 g/L gewone kristalsuiker die je even opkookt in een klein beetje water. Dat mag er warm bij.

Has

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-04-2019  16:17 uHopelijk heb je de densiteit gemeten vóór het begin van het gisten.
Als de densiteit nu rond 1010 is dan raad ik aan om een weekje (of 2) te lageren bij een lage temperatuur. Hevel het bier over naar een ander vat zo ben je van de gistkoek verlost.
Als dan de densiteit niet meer is gedaald mag je bottelen met toevoeging van 7 g/L gewone kristalsuiker die je even opkookt in een klein beetje water. Dat mag er warm bij.
Bedankt voor de uitleg
Dus eerst meten daarna de gist koek eruit halen en weer meten
begrijp ik het goed en daarna weer meteen de gemeten waarde moet rond 1010 zijn.

Thanks

tdp

Citaat van: Has op 23-04-2019  17:13 uBedankt voor de uitleg
Dus eerst meten daarna de gist koek eruit halen en weer meten
begrijp ik het goed en daarna weer meteen de gemeten waarde moet rond 1010 zijn.

Thanks

Nee, dat begrijp je niet goed ;). Wanneer je brouwt, en je wort in je gistvat doet, meet je de begin densiteit. Nadat je gist toegevoegd hebt, gaat de gist bezig met het omzetten van suiker in alcohol. Hierdoor zal de densiteit afnemen. Wanneer je bier is uitgegist, meet je de densiteit nogmaals. Je zult zien dat deze erg gedaald is (als het goed is ;)), en zal dit hopelijk zo rond die 1.010 zitten. De gist leest echter de handleiding niet, en het zou zomaar een paar punten hoger of lager kunnen zijn.  3 dagen later meet je nog eens, en wanneer je SG dan niet verder gedaald is, kun je met een gerust hart bottelen.

In jou geval zou ik niet overhevelen, maar vanuit je huidige gistvat gaan bottelen.

Ik raad je aan om je eens goed in te lezen op dit forum. Hier staat echt een schat aan informatie. Je kunt deze raadplegen door gebruik te maken van de zoekfunctionaliteit, of via de tags. Een en ander staat in dit topic uitgelegd.

Schroom niet om je vragen te stellen, maar laat ook zeker niet na om (net als velen) avonden informatie op te zuigen!

Succes!

brouwerwaldonk

Als je rechtstreeks uit je gistvat botteld zal je heel troebel bier in je flessen hebben en bovendien met veel te veel oude gist.

hans_nwk

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-04-2019  22:30 uAls je rechtstreeks uit je gistvat botteld zal je heel troebel bier in je flessen hebben en bovendien met veel te veel oude gist.
Flauwekul.
Jaren gedaan. In totaal 2 tot 3 weken op het gistvat (wel meten natuurlijk), niet hevelen en bottelen uit het kraantje. De gistlaag ligt onder het niveau van het kraantje.
Het eerste flesje kan wat extra gist hebben en als je het schuin houdt voor de laaste restjes zal er ook wat meer meekomen. Maar dat deel zou je met overhevelen al niet meegenomen hebben.
Rechstreeks bottelen uit het gistvat kan prima!

Groet,
Hans

brouwerwaldonk

Hans, dan verlies je ettelijke liters heerlijk bier omdat het onder uw kraan zit.
Ik hevel over en verlies niets. Ik oogst alles wat bier is uit mijn gistvat en nadien ook alles uit de mandflessen.
In mijn gistvat zit ongeveer 43 L bier en die hevel ik allemaal over naar de mandflessen, enkel de laag gistslurry blijft in het gistvat.
Na het lageren zet ik de mandflessen schuin en hevel alles over naar de bottelemmer zonder verlies.
Mijn eerste en laatste fles en alles daartussen bevat helder bier.

jackodb

Hangt af van wat je met elkaar vergelijkt.

Zelf vul ik meestal vanuit een gistemmer. Maar soms moet ik eerst even overhevelen. Niet al m'n emmers hebben een kraantje, waar een vulpijpje op past.

En daar zit bij mij dan geen verschil tussen. De inlaten van de hevelpomp en het kraantje zitten evenver van de bodem en laten beide hetzelfde laagje slurry achter.

Als dit verschil groter is, gaat het natuurlijk wel uitmaken.

middelaersch

Citaat van: hans_nwk op 24-04-2019  11:29 uFlauwekul.
Jaren gedaan. In totaal 2 tot 3 weken op het gistvat (wel meten natuurlijk), niet hevelen en bottelen uit het kraantje. De gistlaag ligt onder het niveau van het kraantje.
Het eerste flesje kan wat extra gist hebben en als je het schuin houdt voor de laaste restjes zal er ook wat meer meekomen. Maar dat deel zou je met overhevelen al niet meegenomen hebben.
Rechstreeks bottelen uit het gistvat kan prima!

Hoe doe je dat met de bottelsuiker?  Doe je dat in elk flesje apart?

hans_nwk

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-04-2019  11:46 uHans, dan verlies je ettelijke liters heerlijk bier omdat het onder uw kraan zit.
Ik zet het gistvat ook schuin. Op een gegeven moment komt de gist mee en dan stop ik. Je kunt ook hevelen uit het gistvat en dan is het resultaat in elk geval hetzelfde als met hevelen naar bottelvat.
Groet,
Hans

hans_nwk

Citaat van: middelaersch op 24-04-2019  13:09 uHoe doe je dat met de bottelsuiker?  Doe je dat in elk flesje apart?
Ik gebruik maatschepjes waarvan ik weet hoeveel suiker per schepje er in gaat. Een halve tl is bv iets meer dan 2 g.
Inderdaad per flesje apart.

Er zijn ook mensen die een injectie apparaat gebruiken met suikeroplossing.

Er zijn er meer te vinden op het forum, dit is één link.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38931.msg589366.html#msg589366

Groet,
Hans

brouwerwaldonk

Citaat van: middelaersch op 24-04-2019  13:09 uHoe doe je dat met de bottelsuiker?  Doe je dat in elk flesje apart?
Ik gebruik voor elke 8 L bier 55 g suiker die ik in een klein beetje water (30 ml) opkook. Dat giet ik kokend in de bottelemmer en na even zachtjes omroeren zonder zuurstof inslag is alle suiker homogeen opgelost in het bier.
Geen flesjes met meer of minder suiker want dat merk je bij het openen, weken later.

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-04-2019  13:52 uIk gebruik voor elke 8 L bier 55 g suiker die ik in een klein beetje water (30 ml) opkook. Dat giet ik kokend in de bottelemmer en na even zachtjes omroeren zonder zuurstof inslag is alle suiker homogeen opgelost in het bier.
Geen flesjes met meer of minder suiker want dat merk je bij het openen, weken later.

Zo doe ik het ook. Alleen laat ik de suikeroplossing wel afkoelen voordat ik het in de bottelemmer doe.
Maar dit gaat dus niet als je rechtstreeks vanuit je gistvat bottelt zoals Hans doet, vandaar mijn vraag.

brouwerwaldonk

Hoe warmer de suikeroplossing hoe gemakkelijker die vermengt met het bier.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-04-2019  11:46 uHans, dan verlies je ettelijke liters heerlijk bier omdat het onder uw kraan zit.
Nee hoor!
Alle restjes gaan gewoon in het vat met stookwijn.

Snotje

18 dagen... Blikbrouwen... Dat spul is echt wel klaar om te bottelen. No way dat dat nog gist met met deze temperaturen  ik zou het gewoon bottelen

Has

Citaat van: tdp op 23-04-2019  20:33 uNee, dat begrijp je niet goed ;). Wanneer je brouwt, en je wort in je gistvat doet, meet je de begin densiteit. Nadat je gist toegevoegd hebt, gaat de gist bezig met het omzetten van suiker in alcohol. Hierdoor zal de densiteit afnemen. Wanneer je bier is uitgegist, meet je de densiteit nogmaals. Je zult zien dat deze erg gedaald is (als het goed is ;)), en zal dit hopelijk zo rond die 1.010 zitten. De gist leest echter de handleiding niet, en het zou zomaar een paar punten hoger of lager kunnen zijn.  3 dagen later meet je nog eens, en wanneer je SG dan niet verder gedaald is, kun je met een gerust hart bottelen.

In jou geval zou ik niet overhevelen, maar vanuit je huidige gistvat gaan bottelen.

Ik raad je aan om je eens goed in te lezen op dit forum. Hier staat echt een schat aan informatie. Je kunt deze raadplegen door gebruik te maken van de zoekfunctionaliteit, of via de tags. Een en ander staat in dit topic uitgelegd.

Schroom niet om je vragen te stellen, maar laat ook zeker niet na om (net als velen) avonden informatie op te zuigen!

Succes!
Bedankt. Voor de uitleg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.