Wat te doen met allemaal restjes?

Gestart door OrangeDirk, 16-04-2019 09:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OrangeDirk

Ik heb van het weekend mijn derde bier gebrouwen dit was een Weizen. Deze staat nu lekker te gisten.

Daarvoor heb ik een blond bier en een maibock gebrouwen.

Ik brouw 20 liter.

Voor elk bier heb je weer verschillende grondstoffen nodig zoals hop en mout.

De hoeveelheden die je koopt passen bij mij nooit bij de hoeveelheid die ik nodig heb. Mout is altijd minimaal per kilo en hop vaak per 100 gram.

Ik blijf nu zitten met hoeveelheden die ik over heb. Van de mout is het net niet zoveel dat je er weer een nieuw bier van kunt maken.

Dus zit ik met hoeveelheden van een paar honderd gram tot bijna een kilo aan mouten dat inmiddels van 6 verschillende soorten of zo. En van de hop heb je soms maar 20 gram over maar zit je met 100 gram.

Wat doen jullie met de kleine hoeveelheden die over zijn?

Ik zat al te denken gewoon alles in te voeren in BrouwHulp en eens te kijken wat er uit komt. Maar dan heb je een bier wat in principe aan geen 1 richtlijn voldoet.

Davester

Dat is wel leuk, richtlijnen zijn mooi maar een eigen creatie zo niet nog mooier toch?

brouwerwaldonk

Mout droog en donker bewaren en het blijft zeker 12 maanden goed.
Hop altijd in de diepvries bewaren, liefst vacuum en dichtgeseald.
Lucht en warmte breken het alfazuur van de hop af.

Guppie

Met de restanten kan je ook natuurlijk een restanten bier bier brouwen, beetje vogelen met een brouw programma en wellicht komt er een geniaal biertje uit.

tdp

Vaker brouwen, en eventueel een 'brouwkalender' opstellen. Ik kijk vaak een paar brouwsels vooruit om daarop in te kopen.

Niels B.

Stout brouwen. Alles erin gooien. Gaan!  :proost:

OrangeDirk

Citaat van: tdp op 16-04-2019  12:04 uVaker brouwen, en eventueel een 'brouwkalender' opstellen. Ik kijk vaak een paar brouwsels vooruit om daarop in te kopen.

Vaker brouwen wordt lastig. 1 maal per maand is echt maximaal en dat lukt vaak al niet met een vriendin en 2 kleine kinderen die ook wat willen ondernemen. Vooruit kijken is wel een goed idee dat doe ik niet echt. Plan vaak een week van te voren wat ik ga maken al kijk ik daarbij wel naar de seizoenen

OrangeDirk

Citaat van: Niels B. op 16-04-2019  12:07 uStout brouwen. Alles erin gooien. Gaan!  :proost:

Hmm laat ik een stout nou net 1 van de minst aantrekkelijke bieren vinden

OrangeDirk

Citaat van: Guppie op 16-04-2019  11:59 uMet de restanten kan je ook natuurlijk een restanten bier bier brouwen, beetje vogelen met een brouw programma en wellicht komt er een geniaal biertje uit.

Dit gaat hem worden denk ik. Je weet inderdaad nooit wat eruit komt

squaadgras

Heb verleden jaar een ALOHA gebrouwen (Amber Left-Over Hoppy Ale ;) ), zat van alles in (zelfs een klein beetje gerookte tarwe dat ik voor een Stout had gebruikt) en is uiteindelijk prima te drinken geworden.. geen hoogvlieger, maar wel een leuk experiment. Gewoon doen dus.

ciesvandekwis

Gewoon altijd ruim voldoende basismouten hebben: pils en pale mout bestel ik per 25 kg.
Voor de rest: via de zoekfunctie op dit forum bvb zoeken naar 1 soort hop of mout of combinatie in zoekscherm en gegarandeerd vind je een receptje dat past.
Zeker donkere mouten en chocomouten gaan zeer lang mee en bewaar je zonder probleem enkele jaren, mits luchtdichte emmer, droog en niet te warm.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.