Nieuw tripel recept

Gestart door Paul d., 16-04-2019 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul d.

Beste brouwers
Ik zat te spelen met de gedachte om een nieuwe tripel samen te stellen (9-15 EBC).
Het liefst met een wat droog-hoppige smaak. Nu vroeg ik me af welke verhoudingen mout en welke soorten hop ik het best kan gebruiken.
In de voorraad heb ik Mosaic, Saaz, Hallertauer traditional en Styrian Golding hop. Ik zat te denken om meerdere van deze hop soorten dan niet allemaal te gebruiken kan dit? En wat doet dit met de smaak?
Voor de mout heb ik meer soorten op voorraad (pilsmout, aroma 50, tarwemout, tarwevlokken, zuurmout) omdat ik vooral niet te zoet wil gaan met de smaak dacht ik een beetje aroma 50 en merendeel pilsmout en zuurmout. wat vinden jullie hiervan?
Alvast bedankt voor de moeite!!

Fractus

Hoi Paul,

Als je een droog bier wilt, is het handig om een hoge suikerstort te hebben (20-30% is niet uitzonderlijk voor een tripel), en een gist te kiezen met een hoge vergistingsgraad. Dit zorgt er allebei voor dat je weinig onvergistte suikers in je bier overhoudt, en dus wordt het een droog bier.

Wat betreft hoppig, hier hangt het erg af van de smaak die je zoekt. Zoek je frisse, citrusachtige smaken, ga dan voor Amerikaanse hop (bijvoorbeeld Mosaic). Zoek je wat meer een kruidig karakter, ga dan voor één van die andere drie. Hop geeft vooral bitterheid als je het lang kookt, en vooral aroma als je het kort kookt. Zorg dus dat je redelijk wat hop toevoegt zo'n 5 tot 10 minuten voor einde kook, dit geeft lekker veel hopsmaak.

Verder is het een kwestie van proberen, mijn ervaring is dat een zelfgebrouwen bier eigenlijk altijd erg lekker is! Een recept maken is geen exacte wetenschap ;)

middelaersch

Citaat van: Paul d. op 16-04-2019  15:38 uIn de voorraad heb ik mozaic, Saaz, hallertauer traditional en styrian golding hop. Ik zat te denken om meerdere van deze hop soorten dan niet allemaal te gebruiken kan dit? En wat doet dit met de smaak?

....

Voor de mout heb ik meer soorten op voorraad (pilsmout, aroma 50, tarwemout, tarwevlokken, zuurmout) omdat ik vooral niet te zoet wil gaan met de smaak dacht ik een beetje aroma 50 en merendeel pilsmout en zuurmout.

Ik heb momenteel ook een tripel staan gisten, beetje geïnspireerd op wat ik van Westmalle weet, maar geen regelrechte kloon.
Daarin pilsmout, beetje palemout, 15% suiker. (In Westmalle zit volgens mij geen palemout, alleen pilsener en suiker.)
Hop: aroma Saaz en bitterhop Fuggle

(Fuggle is identiek aan Styrian Golding, de zelfde plant maar als ie in Engeland groeit heet ie Fuggle en als ie in Oostenrijk of Slovenie groeit Styrian Golding, door verschil in klimaat en grondsoort zouden er toch toch kleine smaakverschillen kunnen zijn, zegt men.)

Als gist heb ik T-58 genomen. Maar ik vermoed dat ie met M-31 of M-41 droger zou worden. (Als dit brouwsel goed blijkt te smaken ga ik hetzelfde recept ook nog een keer brouwen met de M41 gist.)

Oxhead

Een goede tripel is niets anders dan pilsmout en suiker. De hoeveelheid suiker hangt af van de vergistingsgraad van de gebruikte gist.
Bij bv T-58 mag je wel 20 tot 25% suiker gebruiken maar bij M-31 levert dit een te droog bier op.
Dan gaat het meer richting Sterke Blonde.
Zelf gebruik ik bij de M-31 geen suiker in de stort omdat het een diastaticus is. Deze gist breekt het wort verder af tot meer vergistbare suikers met als gevolg een lager eind SG.

De bitterhopgift zou ik met de Hallertau en Styrian doen tot 35ibu en bij vlamuit/einde koken 1 tot 2 gram per liter Mosaic geven.


middelaersch

Citaat van: Oxhead op 16-04-2019  18:04 uEen goede tripel is niets anders dan pilsmout en suiker.

Daar zijn de meningen over verdeeld...  :biersmile:

Oxhead

Citaat van: middelaersch op 16-04-2019  18:18 uDaar zijn de meningen over verdeeld...  :biersmile:

Mwah de keurmeesters waren het met me eens in ieder geval.  ;)

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.0.html

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28845.0.html

Paul d.

Citaat van: Fractus op 16-04-2019  16:24 uAls je een droog bier wilt, is het handig om een hoge suikerstort te hebben (20-30% is niet uitzonderlijk voor een tripel), en een gist te kiezen met een hoge vergistingsgraad. Dit zorgt er allebei voor dat je weinig onvergistte suikers in je bier overhoudt, en dus wordt het een droog bier.

Bedoel je hiermee dat als ik bijv 5kg mout heb dat ik dan ongeveer 1250 gram suiker aan het wort toevoeg? (25%)

Paul d.

Citaat van: Oxhead op 16-04-2019  18:04 uEen goede tripel is niets anders dan pilsmout en suiker. De hoeveelheid suiker hangt af van de vergistingsgraad van de gebruikte gist.
Bij bv T-58 mag je wel 20 tot 25% suiker gebruiken maar bij M-31 levert dit een te droog bier op.
Dan gaat het meer richting Sterke Blonde.
Zelf gebruik ik bij de M-31 geen suiker in de stort omdat het een diastaticus is. Deze gist breekt het wort verder af tot meer vergistbare suikers met als gevolg een lager eind SG.

De bitterhopgift zou ik met de Hallertau en Styrian doen tot 35ibu en bij vlamuit/einde koken 1 tot 2 gram per liter Mosaic geven.

Ik ben tot nu toe van mening dat ik 3.3 kg pilsmout gebruik, 0.4 kg zuurmout ("dit is praktisch pilsmout") en 0.2 kg aroma 50 voor de zoete touch maar niet te veel. En zoals al vaak is aangegeven gebruik ik de M 31.

ik ben van plan om alle drie de hopsoorten toe te voegen, maar twijfel over hoeveel en welke als eerste of laatste. ik zoek naar een beetje kruidig citrusachtig met een rijk aroma (maar ook niet zoals bij een IPA) de hopsoorten die ik heb zijn Mosaic, Hallertau (pellets) Saaz, Styrian Goldings en
 mosaic.

BrouwMout.nl

De Hallertau als bitterhop.
De Saaz op 10 minuten en de Mosaic bij vlamuit.

Dan krijg je kruidig / fruitig.

Oxhead

Citaat van: Paul d. op 16-04-2019  19:29 uIk ben tot nu toe van mening dat ik 3.3 kg pilsmout gebruik, 0.4 kg zuurmout ("dit is praktisch pilsmout") en 0.2 kg aroma 50 voor de zoete touch maar niet te veel. En zoals al vaak is aangegeven gebruik ik de M 31.

ik ben van plan om alle drie de hopsoorten toe te voegen, maar twijfel over hoeveel en welke als eerste of laatste. ik zoek naar een beetje kruidig citrus-achtig met een rijk aroma (maar ook niet zoals bij een IPA) de hopsoorten die ik heb zijn mosaic, halertau (pellets) Saaz en mosaic.

Deze stort kan prima natuurlijk maar met de m-31 zou ik zelf niet te veel suiker gebruiken. 10% maximaal liefst nog minder maar het is jouw bier.;)
Startsg rond de 1075 eind SG onder de 1010.
Bitterhop Hallertau, eventueel de Saaz als aromahop  (laatste 10 minuten) en Mosaic 2 gram per liter bij vlam uit. Mikken op iets van 35-40Ibu voor een hoppige/bittere Tripel.

middelaersch

Citaat van: Oxhead op 16-04-2019  19:12 uMwah de keurmeesters waren het met me eens in ieder geval. 

Misschien toch bijvoorbeeld  'brew like a monk'  van Stan Hieronymus eens doorkijken dan... :weetniet:
Genoeg uitstekende tripels waar niet alleen pilsener mout en suiker in zit.

tdp

De kracht zit hem vaak in de eenvoud, wat Oxhead eigenlijk ook aangeeft. Je moet jezelf gewoon de vraag stellen wat mout X, Y, Z toevoegt aan jou uiteindelijke bier. In sommige bieren is een bepaalde gelaagdheid zeer gewenst, in sommige (waaronder naar mijn mening ook een tripel), niet.

Oxhead

Citaat van: middelaersch op 16-04-2019  20:51 uMisschien toch bijvoorbeeld  'brew like a monk'  van Stan Hieronymus eens doorkijken dan..... :weetniet:
Genoeg uitstekende tripels waar niet alleen pilsener mout en suiker in zit.

Kijk eens op blz 72 Westmalle recept, pilsmout en suiker. Op blz 111 Bink tripel, pilsmout en suiker. Op blz 189 Golden Monkey tripel, pilsmout en suiker.
Er hoeft geen handje tarwe of cara in een tripelstort te zitten om het beter te maken.
Less is more.

middelaersch

Hier een voorbeeld van een mooi kloonrecept, van Tripel Karmeliet:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15503.msg213494.html#msg213494

Het is een kwestie van smaak, ideeën en opvattingen, en niet van 'goed' of 'slecht'.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

 :degroeten:

Oxhead

Citaat van: middelaersch op 16-04-2019  22:09 uHier een voorbeeld van een mooi kloonrecept, van tripel karmeliet:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15503.msg213494.html#msg213494

Het is een kwestie van smaak, ideeën en opvattingen, en niet van 'goed' of 'slecht'.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

 :degroeten:
`

De topicstarter is op zoek naar een drooghoppige tripel, dat is Tripel Karmeliet zeker niet. Dus stuur je hem de andere (niet de goede in deze) kant op.




Paul d.

CiteerDe topicstarter is op zoek naar een drooghoppige tripel, dat is Tripel Karmeliet zeker niet. Dus stuur je hem de andere (niet de goede in deze) kant op.

Ik denk dat hij bedoeld dat het een kwestie van smaak is welke mout je wil hebben en dat er geen regel voor bestaat.

Nu vraag ik me af of ik de Saaz ook als bitterhop kan gebruiken (ongeveer 45 min koken) en dan de styrian goldings (ongeveer 20 min koken) eventueel samen met de Hallertau (20 min koken) en als laatste de Mosaic (vlamuit en even laten dobberen??)
Of denken jullie hier anders over? Andere samenstelling of welke hoeveelheden?
Ook denk ik om 100 gram bruine kandijsuiker toe te voegen voor een andere smaak is dit wat?

Oxhead

Tripel Karmeliet is een tripel die het verst van drooghoppig afstaat. Natuurlijk kan je allerlei soorten mout en graan aan je stort toevoegen. Maar of het dan een goede tripel zal worden  :weetniet: Mijn ervaring is anders.
Probeer en leer.
Succes  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oxhead op 16-04-2019  23:17 uTripel Karmeliet is een tripel die het verst van drooghoppig afstaat.

Tripel Karmeliet en ook Leffe Tripel zijn tripels die in feite niets anders zijn dan sterke witbieren...

Bij de oorspronkelijke tripel van Westmalle worden geen andere granen gebruikt dan gerst en ook geen kruiden. Dit neemt echter niet weg dat de twee door mij genoemde 'tripels' populair zijn.

Oxhead

Citaat van: Jacques link=topic=39087.msg591760#msg591760 date=quote author=Jacques link=topic=39087.msg591760#msg591760 date=1555449962]
Tripel Karmeliet en ook Leffe Tripel zijn tripels die in feite niets anders zijn dan sterke witbieren...


En daar is dus niks drooghoppigs aan. ;)

Paul d.

Na wat geprobeerd te hebben op BrouwHulp en geluisterd te hebben naar het advies, ben ik gekomen tot het volgende recept.
Iemand zei dat de bitterhop richting de 30-40 IBU moet maar hij geeft nu al aan dat deze bitter is, en ik wil ook niet te bitter gaan.
ook leek me de regel van 2 gram mosaic bij vlamuit net iets te veel. of zou ik me er geen zorgen over moeten maken en het gewoon doen?
Graag hoor ik jullie mening.
 https://myalbum.com/album/3ksM0JlR7Sji
(gist is de M 31)

Fractus

Recept ziet er prima uit hoor!

Als je wat minder bitter wilt en toch veel hoparoma's, kun je een deel van de Saaz verplaatsen naar de 10 minuten, bijvoorbeeld 25g Saaz op 50min en 15g Saaz op 10 min. Dit zorgt ook voor een lagere bitterheid.

Verder zie ik dat je een erg hoge vergistingsgraad hebt op het moment, welk gist ga je gebruiken? Het wordt in ieder geval een droog biertje nu, dus dat zit wel snor!

BrouwMout.nl

Citaat van: Paul d. op 16-04-2019  23:05 uNu vraag ik me af of ik de Saaz ook als bitterhop kan gebruiken.
Dat kan zeker maar waarschijnlijk heeft de Saaz een laag alfazuurgehalte en zul je dus erg veel hop moeten toevoegen om aan je IBU's te komen.

Hay

Wat is het nut van die zuurmout?

Paul d.

Citaat van: Hay op 17-04-2019  15:09 uWat is het nut van die zuurmout?

Om zonder zuur toevoegingen toch een iets lagere pH waarde te krijgen, ook heb ik het schroten (klam) vandaag gedaan en een dag later ga ik maischen deze tip heb ik gekregen van een microbrouwer.

Paul d.

Voor het maischschema heb ik me laten inspireren door debierbrouwer.nl namelijk:

40min---> 62 graden
30min ---> 72 graden
3min --->  78 graden

En de kooktijd doe ik 60 min om niet te donker bier te krijgen.
Lijkt dit jullie iets?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.