Keggen vraagje

Gestart door oengabunga, 21-04-2019 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oengabunga

11 liter bier keggen in een groter vat... Wel of niet?
Ik heb nog 3 vaatjes van 20 liter die ik voor kleine batches wil inzetten...

Thenxxx

Biertje?


bierfan


Dirtbag

Indien je de mogelijkheid hebt eerst lucht uit de keg drukken met behulp van CO2 voordat het bier er in gaat.

Indien je die mogelijkheid niet hebt dan suiker gebruiken (weinig!)

db

FrankOD

Geen probleem, doe ik hier ook met batches van 12 / 16ltr

Handigheidje om je kegs zuurstof vrij te krijgen;
Na reinigen en ontsmetten de keg volledig vullen met water, tot aan de rand.  Dan deksel er op en het water er uit drukken met de CO2 fles.
Kost een beetje CO2 maar je hebt gegarandeerd geen oxidatie.

Lijkt me beter als zogenaamd de zuurstof er uit blazen met CO2, alsof de 2 gassen niet mengen.

oengabunga

Citaat van: FrankOD op 21-04-2019  14:33 uGeen probleem, doe ik hier ook met batches van 12 / 16ltr

Handigheidje om je kegs zuurstof vrij te krijgen;
Na reinigen en ontsmetten de keg volledig vullen met water, tot aan de rand.  Dan deksel er op en het water er uit drukken met de CO2 fles.
Kost een beetje CO2 maar je hebt gegarandeerd geen oxidatie.

Lijkt me beter als zogenaamd de zuurstof er uit blazen met CO2, alsof de 2 gassen niet mengen.

Frank..
Hoe vul je je keg dan hierna?
Keg weer van druk af, deksel er af en dan rustig vullen vanuit vergistingsvat? ???

FrankOD

Citaat van: oengabunga op 22-04-2019  21:19 uFrank..
Hoe vul je je keg dan hierna?
Keg weer van druk af, deksel er af en dan rustig vullen vanuit vergistingsvat? ???

Ohja, ik redeneerde vanuit mijn eigen situatie..  ik heb een Fermentasaurus, dan kun je d.m.v. het drukdeksel en ball-lock koppelingen zonder blootstelling aan de buitenlucht over hevelen. 

Met een gewoon gistvat gaat dat wat lastiger, misschien kun je wel gebruik maken van een ball-lock aan je hevelslang die je vervolgens aansluit op de bier-zijde van de keg.  Keg moet dan wel drukloos zijn.

succes!

Trapkast

Citaat van: oengabunga op 22-04-2019  21:19 uHoe vul je je keg dan hierna?
Keg weer van druk af, deksel er af en dan rustig vullen vanuit vergistingsvat? ???

Precies.
Daarbij is CO2 zwaarder dan lucht, waardoor er tijdens het vullen van het fust een laag CO2 in je (dan nog lege) fust zit.

Wanneer je bier toevoegt aan je fust staat dit dus al onder een laag CO2. (je giet als het ware je bier in een CO2-omgeving)
Het kan zeker geen kwaad om na het afsluiten van je fust deze een paar keer af te blazen en verse CO2 toe te voegen om het oxidatierisico nog kleiner te maken :-)

Jochen

Binnenkort eens een brouwsel (proberen) keggen ...

Heb wel eens gezien dat men ter controle een drukmeter op de keg zet (ik vermoed aan de CO2-inlaat) om te checken hoeveel druk er op de keg zit.

Als ik het goed begrepen heb, moet je dan je tapdruk iets hoger instellen ...


Iemand die me kan zeggen of ik het goed begrepen heb?

Dan kan ik eens uitzoeken wat ik juist nodig heb voor zo'n 'druktester'...
`

ExPeteriment

Citaat van: Jochen op 10-06-2019  12:46 uBinnenkort eens een brouwsel (proberen) keggen ...

Heb wel eens gezien dat men ter controle een drukmeter op de keg zet (ik vermoed aan de CO2-inlaat) om te checken hoeveel druk er op de keg zit.

Als ik het goed begrepen heb, moet je dan je tapdruk iets hoger instellen ...


Iemand die me kan zeggen of ik het goed begrepen heb?

Dan kan ik eens uitzoeken wat ik juist nodig heb voor zo'n 'druktester'...
`
Volgens mij passen ze drukmeters toe bij hergisten op de keg. Bij carboniseren met CO2 fles zit daar de drukmeter al op, is er geen extra nodig. De tapdruk is doorgaans lager dan de carboniseerdruk.

Natlip

Ok, keggen.
Ik ben op zoek naar hoe te keggen van begin tot het eind.
Nu kan ik alles net wel/niet bij elkaar vinden op het forum en omdat begrijpend lezen niet mijn allersterkste punt is wil ik het proces graag van einde kook tot bier intappen willen zien.
Is hier een cursus voor? Of een you-tube cursus. Valt op dat heel veel mensen het net weer anders doen dan een ander.
Dus ik wil weten wat te kopen? Vanaf niks dus. En dan hoe te handelen van stap naar stap.

Natlip

Ok, ben al op de hoogte wat betreft keggen.
Maar hoeveel soda kegs kan je tegelijkertijd carbonizeren met 1 CO2 fles?

ExPeteriment

Citaat van: Natlip op 07-02-2021  18:55 uOk, ben al op de hoogte wat betreft keggen.
Maar hoeveel soda kegs kan je tegelijkertijd carbonizeren met 1 CO2 fles?
Dan heb je een CO2 vedeler nodig, die gaan tot ca 4 volgens mij.
https://www.amazon.nl/Fdit-Gasverdeler-luchtverdeler-CO2-verdeler-barbell-adapters/dp/B07GZPTQW8/ref=asc_df_B07GZPTQW8/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430653934937&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6128142934151152483&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9064946&hvtargid=pla-607830207566&psc=1

Natlip

Ok, en moet er dan voor elke keg een aparte meter tussen?

ExPeteriment

Citaat van: Natlip op 07-02-2021  20:51 uOk, en moet er dan voor elke keg een aparte meter tussen?
Lijkt me niet, 1 meter in toevoer is genoeg, die druk heb je dan op iedere keg. Ik heb er geen ervaring mee, carboniseer door druk in gistvat (Fermentasaurus) die bij nagisting ontstaat, dus werk niet met meerdere kegs. Als je in alle 4 zelfde carbonisatiegraad wilt behalen en ze dezelfde temperatuur hebben, kan je ze parallel zetten. Anders zou je zelfs meerdere reduceerventielen achter de verdeler moeten zetten, dat maakt het dan wel heel kostbaar.

Natlip

Ok, dank voor je uitleg. 👍

André de Laat

Citaat van: Natlip op 07-02-2021  18:55 uOk, ben al op de hoogte wat betreft keggen.
Maar hoeveel soda kegs kan je tegelijkertijd carbonizeren met 1 CO2 fles?

Gewoon 1 voor 1. Kegs koelen, via de bierstang (met zwarte ball lock) je kegs op druk brengen. 3 Bar of zo, goed schudden of rollen. Keg weer terug in de koeling zetten. Koppeling los uiteraard. Je bier raakt verzadigd met CO2, je zult zien dat na een dag de druk in je keg een stuk lager zal zijn. Ik tap altijd wanneer de druk op ongeveer 1 Bar staat.

Natlip

Citaat van: André de Laat op 07-02-2021  22:26 uGewoon 1 voor 1. Kegs koelen, via de bierstang (met zwarte ball lock) je kegs op druk brengen. 3 Bar of zo, goed schudden of rollen. Keg weer terug in de koeling zetten. Koppeling los uiteraard. Je bier raakt verzadigd met CO2, je zult zien dat na een dag de druk in je keg een stuk lager zal zijn. Ik tap altijd wanneer de druk op ongeveer 1 Bar staat.

Jij zegt de keggen om de beurt de beurt op 3 bar zetten en dan losgekoppeld weer wegzetten, terwijl ik eigenlijk overal lees dat je de keg afhankelijk van de temperatuur, op een bepaalde druk moet zetten voor ongeveer een week, aangekoppeld juist.  :weetniet:
Op jouw manier is het gemakkelijkst, maar hoe weet je dan dat het bier de juiste verzadiging heb.

Lekkerpilzen

Voor een goed overzicht van het carboniseren, kijk hier:

https://brulosophy.com/methods/carbonation-methods/

Sowieso toffe site met veel informatie.

Ik gebruik vaak de force carb methode. Dan zet je dus 30 PSI (=2 bar) aan CO2 op je gekoelde keg voor 16 uur. Daarna verlaag je de druk naar normale serveer druk (10-12 psi) en heb je binnen 1 dag bier met prik. 

Als je echt ongeduldig ben kan je ook de "rol" methode doen. Dan zet je 30 PSI op een gekoelde keg, en dan ga je de keg 10 minuten over de grond rollen / klotsen. Je hoort het CO2 erin bubbelen, dan heb je dus binnen een uur al bier met prik.

Ik ben er wel al achter, als je teveel koolzuur heb opgelost dan is het echt ellende want dan tap je dus alleen schuim. Dus gewoon de set and forget methode is nog steeds het beste als je een week de tijd heb.

Natlip

Zaterdag mijn bier voor het eerst gekegd. Ging soepeltjes. Op 1 graad weggezet met 0.65 bar CO2 druk erop.
Nu na 5 dagen wezen checken en tapkraan eraan gekoppeld. Koolzuur was al aardig goed, smaak was ook top, maar er stond zowat geen schuim op. Ik weet , hij moet nog 2 dagen staan, maar is het schuim zo laag omdat het bier maar 1 graad is? Of komt dat nog in de komende dagen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.