Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Molenaar zoekt maalgoed voor zijn windmolens  (gelezen 2651 keer)

Offline RobertvtG

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Molenaar zoekt maalgoed voor zijn windmolens
« Gepost op: 18-04-2019 18:04 u »
Beste  forumleden en andere  betrokkene.
Ik Robert  ben nieuw hier op dit forum  en ben zelf molenaar op  twee  prachtige  nog altijd maalvaardige  korenmolens. Nu   is het  zo dat  ik zoek naar  wat maalgoed zodat  er op beiden molens   of op één  van de twee  wat  te doen is  immers  wind is gratis  energie .  Ik  zoek niet alleen granen  te malen voor bakkers   maar  malen voor  een bierbrouwer of jeneverstoker lijkt mij ook best tof.
Misschien dat hier iemand  iets weet of  wellicht anderen   kennen die het leuk  lijken  laat mij het graag eens weten!.  Ik wist ff  niet in welke  forum categorie  mijn vraag/tip  hoorde  maar  goed  als het niet juist is hoor ik dat  ik graag.   Vrgr  Robert

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Molenaar zoekt maalgoed voor zijn windmolens.
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2019 18:21 u »
Hoi Robert, welkom op dit forum.
Aan je bericht is te lezen dat je nog niets met bierbrouwen hebt. Mout om te brouwen wordt geschroot en niet gemalen. ;)

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2019 18:28 u »
Ha molenaar,
Ik denk dat de hoeveelheden te schroten (kneuzen ipv malen) mout bij de hobbybrouwers klein is.
Gaat gemiddeld maar om een paar kilo's per brouwsel.
Interessanter is het om contact te zoeken bij de commerciele brouwers.

https://craftbrouwers.nl/leden/craftbrouwerijen/

Als ik het goed heb laat Burg Bier[/size]brouwerij zijn mout schroten bij de molen in Ermelo.
[/size]Mogelijk kan je daar informatie verkrijgen over de gang van zaken.

https://www.burgbieren.nl/rondleiding-bierbrouwerij/

In ieder geval succes gewenst met je mooie vak/hobby.
Overigens om welke molen en waar gaat het?

Groet, broeder Willem

Offline RoyB

• Vol lid
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2019 18:57 u »
Aan je bericht is te lezen dat je nog niets met bierbrouwen hebt. Mout om te brouwen word geschroot en niet gemalen. ;)

Volgens mij schroten grotere brouwers wel echt hun korrel zo fijn dat je het malen zou kunnen noemen... Ik ben bij hertog jan langs geweest en dat was echt poeder met vliesjes wat daar de kuip in gaat.

Offline RobertvtG

• *
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2019 19:36 u »
Aan je bericht is te lezen dat je nog niets met bierbrouwen hebt. Mout om te brouwen word geschroot en niet gemalen. ;)
     Dag Cees .
Ik heb jare lang in Schiedam   gewerkt daar maalden we grof  mout  tot moutmeel voor  jeneverstoker  maar  ik zie ook molenaars  voor bierbrouwers  malen of grof malen vandaar de vraag.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2019 19:49 u »
Volgens mij schroten grotere brouwers wel echt hun korrel zo fijn dat je het malen zou kunnen noemen... Ik ben bij hertog jan langs geweest en dat was echt poeder met vliesjes wat daar de kuip in gaat.
Wellicht dat grote brouwers ander brouwapparatuur hebben dan hobbybrouwers. De microbrouwers schroten het net als hobbybrouwers.

Offline RobertvtG

• *
« Reactie #6 Gepost op: 18-04-2019 22:03 u »

Thanks   Willem.

Het gaat om Molen De Onderneming  in Wissenkerke  en De Jonge Johannes  in Serooskerke thanks voor je links

Ha molenaar,
Ik denk dat de hoeveelheden te schroten (kneuzen ipv malen) mout bij de hobbybrouwers klein is.
Gaat gemiddeld maar om een paar kilo's per brouwsel.
Interessanter is het om contact te zoeken bij de commerciele brouwers.

https://craftbrouwers.nl/leden/craftbrouwerijen/

Als ik het goed heb laat Burg Bier[/size]brouwerij zijn mout schroten bij de molen in Ermelo.
[/size]Mogelijk kan je daar informatie verkrijgen over de gang van zaken.

https://www.burgbieren.nl/rondleiding-bierbrouwerij/

In ieder geval succes gewenst met je mooie vak/hobby.
Overigens om welke molen en waar gaat het?

Groet, broeder Willem

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2019 22:44 u »
Wellicht dat grote brouwers ander brouwapparatuur hebben dan hobbybrouwers.

Zoiets... :)

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediënten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2019 11:40 u »

Zoiets... :)

Da's nog steeds een walsenmolen, ook al is ie erg groot. Die wrijft je mout fijn tussen de rollen.

De grote brouwers gebruiken een hamermolen voor een superieur schrootresultaat. De korrels worden platgeslagen door hamers.

Thuis kan je dit ook! Met een klauwhamer en een beetje geduld...  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2019 12:40 u »
De grote brouwers gebruiken een hamermolen voor een superieur schrootresultaat. De korrels worden platgeslagen door hamers.

Klopt. Maar de grote brouwerijen die dat doen gebruiken geen traditionele filterkuipen maar filterdoeken waar het wort doorheen geperst wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Molenaar zoekt maalgoed voor zijn windmolens
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2019 15:47 u »
Nog even gezocht naar een paar foto's waarbij ik zelf in de weer ben met een maischfilter...

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediënten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #11 Gepost op: 21-04-2019 14:22 u »
Ja brouwen wordt echt een feest met zo'n filter. Moutstort tot 100% tarwe of haver kan gewoon gefilterd worden is mij verzekerd. Ook mooi om te zien hoe droog de moutkoek eruit komt na het persen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-04-2019 14:49 u »
Ja brouwen wordt echt een feest met zo'n filter. Moutstort tot 100% tarwe of haver kan gewoon gefilterd worden is mij verzekerd. Ook mooi om te zien hoe droog de moutkoek eruit komt na het persen.

Waarbij het laatste vocht uit de koek niet in de kookketel hoort te belanden (las ik ergens, Narziss??). Dat vocht schijnt ongewenste stoffen te bevatten.

Hopbier

Offline Robbert

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 21-04-2019 15:51 u »
Of ze het laatste beetje vocht in de kookketel doen of niet weet ik niet (volgens mij wel, en ligt het meer aan de pH van je spoelwater of je "Slechte" stoffen extraheerd) maar wat betreft afvoer is drogere koek veel goedkoper dan nattere koek. Bij natte koek ben je namelijk de vrachtwagen voor een groot deel aan het volladen met water..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 21-04-2019 23:44 u »
Of ze het laatste beetje vocht in de kookketel doen of niet weet ik niet (volgens mij wel, en ligt het meer aan de pH van je spoelwater of je "Slechte" stoffen extraheerd) ...

Klopt helemaal. De looistoffen uit de kafdeeltjes geven zelfs wat meer karakter aan het bier.
Tegenwoordig spoel ik met water van 94 ºC en een pH tussen de 5,0 tot 5,6. Dat geeft geen kafsmaak. Bij een hogere pH-waarde logen er veel meer ongewenste smaken uit.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 22-04-2019 10:33 u »
Klopt helemaal. De looistoffen uit de kafdeeltjes geven zelfs wat meer karakter aan het bier.
Tegenwoordig spoel ik met water van 94 ºC en een pH tussen de 5,0 tot 5,6. Dat geeft geen kafsmaak. Bij een hogere pH-waarde logen er veel meer ongewenste smaken uit.

Ik kan het zo snel niet terugvinden. Maar bostel bevat naast water, eiwitten, stikstofvrij extract ook vetten. Die laatste zullen bedoeld zijn als "ongewenste stoffen" die met uitpersen van de koek vrijkomen.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 22-04-2019 13:34 u »
Ik kan het zo snel niet terugvinden. Maar bostel bevat naast water, eiwitten, stikstofvrij extract ook vetten. Die laatste zullen bedoeld zijn als "ongewenste stoffen" die met uitpersen van de koek vrijkomen.

Hopbier

Bij een traditionele filterkuip bevat troebele wort meer vetzuren dan heldere wort. Volgens de huidige inzichten is dat niet zo'n probleem. De vetzuren worden gebruikt door de gist voor de aanmaak van celmembranen. Die zijn minder ongewenst dan in het verleden gedacht werd.

Zie ook A Review on the Source of Lipids and Their Interactions during Beer Fermentation that Affect Beer Quality
"The presence of lipids in wort and beer are important due to their influence on yeast metabolism and beer quality. Barley lipids have long been considered to have adverse effects on beer quality where some long-chain fatty acids are associated with high flavour potential. In addition, beer foam stability can be influenced by the concentration of lipids as well as other factors such as hop acids (e.g., iso-α-acids), proteins, polysaccharides and the presence of metal ions (e.g., nickel). Lipids can also influence yeast protease activity as well as the production of ethanol. This review provides an overview of the effect of climate change on the chemical composition of barley in relation to lipids and the influence of lipids in the process of this raw material in order to produce beer."

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 22-04-2019 14:44 u »
Bij een traditionele filterkuip bevat troebele wort meer vetzuren dan heldere wort. Volgens de huidige inzichten is dat niet zo'n probleem. De vetzuren worden gebruikt door de gist voor de aanmaak van celmembranen. Die zijn minder ongewenst dan in het verleden gedacht werd.

OK, mijn info was (denk ik) van Narziss.

Hopbier

Tags: