Smaak sediment

Gestart door Jazzper, 17-04-2019 22:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jazzper

Een paar weken geleden heb ik een Altbier gebrouwen. Ik ben erg te spreken over het resultaat!

 Wanneer ik circa 85% van het flesje in een glas giet is het bier mooi helder. Wanneer ik iets meer bijschenk wordt deze uiteraard wat meer troebel.

Nu heb ik het idee dat de smaak anders is (zachter van smaak) wanneer er meer van het sediment mee komt in het glas.

Mijn verstand zegt dat dit niet klopt. De smaak van het sediment, als dat er is, zou toch volledig in het bier moeten zitten?

Illusie of heeft het meeschenken van sediment invloed op de smaak?





joerivang

Ik zou zeggen, schud een flesje volledig uit. Schud een flesje voor 85% uit en schud de overige 15% in een ander glas. Zo heb je 3 exemplaren welke je kan proeven. Veel smaak zit hem juist in het sediment, deze smaak is overigens niet altijd wenselijk (lekker).

brouwerwaldonk

Als er veel gistdepot in je sediment zit zal dat meer bitter proeven dan je bier wat erop heeft gestaan. Dikke gistslurry is heel bitter van smaak. Niet verwarren met hopbitterheid, dat smaakt dan weer heel anders.

emiel1

Het smaakt sowieso anders als je het sediment door je bier mengt. Bier bestaat voornamelijk uit water (vrijwel smakeloos) met daarin allemaal deeltjes die voor de smaak zorgen. Als je dat dunne laagje bijna vaste stof op de bodem er doorheen mengt, dan wordt de verhouding smaakgevende deeltjes t.o.v. het water groter, dus verandert de smaak. Zelfs al zouden het alleen maar neergeslagen vaste deeltjes zijn met dezelfde samenstelling als die die nog opgelost zitten in je bier (wat niet zo is, want het is voornamelijk gist), dan nog zou je smaakverschil waarnemen.

Jacques

Het meeschenken van een gistdepot heeft zeker invloed op de smaak van je bier. Beter gezegd heeft het invloed op het mondgevoel. De gist dekt de smaakpapillen af.

Overigens is het bij sommige bierstijlen gebruikelijk om de gist mee te schenken. In Duitsland wordt vaak een fles weizen over de bar gerold om uitgezakte gist los te maken en mee te schenken. Ook bij een gose is dat gebruikelijk.

Maran van Brakel

Citaat van: Jacques op 18-04-2019  23:14 uOverigens is het bij sommige bierstijlen gebruikelijk om de gist mee te schenken. In Duitsland wordt vaak een fles weizen over de bar gerold om uitgezakte gist los te maken en mee te schenken. Ook bij een gose is dat gebruikelijk.

Of erbij te schenken in een apart glaasje. Kán ook lekker zijn.
Volgens mij doen ze dat bij Hopus.

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 18-04-2019  23:14 uHet meeschenken van een gistdepot heeft zeker invloed op de smaak van je bier. Beter gezegd heeft het invloed op het mondgevoel. De gist dekt de smaakpapillen af.

Overigens is het bij sommige bierstijlen gebruikelijk om de gist mee te schenken. In Duitsland wordt vaak een fles weizen over de bar gerold om uitgezakte gist los te maken en mee te schenken. Ook bij een gose is dat gebruikelijk.

En het is ook nog eens gezond voor je.

Jazzper

Leuk alle reacties zo te lezen!

Ik kan concluderen dat ik nog lang niet uit geproefd ben [emoji6]


Koen S

Citaat van: Maran van Brakel op 19-04-2019  08:47 uOf erbij te schenken in een apart glaasje. Kán ook lekker zijn.
Volgens mij doen ze dat bij Hopus.
Klopt, al vind ik het meer een marketing gimmick.

Maar er zit wel iets in: drink eens een Hopus zonder sediment en eentje waar je heel het depot goed rondwalst en er dan bij giet: 2 verschillende bieren!

tdp

Citaat van: Koen S op 19-04-2019  11:27 uKlopt, al vind ik het meer een marketing gimmick.

Maar er zit wel iets in: drink eens een Hopus zonder sediment en eentje waar je heel het depot goed rondwalst en er dan bij giet: 2 verschillende bieren!

Geef je dat niet, net als bij een Orval, als 'fooi' aan de kelner?

Koen S

Citaat van: tdp op 19-04-2019  11:37 uGeef je dat niet, net als bij een Orval, als 'fooi' aan de kelner?
Een jonge of een oude Orval? Een jonge Orval mag de kelner van mij helemaal houden.

brouwmus

De smaak van het gistdepot in combinatie met het bier verschilt ook van gist tot gist en bier tot bier. Bij eigengebrouwen bier kun je best vergelijken zoals eerder genoemd.

Ik heb een American Pale Ale op fles waarvan het meeschenken van het poederigste deel van het gistdepot (van MJ 41) de smaak zeker niet ten nadele beïnvloedt. Dit geldt ook voor een tripel met S-33. Bij een Belgisch Blond met T-58 hou ik liever zo veel mogelijk gist in de fles.

brouwmus

Citaat van: Koen S op 19-04-2019  11:47 uEen jonge of een oude Orval? Een jonge Orval mag de kelner van mij helemaal houden.

Dit wijkt af van het hoofdonderwerp maar wat is 'oud' in dit geval? Een jaar, twee jaar, nog ouder? Hoe ontwikkelt de smaak zich dan?
(Ik vind jonge Orval ook niet lekker en ben dus wel benieuwd of ik eens wat flesjes achterin de kast zou moeten zetten voor 'later'...)

Koen S

Citaat van: brouwmus op 29-04-2019  12:26 uDit wijkt af van het hoofdonderwerp maar wat is 'oud' in dit geval? Een jaar, twee jaar, nog ouder? Hoe ontwikkelt de smaak zich dan?
(Ik vind jonge Orval ook niet lekker en ben dus wel benieuwd of ik eens wat flesjes achterin de kast zou moeten zetten voor 'later'...)
Ik hou van 'zure' en 'bittere' bieren. Een Orval verenigt die 2 smaken die voor mij niet samen gaan. Op een of andere manier wringt dat bij mij. Ik zal wel een cultuurbarbaar zijn.
Ik vind een Orval pas aangenaam wanneer die minstens 2 jaar is, dan wordt de bitterheid minder en klopt voor mij de balans wat beter. Maar dat is heel persoonlijk en inderdaad een beetje off-topic.  :police:

brouwmus

Zeker interessant, hartelijk dank voor deze informatie!  :petje-af:

tdp

Citaat van: Koen S op 29-04-2019  14:44 uIk hou van 'zure' en 'bittere' bieren. Een Orval verenigt die 2 smaken die voor mij niet samen gaan. Op een of andere manier wringt dat bij mij. Ik zal wel een cultuurbarbaar zijn.
Ik vind een Orval pas aangenaam wanneer die minstens 2 jaar is, dan wordt de bitterheid minder en klopt voor mij de balans wat beter. Maar dat is heel persoonlijk en inderdaad een beetje off-topic.  :police:

Ga zelf toch voor een wat versere variant, maar het blijft een fantastisch bier!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.