Welke korrelgist voor Belgische Pale Ale

Gestart door middelaersch, 21-04-2019 18:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

PaultjePils

Altijd fijn om resultaten van verschillende (droog)gisten te zien op het forum. Zelf ben ik nog niet bekend met Mangrove Jack's gisten. Als ik het goed begrijp heb je 10 liter verdeeld over 3  flessen, dus 3.33 liter per gist. Heb je dan hele zakjes gist gebruikt? Van 11 en 10 gram?

middelaersch

Citaat van: PaultjePils op 08-05-2019  12:02 uHeb je dan hele zakjes gist  gebruikt? Van 11 en 10 gram?

Ik heb vier gram per fles gebruikt. Als ik een nauwkeurigere weegschaal had gehad, had ik drie gram gedaan.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 08-05-2019  14:08 uIk heb vier gram per fles gebruikt. Als ik een nauwkeurigere weegschaal had gehad, had ik drie gram gedaan.

Nauwkeurige weegschalen kosten niet zo veel. Zeker voor het doen van tests kan ik die van harte aanbevelen. Zie het topic Weegschalen voor elk gewicht.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 08-05-2019  20:41 uNauwkeurige weegschalen kosten niet zo veel. Zeker voor het doen van tests kan ik die van harte aanbevelen. Zie het topic Weegschalen voor elk gewicht.

Net bij bol.com gekeken. max 200 gram met een nauwkeurigheid van 0.01 gram voor minder dan een tientje.
Kun je inderdaad niet voor prutsen.
(En als je meer dan 200 gram moet afwegen, is de 1 gram nauwkeurigheid van de keukenweegschaal voldoende.)
Bedankt voor de tips!

middelaersch

Even de tussenstand:



Ondanks dat je, als je naar de watersloten kijkt, de indruk zou kunnen krijgen dat er niets meer gebeurt, blijkt dat het SG toch nog steeds daalt. Dus de gisten zijn is nog steeds, op een laag pitje, aktief.

In het begin heb ik de flessen steeds twee keer per dag gewogen. Later ben ik overgestapt op een keer per dag.
Qua temperatuur: ik ben begonnen op 19 graden. Na een paar dagen ben ik steeds met een halve graad per dag gaan verhogen tot 21 graden. Daar houd ik het nu op tot ik ga bottelen.

Ik denk dat ik volgend weekend wel kan gaan bottelen. Mits de SG's dan een aantal dagen niet meer zijn afgenomen.

middelaersch

Vandaag gebotteld. Eigenlijk had ik vorige week vrijdag al willen bottelen, maar tijd is ook  af en toe een dingetje   :-\
 
SG en SVG obv de weegmethode:

M47: eind SG 1.009, SVG 81%
M41: eind SG 1.004, SVG 92%
T58: eind SG 1.006, SVG 88%

Echter de gemeten eind SG's waren iets anders als met de weegmethode bepaald:

M47: 1.008
M41: 1.003
T58: 1.008 (0.002 verschil met weegmethode)

Al met al heeft deze proef mij niet alleen wat geleerd over de verschillende gisten, maar ook aangetoond dat de weegmethode een redelijk betrouwbare methode is om het verloop van de vergisting te volgen. De verschillen met de gemeten eind SG's waren beperkt.

Nu een paar weken hergisten op de fles, en dan proeven. Ik heb tijdens het bottelen wel geproefd, maar ik vind het erg lastig om de smaak van nog niet gebotteld bier te beoordelen.  :weetniet: Wellicht dat het met wat meer ervaring t.z.t. wel mogelijk wordt om daar iets zinnigs van te vinden.

Het belangrijkste moet dus nog duidelijk worden: hoe smaken de verschillende bieren!

Jacques

Mooi om te zien dat de verschillen tussen de weegmethode en de hydrometer zo klein is.
Wanneer je een vergelijking maakt met een refractometer en hydrometer zijn de verschillen snel groter.
Overigens is het verschil ook afhankelijk van de gebruikte k1-factor. Mogelijk moet die bij jou een klein beetje aangepast worden.

Zambezi Special

Heb je nog een update voor ons wat betreft de smaak?
En eventueel andere verschillen (schuimvorming etc)


middelaersch

Citaat van: Zambezi Special op 06-08-2019  08:01 uHeb je nog een update voor ons wat betreft de smaak?
En eventueel andere verschillen (schuimvorming etc)

Ja heb ze van de week alle drie geproefd.

De M47 smaakte mij het beste. Mooie volle moutige en toch ook fruitige smaak, mooi schuim dat goed bleef staan. Heerlijk bier, maar niet de typerende 'speciale belge' smaak. Daarvoor zou het duidelijk droger moeten zijn.
De M41 had meer hogere alcoholen, en natuurlijk ook gewoon een hoger alcohol percentage tgv de verder doorlopende vergisting. Ik vond deze qua smaak een wat 'leger' bier dan de M47. Mooi schuim maar bleef niet lang staan. Eigenlijk zou je voor deze gist de moutstort moeten aanpassen zodat je SG wat lager wordt ter compensatie van de hoge SVG van deze gist. Zou wel eens een heel ander beeld kunnen opleveren.
De T58 vond ik ook minder lekker dan de M47. Niet zo alcoholisch als de M41, maar ook een wat 'leger' bier. Mooi schuim, maar bleef niet lang staan.

Overigens is me bij de koninck (uit fles) ook al een paar keer opgevallen dat het schuim snel weg is.

Los van deze proef heb ik eerder ook een speciale belge gebrouwen met S33. Die komt qua smaak het dichtste bij een Koninckje, en is van deze vier gisten denk ik het meest geschikt als je dicht bij de stijl en 'het grote voorbeeld' wilt blijven.
Maar dit vergelijk is niet helemaal eerlijk omdat ik voor dat bier ook een andere moutstort en andere hoppen heb gebruikt. (O.a. Saaz hop ipv fuggle. Ik denk ondertussen dat Saaz min of meer 'verplicht' is in een speciale belge.)

Ik vind het trouwens best lastig om de smaak van deze bieren goed onder woorden te brengen, maar ik hoop dat het toch duidelijk is.

Voor meer info over de m47 en m41 zie ook dit draadje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32477.25.html

seed7

Mooi.

Geen onverwacht resultaat wat mij betreft. Ik denk dat je met iedere Engelse gist, wat typische Belgische mout (Aromatic of een vleugje Special B) en terughoudendheid t.a.v. hop (Saaz of Goldings) een goed resultaat krijgt.

Ingo


Koen S

Citaat van: seed7 op 06-08-2019  11:53 uMooi.

Geen onverwacht resultaat wat mij betreft. Ik denk dat je met iedere Engelse gist, wat typische Belgische mout (Aromatic of een vleugje Special B) en terughoudendheid t.a.v. hop (Saaz of Goldings) een goed resultaat krijgt.

Ingo
Vienna, fijne mout voor een speciale beige.

Zambezi Special

Bedankt voor de update!
Ik vind het een heel interessant experiment

MO

Wat een mooi en degelijk onderzoek. Mij verbazen de lage eind SG's me eigenlijk een beetje. De T58 gaat normaliter toch niet zo ver door?

middelaersch

Citaat van: MO op 13-08-2019  11:48 uWat een mooi en degelijk onderzoek. Mij verbazen de lage eind SG's me eigenlijk een beetje. De T58 gaat normaliter toch niet zo ver door?

Dank voor je compliment!

Mij verbaasde die hoge SVG van de T58 ook een beetje, al heb ik wel op meer plekken gelezen dat die soms richting 80% kan gaan.
Het is wel zo dat de SVG van de T58, gemeten met de hydrometer wat lager is dan de weegmethode suggereert, en dan heb ik toch de neiging om meer waarde te hechten aan wat de hydrometer 'zegt (1.008 vs 1.006).
Verder heb ik vrij veel gist gebruikt (meer dan 1 gram per liter) omdat ik niet nauwkeurig genoeg kon wegen. Als ik weer zo'n soort proefje ga doen koop ik eerst een nauwkeuriger weegschaaltje.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 13-08-2019  22:22 uHet is wel zo dat de SVG van de T58, gemeten met de hydrometer wat lager is dan de weegmethode suggereert, en dan heb ik toch de neiging om meer waarde te hechten aan wat de hydrometer 'zegt (1.008 vs 1.006).
Verder heb ik vrij veel gist gebruikt (meer dan 1 gram per liter) omdat ik niet nauwkeurig genoeg kon wegen. Als ik weer zo'n soort proefje ga doen koop ik eerst een nauwkeuriger weegschaaltje.

De weegmethode is vooral om de vergisting te volgen.
In de formule zit een K1 factor, die is van omstandigheden afhankelijk. Als je eenmaal de juiste waarde voor jou hebt gevonden wordt de methode betrouwbaarder. Overigens zit er niet zo heel veel verschil tussen de weegmethode en de hydrometer, zeker niet als je ook naar de twee andere gisten kijkt.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 14-08-2019  21:20 uOverigens zit er niet zo heel veel verschil tussen de weegmethode en de hydrometer, zeker niet als je ook naar de twee andere gisten kijkt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje verbaasd c.q. aangenaam verrast was door hoe klein de verschillen waren tussen de SG bepaald met de weegmethode en met de hydrometer. Ik had niet verwacht dat dit zo nauwkeurig zou werken.
Ideale methode, zeker voor dit soort proefjes.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 14-08-2019  22:13 uIk moet eerlijk bekennen dat ik een beetje verbaasd c.q. aangenaam verrast was door hoe klein de verschillen waren tussen de SG bepaald met de weegmethode en met de hydrometer. Ik had niet verwacht dat dit zo nauwkeurig zou werken.
Ideale methode, zeker voor dit soort proefjes.

Voor dit soort testjes waarbij je het verloop van vergisting wilt weten zonder het waterslot van de fles te halen is de methode ideaal. Je kunt razend snel een weging/meting doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.