Avg. Perfect Northeast IPA (NEIPA)

Gestart door ppuk, 21-04-2019 11:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Over ongeveer 2-3 weken wil ik mijn eerste Neipa brouwen! Ik zoek fris hoppige sappige citrus fruitsmaken. Wat vinden jullie van onderstaand recept? Het is grotendeels gebaseerd op https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/363082/avg-perfect-northeast-ipa-neipa-
maar dan met 1 dryhop gift minder (die tijdens de hoofdvergisting sla ik over) en galaxy kan ik hier niet vinden dus heb ik daarvoor amarillo gebruikt.
Ik ben van plan om metabisulfiet en ascorbinezuur te gebruiken. Nog ff kijken hoeveel en wanneer, maar das wat voor een ander draadje denk ik.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk67
Naam receptAvg. Perfect Northeast IPA (NEIPA)
Brouwdatum21-04-2019
BierstijlAmerikaans tarwebier
Volume25,0 l
Begin SG1,048 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,35 lWater uit Rijswijk
2,85 lGedemineraliseerd water
1,10 gCaSO4
2,10 mlFosforzuur
10,75 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
51 mg/l7 mg/l53 mg/l157 mg/l50 mg/l76 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,29 kgPale Ale moutDingemans7 EBC77,0 %
0,56 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC10,0 %
0,56 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,17 kgAroma 50Dingemans50 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
47,8 gAmarillopellets8,6%10 min.16,0 IBU
28,1 gCitrapellets12,8%10 min.14,0 IBU
42,0 gAmarillopellets8,6%whirlpool0,0 IBU
42,0 gMosaicpellets11,8%whirlpool0,0 IBU
42,0 gAmarillopellets8,6%koudhop0,0 IBU
42,0 gCitrapellets12,8%whirlpool0,0 IBU
35,0 gCitrapellets12,8%koudhop0,0 IBU
28,0 gMosaicpellets11,8%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)London Ale III (1318)bovengist


breda82

Ik zou het aandeel pale ale mout verlagen als je een mooi lichter geel bier wil, vervangen door lichte pilsner. En de 10 min hop verdelen naar whirlpool en koudhop.

London ale 3 is een mooie gist, bij mijn volgende ga ik aan de slag met london fog.

Weggeman

Ik ga binnenkort ook weer een NEIPA brouwen, dan ga ik ook pilsmout gebuiken ipv pale ale mout zoals bij mijn 1e NEIPA, daarbij ook alleen hoppen in de whirlpool en tijdens vergisting.
Toen gist gebruikt van imperial yeast, Juice, is een lekker fruitig profiel. vind ik zelf een aanrader.
Zelf hou ik ook altijd minimaal 70 min kooktijd aan, daarbij verdamp je toch nog wat beter de ongewilde stoffen uit je bier, zodat je later veel minder kans hebt op ongewilde smaken o.i.d.

Hoppenbrouwers

@ppuk: Waarom sla je de 1e koudhopgift tijdens de hoofdvergisting over als ik vragen mag? Schijnt toch vrij gebruikelijk te zijn bij deze stijl.

Citaat van: Weggeman op 23-04-2019  15:15 uZelf hou ik ook altijd minimaal 70 min kooktijd aan, daarbij verdamp je toch nog wat beter de ongewilde stoffen uit je bier, zodat je later veel minder kans hebt op ongewilde smaken o.i.d.
Welke stoffen ga jij in 70 minuten uit je bier meer verdampen wat met 60 minuten koken niet lukt dan?

ppuk

Goeie vraag, das om de oxidatie risicos wat te verminderen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: ppuk op 23-04-2019  19:30 uGoeie vraag, das om de oxidatie risicos wat te verminderen.
Als je het hopzakje er rustig in laat zakken zal dat allemaal wel meevallen. Zeker aangezien de hoofdgisting dan nog in volle gang is en de aanwas van extra CO2 ook flink zal zijn. Als je al een risico loopt (wat ik niet verwacht), zul je daar eerder last van hebben bij je late koudhopgift als de gisting bijna ten einde is. De CO2 deken wordt dan minder snel aangevuld.

ppuk

Dan doe ik die hopgift lekker wel :-)

Clapton

Mag ik vragen wat het resultaat was van dit brouwsel?
Ik was via Google toevallig ook op de link die je hierboven geeft uitgekomen en ben ondertussen het bier ook aan het brouwen (laatste dry hop is er gisteren bij gegaan).

ppuk

Alweer ff geleden, maar het was een heel erg lekker biertje geworden. Frisse fruitsalade. Enige nadeel van het bottelen van neipas is dat ze vrij snel bruin worden. Dus het moet wel snel op. Dat lukte trouwens prima  :proost:

Clapton

Oké, leuk om te lezen. Ik kan niet wachten om mijn resultaat te proeven  ;D

Clapton

Ondertussen hebben we het bier gebotteld en geproefd: is heel lekker geworden, veel fruitsmaken zonder echte bitterheid. De kans is groot dat we het nog eens opnieuw brouwen :-)

ppuk

Leuk om te horen! Misschien dat ik hem binnenkort ook weer eens brouw.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.