Aandrijving walsenmolen vast zetten

Gestart door Hoppenbrouwers, 22-04-2019 11:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Sinds jaar en dag schroot ik met dezelfde walsenmolen. Als aandrijving heb ik een oude boormachine (zo eentje van bakeliet). Alleen de kop die er op zit is even oud als de machine met zijn kwaaltjes. Nu is het de laatste keren telkens weer zo dat de kop op enig moment losser komt te zitten en schraapt dan over de as van de walsenmolen heen. Hierdoor slijpt hij de as rondom af. Inmiddels is er denk ik al bijna een millimeter rondom af. Iedere kreeg draai ik met forse kracht de kop met de bijbehorende boorkopsleutel vast maar telkens blijft hij los lopen. Nu lijkt het mij wel een idee om de kop permanent vast te zetten op de as zodat hij niet meer los loopt. Ik gebruik deze boormachine namelijk nergens anders voor.
Heeft iemand enig idee hoe dat te bewerkstelligen? Ik beschik helaas niet over een lasapparaat.

dirk

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-04-2019  11:18 uSinds jaar en dag schroot ik met dezelfde walsenmolen. Als aandrijving heb ik een oude boormachine (zo eentje van bakeliet). Alleen de kop die er op zit is even oud als de machine met zijn kwaaltjes. Nu is het de laatste keren telkens weer zo dat de kop op enig moment losser komt te zitten en schraapt dan over de as van de walsenmolen heen. Hierdoor slijpt hij de as rondom af. Inmiddels is er denk ik al bijna een millimeter rondom af. Iedere kreeg draai ik met forse kracht de kop met de bijbehorende boorkopsleutel vast maar telkens blijft hij los lopen. Nu lijkt het mij wel een idee om de kop permanent vast te zetten op de as zodat hij niet meer los loopt. Ik gebruik deze boormachine namelijk nergens anders voor.
Heeft iemand enig idee hoe dat te bewerkstelligen? Ik beschik helaas niet over een lasapparaat.

Ik heb er een M8 moer op gedraaid, en dan schroot ik met schroefmachine met dop 13. Gaat prima, totdat de accu leeg is.

Hoppenbrouwers

Hoe heb je een M8 moer op een gladde as gedraaid?

Jeroen76

Loop eens de eerste de beste kringloopwinkel binnen en hoogst waarschijnlijk heb je al snel voor een paar eurootjes een machine die je niet laat zitten of je moutmolen vernaggelt.

Maar goed, waarom zou je per se een oude boormachine moeten gebruiken en niet gewoon je schroef of boormachine die je nog in dienst hebt?

Gr. Jeroen


BrouwMark

Een slagje ducttape om de as voor meer grip?

brouwerwaldonk

Eventueel op een lager toerental draaien want volgens mij zijn het de trillingen die de boorkop doen lossen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jeroen76 op 22-04-2019  12:17 uwaarom zou je per se een oude boormachine moeten gebruiken en niet gewoon je schroef of boormachine die je nog in dienst hebt?
Omdat ik enkel de keuze heb uit een licht schroefmachientje op accu. Of een zware klopboor. Dus ik vond een oud machientje met maar 1 toepassing wel een uitkomst. Als ik de lichte schroefmachine pak zal dat de levensduur aanzienlijk verkorten aangezien klam schrootsel best veel vermogen vraagt.

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-04-2019  13:24 uEventueel op een lager toerental draaien want volgens mij zijn het de trillingen die de boorkop doen lossen.
Wellicht dat wat zou schelen. Zal het eens proberen.

Jeroen76

Tsja maar om nu een moutmolen te vernaggelen met een oude boormachine... Snap het idee maar als het niet werkt of niet meer in orde is waarom dan alle moeite en maar aan gaan modderen?

Soms kun je beter iets weg gooien ;)

Gr. Jeroen

CeesM

Tsja, die moutmolens zijn niet gebouwd om het met een boormachine aan te drijven. Dat staat ook in de bijsluiter wat erbij geleverd word.
Die 5 tot 10 kilo mout heb je met de hand wel binnen een kwartiertje geschroot.
Gebruik je meer mout en wil je het kostenbesparend schroten, dan kan je beter overwegen om een (semi)professionele moutschroter aan te schaffen.

Jedoka

Je zou de as van de molen met een slijpschijf kunnen afvlakken tot een vierkant of vijfhoek zeg maar zodat je boor weer grip heeft.

Jelle

Jeroen76

Citaat van: Jedoka op 22-04-2019  15:04 uJe zou de as van de molen met een slijpschijf kunnen afvlakken tot een vierkant of vijfhoek zeg maar zodat je boor weer grip heeft.

Jelle
Het moet niet gekker worden hahaha

Gr. Jeroen


dirk

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-04-2019  12:05 uHoe heb je een M8 moer op een gladde as gedraaid?

Met goed geluk er opgedraaid. Het asje van mijn molen is van heel zacht staal gemaakt, het bestaande schroefdraad was net iets afwijkend, of bijna glad (dat weet ik niet meer). Heb het schroefdraad rondom bijgevijld en deze met brute kracht eropgedraaid. Gaat tot nu toe nog erg goed (20 brouwsels ben ik verder.)



Enige 'nadeel'  is dat de molen niet uitelkaar kan, maar zo erg is dat niet, met een kwast of borstel kan ik alle stof wel redelijk wegkrijgen.

Als je een gladde as hebt zou je eventueel een schroefdraad op kunnen tappen.

Berend Postema

Gaatje in de as boren, een bus er overheen schuiven, splitpen er in en je bent bijna klaar.

Irukandji

Inderdaad ik zou ook gewoon de afbraamschijf gebruiken. Deanafvlakken en hij gaat 300 jaar mee. Nooit geen geklooi meer en het stel geen reet voor om te doen.

Jedoka

Citaat van: Jeroen76 op 22-04-2019  15:56 uHet moet niet gekker worden hahaha

Gr. Jeroen

Lijkt mij gewoon een prima optie in deze situatie.

Dirtbag

Voor de typische boormachine dien je dan wel in een driehoek te slijpen, iets met 3 klemtandjes in de boorkop.

Verder denk ik wel dat het makkelijker opruimen is als de boormachine niet vast zit aan de schootmolen.

Als je een M10 lange moer neemt en daar een 10 mm boor doorheen haalt zou die over de as heen moeten kunnen schuiven, dan boor dwars door die lange moer een 2 mm gaatje die past bij een 2 mm spijker die je hebt. Bij voorkeur een staalspijker.

Zet de moer op de as, boor het gaatje door de as zodat alles uitlijnt.
Dan de spijker er doorheen en die ietsje langer (+ 2 mm) afzagen dan de dikte van de moer, twee hamers en de spijker korter slaan.

Zo'n setje er bij
en een dopje voor de M10 bout. Goede kans dat door alle speling die er al is je boorkop al niet uit elkaar rammelt.

Wat ook kan is dat je een nieuwe boorkop op die oude boormachine zet.
Vervangende boorkop

Moet je wel eerst weten dat je de oude los kan krijgen en wat voor aansluiting deze boormachine heeft.

Verdere opties zijn natuurlijk rondkijken of er iemand in de buurt is die je de boorkop vast wil lassen aan je schrootmolen. Bora Bora lijkt mij net iets te ver weg voor dat stukje lassen, anders was je welkom. ;)

db

Hoppenbrouwers

Citaat van: Berend Postema op 22-04-2019  18:29 uGaatje in de as boren, een bus er overheen schuiven, splitpen er in en je bent bijna klaar.
En hoe zit die dan vast aan de boormachine?
Citaat van: Irukandji op 22-04-2019  21:57 uInderdaad ik zou ook gewoon de afbraamschijf gebruiken. Deanafvlakken en hij gaat 300 jaar mee. Nooit geen geklooi meer en het stel geen reet voor om te doen.
Goeie tip. Houd ik in gedachte als het de andere optie niet werkt (redelijk omomkeerbare optie namelijk).
Citaat van: Dirtbag op 23-04-2019  11:01 uMoet je wel eerst weten dat je de oude los kan krijgen en wat voor aansluiting deze boormachine heeft.

Verdere opties zijn natuurlijk rondkijken of er iemand in de buurt is die je de boorkop vast wil lassen aan je schrootmolen. Bora Bora lijkt mij net iets te ver weg voor dat stukje lassen, anders was je welkom. ;)
Ik zal eens kijken of ik dit oude beestje nog helemaal los krijg.
Wat jammer dat ik dit nu pas post. Tot januari kwam ik vrijwel iedere werkdag in Apeldoorn. Dan was ik even langs gekomen. Bedankt voor het aanbod in ieder geval.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.