Koel zetten van het bier

Gestart door Johan1966, 17-04-2019 15:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan1966

Allen,

Mijn tripel staat nu 21 dagen te hergisten op fles bij een temp. van 20°
Het bier is mooi helder als ik het flesje tegen een lichtbron houdt. Bezinksel ligt op de bodem van de fles.
Ik heb intussen een flesje koel gezet (koelkast) en merk dat het bier opnieuw troebel is geworden.
Is het nog te vroeg om het bier koel te zetten of is misschien de temeratuur te laag?  :weetniet:

hobbybob

Zoek hier op het forum naar koudewaas

Het beste bier brouw jezelf


emiel1

Helder bier dat troebel wordt bij koelen heeft meestal last van koudewaas. Dat wordt veroorzaakt doordat er teveel eiwitten in je bier zitten. Heeft je bier tijdens het koken misschien te zacht gekookt, of is er heel veel eiwit meegegaan je gistvat in?

Ik weet niet of je vaker brouwt, of dat dit voor het eerst was, maar als je er last van blijft houden helpt voor het eerste geval harder koken (logisch ;) ) en voor het tweede geval kun je iers mos gebruiken of whirlpoolen. Of als je geen kraan of hevel voor je kookpan hebt na het vergisten klaren met gelatine...

Nog een tijdje warm wegzetten helpt je er ook van af

Walsingham

Zeker dat het geen watercondens is op het koude flesje?  ;)

En als je bier afkoelt kan er chill haze (zoek maar eens op) komen. Dit is eerder een gevolg van het brouwproces.

Ik zou alleszins bier zeker 24u koelen om alles mooi uit te laten zakken alvorens te openen en proeven. Dit helpt de smaak ook naar mijn mening.

brouwerwaldonk

CiteerHet bier is mooi helder als ik het flesje tegen een lichtbron houdt. Bezinksel ligt op de bodem van de fles.
Ik heb intussen een flesje koel gezet (koelkast) en merk dat het bier opnieuw troebel is geworden.
Volgende keer uw schroot storten als het water minstens 60°C is, voorkomt voor een groot deel die koude waas. Ook de raadgevingen hier boven tellen mee, Iers mos gebruiken a 1g/10L wort, stevig koken.
Neem volgende keer eens hopbellen en laat die los meekoken, dan kan je na het koelen die massa gebruiken als eiwitfilter om minder of geen eiwitten mee te nemen naar het gistvat.   

Hay

Inderdaad met die hopbellen doe ik ook altijd en werkt goed.
Wat ik ook nog doe is als alles aan de kook komt de schuimkraag afscheppen. Dat zijn alleen maar eiwitten en kan je maar kwijt zijn.

Oxhead

Is koude waas, niks aan de hand zelfs een Westmalle tripel heeft het.
Na langere tijd koelen zal het neerslaan op de bodem van je fles.
Bij opwarmen tot ongeveer 10 graden zal het bier weer helder zijn.
Proost  :biersmile:

middelaersch

Citaat van: Oxhead op 17-04-2019  17:57 uNa langere tijd koelen zal het neerslaan op de bodem van je fles.

Wat voor temperatuur en wat voor periode moet je dan ongeveer aan denken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.