Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke korrelgist voor Belgische Pale Ale  (gelezen 3922 keer)

Offline PaultjePils

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Welke korrelgist voor Belgische Pale Ale
« Reactie #25 Gepost op: 08-05-2019 12:02 u »
Altijd fijn om resultaten van verschillende (droog)gisten te zien op het forum. Zelf ben ik nog niet bekend met Mangrove Jack's gisten. Als ik het goed begrijp heb je 10 liter verdeeld over 3  flessen, dus 3.33 liter per gist. Heb je dan hele zakjes gist gebruikt? Van 11 en 10 gram?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #26 Gepost op: 08-05-2019 14:08 u »
Heb je dan hele zakjes gist  gebruikt? Van 11 en 10 gram?

Ik heb vier gram per fles gebruikt. Als ik een nauwkeurigere weegschaal had gehad, had ik drie gram gedaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 08-05-2019 20:41 u »
Ik heb vier gram per fles gebruikt. Als ik een nauwkeurigere weegschaal had gehad, had ik drie gram gedaan.

Nauwkeurige weegschalen kosten niet zo veel. Zeker voor het doen van tests kan ik die van harte aanbevelen. Zie het topic Weegschalen voor elk gewicht.

Offline middelaersch

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 08-05-2019 21:41 u »
Nauwkeurige weegschalen kosten niet zo veel. Zeker voor het doen van tests kan ik die van harte aanbevelen. Zie het topic Weegschalen voor elk gewicht.

Net bij bol.com gekeken. max 200 gram met een nauwkeurigheid van 0.01 gram voor minder dan een tientje.
Kun je inderdaad niet voor prutsen.
(En als je meer dan 200 gram moet afwegen, is de 1 gram nauwkeurigheid van de keukenweegschaal voldoende.)
Bedankt voor de tips!

Offline middelaersch

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 11-05-2019 16:40 u »
Even de tussenstand:

Ondanks dat je, als je naar de watersloten kijkt, de indruk zou kunnen krijgen dat er niets meer gebeurt, blijkt dat het SG toch nog steeds daalt. Dus de gisten zijn is nog steeds, op een laag pitje, aktief.

In het begin heb ik de flessen steeds twee keer per dag gewogen. Later ben ik overgestapt op een keer per dag.
Qua temperatuur: ik ben begonnen op 19 graden. Na een paar dagen ben ik steeds met een halve graad per dag gaan verhogen tot 21 graden. Daar houd ik het nu op tot ik ga bottelen.

Ik denk dat ik volgend weekend wel kan gaan bottelen. Mits de SG's dan een aantal dagen niet meer zijn afgenomen.

Offline middelaersch

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 30-05-2019 18:28 u »
Vandaag gebotteld. Eigenlijk had ik vorige week vrijdag al willen bottelen, maar tijd is ook  af en toe een dingetje   :-\

SG en SVG obv de weegmethode:

M47: eind SG 1.009, SVG 81%
M41: eind SG 1.004, SVG 92%
T58: eind SG 1.006, SVG 88%

Echter de gemeten eind SG's waren iets anders als met de weegmethode bepaald:

M47: 1.008
M41: 1.003
T58: 1.008 (0.002 verschil met weegmethode)

Al met al heeft deze proef mij niet alleen wat geleerd over de verschillende gisten, maar ook aangetoond dat de weegmethode een redelijk betrouwbare methode is om het verloop van de vergisting te volgen. De verschillen met de gemeten eind SG's waren beperkt.

Nu een paar weken hergisten op de fles, en dan proeven. Ik heb tijdens het bottelen wel geproefd, maar ik vind het erg lastig om de smaak van nog niet gebotteld bier te beoordelen.  :weetniet: Wellicht dat het met wat meer ervaring t.z.t. wel mogelijk wordt om daar iets zinnigs van te vinden.

Het belangrijkste moet dus nog duidelijk worden: hoe smaken de verschillende bieren!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 30-05-2019 20:23 u »
Mooi om te zien dat de verschillen tussen de weegmethode en de hydrometer zo klein is.
Wanneer je een vergelijking maakt met een refractometer en hydrometer zijn de verschillen snel groter.
Overigens is het verschil ook afhankelijk van de gebruikte k1-factor. Mogelijk moet die bij jou een klein beetje aangepast worden.

Tags: weegmethode gist