Quadrupel - gusher

Gestart door De Bierambassade, 16-04-2019 23:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Bierambassade

Ik heb pas een quadrupel gebrouwen. Duurde lang voor het nagisten op gang kwam (6-8 weken). Nu zijn er een aantal flesjes 'gushers' geworden. Ben er vrijwel 100% zeker van dat er geen verontreiniging in het brouwproces zit. Heb nieuwe spullen gebruikt en de flesjes grondig schoongemaakt en gedesinfecteerd. Heb in de literatuur 2 alternatieve oplossingen gevonden:
1. Extra gist toevoegen bij het vullen
2. Na het nagisten de flessen een paar weken koelen tot ca 0 graden

Iemand ervaring met 1 van de oplossingen? Of eventueel tips?

BrouwMark

Is een beetje lastig om op basis van je informatie te zeggen wat er is gebeurd... Kun je wat info geven over gist, gisting en eventueel koudhoppen? Ben je er zeker van dat er boel was uitvergist bijvoorbeeld? Geen flesjes met biersteen?

brouwerwaldonk

Citeer1. Extra gist toevoegen bij het vullen
2. Na het nagisten de flessen een paar weken koelen tot ca 0 graden
Geen van beide zal beletten dat je achteraf gushers krijgt.
Het is altijd "het bier was niet volledig uitgegist toen je het hebt gebotteld"

Dus volgende keer densiteit meten en nog eens meten zodat je zeker bent dat alle suiker is vergist tijdens de hoofd- en nagisting. Dan voldoende lang lageren bij ongeveer 10°C en pas dan bottelen.

knifeman

Mogelijk gestokte vergisting gehad en terug op gang gekomen met bottelgist. Was eind SG een beetje in overeenstemming met wat recept / software aangaf?

De Bierambassade

Begin een thema te herkennen :)
Biersteen kan ik met zekerheid uitsluiten.
Heb een trappist gist gebruikt van Bulldog. Begin SG 1.115 en SG 1.040. De SG is iets hoger dan wat de software aangeeft (1.024). Ik ben er vanuit gegaan dat dat kwam door de hoge begin SG. Er was geen activiteit meer waarneembaar in het gistvat na twee weken, daarna gebotteld. Is twee weken te kort? Of is er een manier om de vergisting op gang te houden?

BrouwMark

Iets hoger? Dat is nogal een verschil. Heb je bottelgist gebruikt?

Het zou kunnen dat je initiële gist tegen zijn alcoholplafond is gekomen en het op heeft gegeven, en je bottelgist nu de (flinke) resten opeet.

Meet van een flesje eens het SG? Als de boel in de fles verder gist van 1040+bottelsuiker naar 1024 wordt het wel een linke boel...

De Bierambassade

Nog steeds 1.040.
En geen bottelgist gebruikt. Moet er misschien bij vertellen dat de gist in de berekening en de gist die ik gebruikt heb niet dezelfde zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.