Misschien is het bij de live comments al gezegd, maar voor het uitgaan van de ketels:
- of te fijn schroten
- of de toevoere van de pomp teveel open (of combi van deze 2)
- of, ja dat was niet slim, gebruikte een haspel om de ketel op aan te sluiten en niet uitgerold dus wordt het te warm. Maar dat zal bij jullie niet het geval zijn geweest gezien ze niet tegelijk uitgingen en het is aangebrand.
Wel een vraag, waarom roeren jullie zoveel in de pan?
Ik denk dat ik nog grover ga schroten, ik probeer dit al zo veel mogelijk te doen waarbij het jasje heel is en de korrel gebroken maar ik ga het nog grover instellen. Pomp stond zeker niet helemaal open (de doseer knop op de buis) maar ik roer er behoorlijk is omdat het een grote hoeveelheid is en ik bang ben dat het er anders niet goed doorheen loopt. Ik kreeg al meerdere tips om eens helemaal niet meer te roeren en dat ga ik de volgende keer doen want dan zou het wort misschien ook minder kleine deeltjes bevatten die kunnen aanbranden op het verwarmingselement.
Maar we zenden het uit omdat het leuk is en omdat we zo kunnen leren van de reacties en tips niet omdat we denken dat een ander van ons kan leren. We zijn nog beginners

Maar tot nu toe hebben we goede en soms ook slechte resultaten behaalt met onze brouwkunsten. Elke fase van het brouwen kan worden verbeterd, en ik denk dat het grover schroten en minder roeren een eerste stap is. We roeren trouwens om een hoog brouwzaalrendement te krijgen. Als je roert heb je een rendement van boven de 75%. Ik ga binnenkort weer brouwen (denk over 2 weken wanneer mijn gistvat weer vrij is) en doe ik een verbeterde poging! Tot die tijd ga ik werken aan een pils receptje want ik ga tot de zomer alleen maar eigen recepten voor weizen, witbier en pils brouwen.
Gewoon weer met de billen bloot met alle fouten en fuckups! We zijn niet allemaal pro das hopelijk leuk voor anderen om te zien!