Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveel bar (druk) tijdens het vergisten is optimaal tijdens het lageren?  (gelezen 470 keer)

Offline robje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Goede middag lieve brouwvrienden,

Ik heb al een keer eerder bier gebrouwen met mijn roesvrij stalen installatie... En tijdens de hoofdgisting en tijdens het lageren de koolzuur laten ontsnappen omdat mij dit was verteld te doen.

Al met al smaakte het bier bijzonder goed alleen moest ik zelf nog koolzuur toevoegen en verbeterde aanzienlijk het eind resultaat.

Nou las ik vandaag dat wanneer je de druk op te ketel laat tijdens de hoofdgisting of tijdens het lageren het koolzuur zich dan automatisch vermengt met het bier.

Nou is mijn vraag: hoeveel druk (hoeveel BAR)  is optimaal om op de ketel te houden tijdens het lageren (ongeveer 20 dagen lageren is mij verteld)

Hoop dat iemand het antwoord hier op weet en mij ermee kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Robje :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
1,5 bar op de headspace.

Offline robje

• *
Oke bij mij op dit moment is het 3,5 bar... Zal ik het terug brengen naar 1.5 bar? Wat gebeurt er anders als ik het zo laat?

mvg,

Robje

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Dan krijg je overgecarboniseerd bier. Stel je kopdruk in op basis van de carbonisatiegraad die je wilt hebben en aan de hand van de temperatuur van het bier.

Ingo

Offline robje

• *
Ik probeer la Chouffe na te brouwen uit liefhebberij voor deze smaak.
Ik denk dat de koolzuur iets meer is dan bijvoorbeeld Amstel of Heineken bier.

Het bier is nu 3 dagen oud en staat op 17 graden Celsius

Offline Fractus

• Junior lid
  • **
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
De druk die je nodig hebt ligt ook aan de temperatuur van het bier. Zoek op het forum op geforceerd carboniseren, er zijn veel handige overzichtjes gepost met de druk die je nodig hebt bij welke temperatuur en welk type bier. Let ook op dat het bier kan gaan schuimen als je de druk opeens omlaag brengt ;)

Offline robje

• *
Top dankjewel ik ga het forum dan even afstruinen naar de overzichtjes. hoop dat la chouffe er tussen staat als voorbeeld. :biersmile:

Offline Fractus

• Junior lid
  • **
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
Ik heb even gezocht voor je, en heb deze gevonden: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/3b952e394a3660e55f8e7ec9e657d875.jpg

http://braukaiser.com/documents/CO2_content_metric.pdf

Blijf vooral zelf zoeken op het forum, de discussies die op het forum staan over (geforceerd) carboniseren zijn ook zeker nuttig!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Maar ga je ook onder druk afvullen?
Bij ons in de brouwerij (Muifel) heb ik geen problemen met overcarbonisatie als ik 2 bar overdruk op headspace zet bij -1  C.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
La Chouffe heeft schat ik zo'n 6,0 g/L koolzuur. Wat aan de hoge kant, rond de 5,5 is "normaal".

Offline robje

• *
ik reageer even op de drie bovenstaande berichtjes bij deze.

1... Hartelijk dank Fractus, voor de slow force carbonation chart :-) erg nuttig en handig :-)

2... Goedemiddag Mo, dat is een super goed idee van je om op hoge druk afvullen. de derde brouw ga ik denk ik in flesjes doen.
      Ik zit momenteel op 12 graden bij het lageren. Hartelijk dank voor de tip!  :biersmile:

3... De druk staat momenteel op 2,4 bar. Gezien de force carbonation chart kom ik hier volgens mij aardig mee uit de voeten.
      Het is volgens mij toch altijd wel een hoop aftasten in het begin van bierbrouwen.

Groetjes,

Robje :biersmile:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
@robje

Ga je afvullen op fles of op vat?
Zorg dat je de juiste afvulapparatuur hebt, anders gaat het niet lukken.

Hier een chart in C en bar:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18741.msg276764.html#msg276764

Offline robje

• *
Ja ik heb kopelingen en kraantjes... Ik ga nog wel even youtuben om filmpjes te zien hoe men afvult van vaatjes :-)

Bedankt voor de tip...

Tags: