Schuimkwaliteit

Gestart door Boogaard, 22-04-2019 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boogaard

Wie kan mij vertellen of het toevoegen van rijstvlokken of gerstvlokken bijdragen aan een betere schuimkraag.
En heeft het geen invloed op de smaak van het bier.

brouwerwaldonk

Of die producten bijdragen tot een beter schuim weet ik niet. Wat wel helpt is inmaschen bij minstens 62°C en niet maischen bij temperaturen lager dan 60°C. Bij temperaturen tussen 45 en 60 gepaard gaan met tijd, zullen de eiwitten te ver verkleinen wat nefast is voor schuimstabiliteit.
Voldoende hop gebruiken. Wordt uw bier eventueel te bitter, gebruik dan aroma hoppen die hebben minder alfazuur en geven minder biterheid af tijdens het koken. Ook dry hopping tijdens het lageren draagt bij tot beter schuim en geeft minder bitterheid dan meer hop meekoken.

Traploper

Citaat van: Boogaard op 22-04-2019  13:12 uWie kan mij vertellen of het toevoegen van rijstvlokken of gerstvlokken bijdragen aan een betere schuimkraag.
En heeft het geen invloed op de smaak van het bier.
Kan het bijdragen? Ja. Is het noodzakelijk? Nee. Garandeert het goed schuim? Ook niet. Schuimkwaliteit is afhankelijk van veel factoren, maar daar is al veel over gezegd of dit forum.

Gerstevlokken zorgen ook voor meer body in je bier.


Jacques

Citaat van: Boogaard op 22-04-2019  13:12 uWie kan mij vertellen of het toevoegen van rijstvlokken of gerstvlokken bijdragen aan een betere schuimkraag.
En heeft het geen invloed op de smaak van het bier.

Rijst heeft een lager eiwitgehalte, dat bevordert de schuimhoudbaarheid niet...
Gerstevlokken zou voor een iets betere schuimhoudbaarheid. Zelf heb ik ze om die reden nooit gebruikt.

Voor een betere schuimhoudbaarheid zijn er factoren die veel meer invloed hebben zoals de vergistingstemperatuur, de gebruikte gist, de hoeveelheid hop en het koolzuurgehalte.
Zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.