In de voorraad heb ik mozaic, Saaz, hallertauer traditional en styrian golding hop. Ik zat te denken om meerdere van deze hop soorten dan niet allemaal te gebruiken kan dit? En wat doet dit met de smaak?
....
Voor de mout heb ik meer soorten op voorraad (pilsmout, aroma 50, tarwemout, tarwevlokken, zuurmout) omdat ik vooral niet te zoet wil gaan met de smaak dacht ik een beetje aroma 50 en merendeel pilsmout en zuurmout.
Ik heb momenteel ook een tripel staan gisten, beetje geïnspireerd op wat ik van Westmalle weet, maar geen regelrechte kloon.
Daarin pilsmout, beetje palemout, 15% suiker. (In Westmalle zit volgens mij geen palemout, alleen pilsener en suiker.)
Hop: aroma Saaz en bitterhop Fuggle
(Fuggle is identiek aan Styrian Golding, de zelfde plant maar als ie in Engeland groeit heet ie Fuggle en als ie in Oostenrijk of Slovenie groeit Styrian Golding, door verschil in klimaat en grondsoort zouden er toch toch kleine smaakverschillen kunnen zijn, zegt men.)
Als gist heb ik T-58 genomen. Maar ik vermoed dat ie met M-31 of M-41 droger zou worden. (Als dit brouwsel goed blijkt te smaken ga ik hetzelfde recept ook nog een keer brouwen met de M41 gist.)