Nieuw tripel recept

Gestart door Paul d., 16-04-2019 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

middelaersch

Citaat van: Paul d. op 17-04-2019  19:08 uvoor het maishschema heb ik me laten inspireren door debierbrouwer.nl namelijk:

40min---> 62 graden
30min ---> 72 graden
3min --->  78 graden

en de kooktijd doe ik 60 min om niet te donker bier te krijgen
lijkt dit jullie iets ?

maischschema lijkt me goed, koken zou ik iets langer doen, 70 of 80 minuten.

Misschien handig om ook eens naar wat andere tripel recepten te kijken die hier op het forum en elders te vinden zijn, en de overeenkomsten en verschillen daartussen. Kun je veel van leren en ideeën van opdoen.

Het is allemaal niet een kwestie van goed of fout, zwart of wit, het moet zus of het moet zo. Vele wegen leiden naar ehh..., naar een tripel.
B.v. ik schrijf 'koken zou ik iets langer doen'. Dat moet je niet interpreteren als '60 minuten is te weinig, dan wordt je bier ondrinkbaar'. Er zijn er ook die 90 minuten koken.
Vergelijk het met eten koken: als twee mensen allebei nassi koken, doen ze dat op verschillende manieren en verschillende ingredienten, krijg je verschillende nassi's en misschien vind ik uiteindelijk nassi A lekkerder en jij nassi B. Zo is het met bier brouwen ook.

En experimenteer. bv gebruik nu de verschillende mouten zoals je die in je recept hebt staan, en probeer een volgende tripel met alleen pilsener mout, waar we gisteren zo'n discussie over hadden, en kijk wat het verschil is. Of kook nu 60 minuten en de volgende keer 80 minuten.

PDGRRR

Citaat van: middelaersch op 16-04-2019  16:54 uAls gist heb ik T-58 genomen. Maar ik vermoed dat ie met M-31 of M-41 droger zou worden. (Als dit brouwsel goed blijkt te smaken ga ik hetzelfde recept ook nog een keer brouwen met de M41 gist.)

Recent heb ik de M41 gebruikt voor een Westmalle Tripel-kloon waar ik de suikerstort achterwege heb gelaten (na hier gelezen te hebben dat deze gist érg ver doorgist), ging in 2 weken van 1054 naar 1005. Over een week gaat het eerste flesje open, erg benieuwd naar.

middelaersch

Citaat van: PDGRRR op 18-04-2019  09:59 uRecent heb ik de M41 gebruikt voor een Westmalle Tripel-kloon waar ik de suikerstort achterwege heb gelaten (na hier gelezen te hebben dat deze gist érg ver doorgist), ging in 2 weken van 1054 naar 1005. Over een week gaat het eerste flesje open, erg benieuwd naar.

Inderdaad ver doorgegist. Maar desondanks heb je wel een aanzienlijk lager alcohol percentage dan een Westmalle tripel tgv het lage begin SG, ongeveer 6,5% + bottelsuiker, ongeveer 7%. Westmalle tripel is dacht ik 9 of 9,5%.

Mijn tripel ging onlangs van 1080 naar 1016 met de T-58.

Heb je de suiker weggelaten, en de hoeveelheid mout niet verhoogd?

Laat maar eens weten hoe hij smaakt, kan met 7% ook best lekker zijn natuurlijk. Ben benieuwd!

Paul d.

Vandaag was de brouwdag
Op zich was alles goed, alleen de sg-waarde was iets te laag ipv 1070 was het 1058.
Wel heb ik ipv 1.25 kg 1kg suiker gedaan.
Kan het iets te maken hebben met het schroten en wat heeft dit voor invloed op het bier?

PDGRRR

Citaat van: middelaersch op 18-04-2019  13:00 uInderdaad ver doorgegist. Maar desondanks heb je wel een aanzienlijk lager alcohol percentage dan een WM tripel tgv het lage begin SG, ongeveer 6,5% + bottelsuiker, ongeveer 7%. WM tripel is dacht ik 9 of 9,5%.

Heb je de suiker weggelaten, en de hoeveelheid mout niet verhoogd?

Laat maar eens weten hoe hij smaakt, kan met 7% ook best lekker zijn natuurlijk. Ben benieuwd!

Mijn doel was 'n Belgisch blondje van circa 6,5% met die M41 omdat ik die toch al had liggen. In mijn bookmarks stond het recept voor een Westmalle Tripel-kloon dat ik als uitgangspunt wilde gaan gebruiken en toen ik hier in een ander topic las dat iemand adviseerde om bij een blondje met M41 de suikerstort terug te schroeven vanwege de te verwachten hoge vergistingsgraad heb ik in BrouwVisie simpelweg de suiker achterwege gelaten waardoor ik (toevallig) op een SG van rond de 1055 uit kwam.

middelaersch

Citaat van: Paul d. op 18-04-2019  19:49 uVandaag was de brouwdag
Op zich was alles goed, alleen de sg-waarde was iets te laag ipv 1070 was het 1058.
Wel heb ik ipv 1.25 kg 1kg suiker gedaan.
Kan het iets te maken hebben met het schroten en wat heeft dit voor invloed op het bier ?

Als je minder suiker toevoegt wordt je sg lager. Met brouwsoftware, b.v. BrouwHulp kun je dit eenvoudig uitrekenen.

Als je te grof schroot kan je sg ook lager worden. Maar let op: als je te fijn schroot dan kun je weer andere problemen krijgen.

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 18-04-2019  20:12 uMijn doel was 'n Belgisch blondje van circa 6,5% met die M41 omdat ik die toch al had liggen. In mijn bookmarks stond het recept voor een Westmalle Tripel-kloon dat ik als uitgangspunt wilde gaan gebruiken en toen ik hier in een ander topic las dat iemand adviseerde om bij een blondje met M41 de suikerstort terug te schroeven vanwege de te verwachten hoge vergistingsgraad heb ik in BrouwVisie simpelweg de suiker achterwege gelaten waardoor ik (toevallig) op een SG van rond de 1055 uit kwam.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Door een var diastaticus gist te gebruiken kun je zorgen voor een hoger alcoholgehalte zonder toevoeging van suiker. Dat geldt voor een tripel, waar dit topic over gaat, en ook voor een blond of een andere bierstijl.

Paul d.

Vandaag was de brouwdag
De sg-waarde was ipv 1070 maar 1058 wat voor invloed gaat dit hebben?
Ik heb wel maar 1 kg suiker ipv 1.2 kg toegevoegd.

Jacques

Citaat van: Paul d. op 18-04-2019  23:55 uVandaag was de brouwdag
De sg-waarde was ipv 1070 maar 1058 wat voor invloed gaat dit hebben?
Ik heb wel maar 1 kg suiker ipv 1.2 kg toegevoegd.

Minder alcohol en minder smaak...

PDGRRR

Citaat van: middelaersch op 18-04-2019  13:00 uLaat maar eens weten hoe hij smaakt, kan met 7% ook best lekker zijn natuurlijk. Ben benieuwd!

Vandaag eerste flesje opengetrokken, is een lekker biertje geworden, "panelleden" vonden dat 'ie gemakkelijk wegdronk. Enigszins droog, mooie bitter (had ik al wel verwacht aan de hand van het recept) en een heel licht zuurtje op de achtergrond. Met een beetje fantasie schurkt 'ie tegen een saison aan. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat 'ie geworden was als ik de Westmalle-gist gebruikt had (ook zonder de suikerstort). Wellicht is dat weer een volgend experiment.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.