Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Putwater  (gelezen 1019 keer)

Offline NatsteLore

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Putwater
« Gepost op: 21-04-2019 09:19 u »
Beste brouwers,

Er is op dit forum al heel wat gezegd over water en het al dan niet gebruiken van brouwzouten.
Het is voor een leek zoals mij nogal moeilijk om door de bomen het bos te vinden.
Wij zijn recent verhuisd naar Portugal en hebben hier een boorput. Deze hebben we laten testen (Zie hieronder) en ik maak me over enkele dingen zorgen.
Vooral het te hoge ijzer en mangaan gehalte. Als ook de volgens mij te lage pH waarde. Dat laatste lijkt mij nog het makkelijkst op te lossen
Maar moet ik mij nu een osmosefilter aankopen en beginnen klungelen met brouwzouten? Want hier ken ik dus niks van.
Wat ik wel mis in deze 'volledige wateranalyse' die ik gevraagd heb is zink, Cl, SO4, Mg, Ca en HCO3

Of zouden jullie een staaltje naar België meegeven om het daar te laten testen op de andere elementen?
Wat zouden jullie doen aan de hand van deze wateranalyse?
Want de metalische smaak is wel een feit.

Parameter                           Resultaat                  Toegelate waarde
Bactérias Coliformes                 0 ---                    0 NMP/100 mL
Escherichia coli                         0 ---                    0 NMP/100mL
Número de colónias a 22ºC    2,3x10^2      --- Sem alteração anormal 
Número de colónias a 36ºC        79 ---             Sem alteração anormal 
Clostridium perfringens               0                  (incluindo esporos) 0 ---
Alumínio                            < 30 (LQ) -              -- 200 µg/L Al
NH4                                  < 0,05 (LQ) ---           0,5 mg/L NH4
Geur                                   < 1 (LQ) ---          3 Factor de diluição
Kleur                                   < 5,0 (LQ) ---              20 mg/L 
Ijzer                                      6,6x10^2 ---          200 µg/L Fe           6.6X10² = 660µg?    dus 3.3maal de max toegelaten waarden?
Mangaan                               1,6x10^2 ---           50 µg/L mijn             1.6x10² = 160µg?   dus 3.2 maal "      "         "        "
Nitraten                                  11 ---                50 mg/L NO3
Nitriten                               < 0,03 (LQ)           --- 0,50 mg/L NO2
Zuurstof                              < 1,0 (LQ) ---         5,0 mg/L O2
pH                                        5,8 (23 ºC) ---          6,5 - 9,5
Troebelheid                                 4,2                    m --- 4

Ga ik roestvlekken krijgen op mijn inox vaten door het hoge ijzer gehalte?

Alvast bedankt,

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: putwater
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2019 09:40 u »
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2939.msg29378.html#msg29378
Ontijzeren met kiezelguhr? Weet iemand of/hoe dat werkt?

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2019 09:49 u »
Waarom risico's nemen? Voor je gezondheid en degelijk bier zou ik demiwater kopen en brouwzouten toevoegen.
Een alternatief is leidingwater, heb je dat al laten testen?

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2019 09:58 u »
Normaal gezien enkel beluchten zodat de ijzer en mangaan ionen tot een niet oplosbare vorm oxideren, en dan gewoon een zand filter er achter.
http://www.waterportaal.be/WATERKWALITEIT/Waterzuivering/Ontijzering.aspx

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2019 10:30 u »
Kraanwater in zuid europa zou ik aan beginnen. Ik zou ook eens naar bronwater uit de winkel kijken, die grote vaten zijn niet zo duur en misschien is er wel een variant die bruikbaar is zonder al te moeilijk te doen.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #5 Gepost op: 21-04-2019 11:12 u »
Mangaan en ontijzerings installatie ertussen zetten.

https://www.aquintos-wasseraufbereitung.de/Greensand-Plus-Eisen-und-Mangan

Osmose installatie is niet nodig, en maakt het nog geen drinkwater.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2019 11:19 u »

Leuke prijsjes, waarschijnlijk alleen interessant als je professioneel brouwt.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #7 Gepost op: 21-04-2019 11:36 u »
Leuke prijsjes, waarschijnlijk alleen interessant als je professioneel brouwt.

Ik ga er vanuit dat hij alleen putwater tot beschikking heeft, en geen leidingwater, waarom zou je anders een wateranalyse doen?

Als hij wel drinkwater heeft, en het is gechloreerd, dan zou ik alleen het chloor er uit willen halen d.m.v. carbonfilters.

Verder hebben ze fijne prijsjes, met name voor de onthardingsinstallaties. Een prikkie vergeleken met de leveranciers in NL.

Offline NatsteLore

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2019 11:45 u »
Waarom risico's nemen? Voor je gezondheid en degelijk bier zou ik demiwater kopen en brouwzouten toevoegen.
Een alternatief is leidingwater, heb je dat al laten testen?

Leidingwater hebben we jammer genoeg niet.

Osmose installatie is niet nodig, en maakt het nog geen drinkwater.

Heb de uitleg van deze toestellen gelezen maar is me iets te technisch. Ik ga beroep doen op een lokale loodgieter.
Hebben deze toestellen hoge onderhoudskosten? Ik zag wel dat deze chloor verbruikt.

Normaal gezien enkel beluchten zodat de ijzer en mangaan ionen tot een niet oplosbare vorm oxideren, en dan gewoon een zand filter er achter.
http://www.waterportaal.be/WATERKWALITEIT/Waterzuivering/Ontijzering.aspx
   Dit lijkt me persoonlijk de interesantste oplossing, ben niet zo een fan van chloor.

Zou dan gelijk een filter willen plaatsen voor het hele huishouden. Zelfs tijdens het douchen is er een sterke ijzer geur.

Bedankt allemaal ik bekijk het even! :brouwen:

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2019 12:05 u »
Leidingwater hebben we jammer genoeg niet.

Heb de uitleg van deze toestellen gelezen maar is me iets te technisch. Ik ga beroep doen op een lokale loodgieter.
Hebben deze toestellen hoge onderhouds kosten? Ik zag wel dat deze chloor verbruikt.

Dit lijkt me persoonlijk de interesantste oplossing, ben niet zo een fan van chloor.

Zou dan gelijk een filter willen plaatsen voor het hele huishouden. Zelfs tijdens het douchen is er een sterke ijzer geur.

Bedankt allemaal ik bekijk het even! :brouwen:

Als je er geen verstand van hebt moet je gewoon advies inwinnen, dat kost gewoon wat geld, maar dan heb je er ook waarschijnlijk meer plezier van. Als je nu al ijzerwater in de douche gebruikt, hoe bruin zullen je tegels dan al zijn? En dan zwijg ik over je CV/geiser, voortijdig onderhoud cq. vervanging gaat je bakken met geld kosten.

Ga met je uitslag de boer op bij verschillende waterbehandelingsbedrijven, en vraag een offerte op, bedenk voor je zelf hoeveel water je gaat verbruiken, en of je een volcontinu systeem nodig hebt of niet.

Offline Robbert

• Junior lid
  • **
Re: Putwater
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2019 15:26 u »
Ik wil het advies om profesioneel advies in te winnen heel erg onderschrijven.

De fabriek waar ik werk heeft eigen bronwater. Ook hier komt veel ijzer en mangaan mee omhoog.
ondertussen worden alle nieuwe applicaties en applicaties welke vernieuwt worden aangesloten op in elk geval ontijzert water, dmv een beluchting en zandfilter.
Er ligt echter ook nog een oude leiding, waar de wat oudere applicaties aan hangen. Hier hangen onder andere veel koelers aan. Deze oude leiding zit bijna helemaal dichtgeslibt met ijzeroxide en mangaanoxide. Als iemand met iets tegen de leiding aantikt komt een deel van dit alles los en stroomt er zwart water uit deze leidingen. Ook merken we dat het ijzeroxide en mangaan de agressief werken en dus de leidingen harder slijten.

dus niet alleen voor het brouwen, maar ook voor de andere apparatuur, en je eigen gemoedstoestand als je ergens een leiding aantikt (douchen en het water wordt zwart :nut:  ) raad ik je aan om het op te lossen. :)

ps. als test kan je een luchtslangetje in een fles water hangen, en kijken wat er na een uur beluchten neerslaat als je het tot rust laat komen.

Tags: