Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopgiften voor Pils  (gelezen 441 keer)

Offline Snotje

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Snotje
Hopgiften voor Pils
« Gepost op: 17-04-2019 13:05 u »
Ik wil over 2 weken mijn eerste pils brouwen en ik wil daar wat Hallertau Perle voor gebruiken deze:
https://www.unibrew-Nederland.nl/Hallertau-Perle-de-hopkorrels-100-gram.html
Het alfapercentage is 6.3% van mijn hopkorrels. Nu ben ik een beetje aan het twijfelen over de hofgiften omdat ik eigenlijk niet zo goed weet wat de aroma en smaak is van de hop.

In mijn originele recept ben ik gewoon uit gegaan van 60 mins koken puur voor de maximale bitterheid. Maar ik zie veel recepten die toch op 7 mins en 20 mins een bepaalde hoeveelheid hop gebruiken om ook smaak van de hop in het bier te krijgen.  Is dit voor Pils eigenlijk wel nodig? Kan iemand hier wat over zeggen? Kent iemand mijn hopkorrels en heeft hier een idee over?

Dit is wat ik nu heb (ik heb niet alles in BrouwHulp staan dus ik pak voor dingen die ik niet weet een soortgelijk iets), waarom BrouwHulp zoveel spoelwater wil weet ik nog niet ik ben nog een beginner in BrouwHulp. Mijn waterprofiel is gemaakt op basic van de gegevens van Vitens en het pompstation waar ik gebruik van maak. Ik heb BrouwHulp zelf suggesties laten doen om de pH op orde te krijgen:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSnotjes Pils
Brouwdatum
BierstijlPils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,048 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)21 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
4,00 lWater uit Apeldoorn
0,3 gCaCl2
0,30 gCaSO4
3,10 mlMelkzuur
26,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
75 mg/l3 mg/l12 mg/l89 mg/l36 mg/l62 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,64 kgPilsmoutWeyermann3 EBC81,4 %
0,83 kgGreenSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC18,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Maischen60,0 °C1 min.30 min.0,9 l/kg
70,0 °C1 min.30 min.0,9 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.0,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,4 gProgresspellets6,2%60 min.20,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafLager German Lager (S-189)ondergist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: hopgiften voor Pils
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2019 13:55 u »
Spoelwater is een afgeleide van je brouwwater, je begint met 4 liter ;). Begin met 20 liter brouwwater, en spoel totdat je het gewenste aantal liters hebt voor koken.
Qua pils: Ik zou ergens mikken tussen de 25 en 30 IBU's, wanneer je meer richting Duitse pils wilt tussen de 30 en 35. Ik kook meestal 75 minuten bij een pils, en doe een hopgift op start koken, op 30 minuten en 5 minuten voor koken. Uitgaande van 30 IBU's zou ik tussen de 15 en 20 IBU willen halen uit de eerste hopgift, 5 tot 10 uit de middelste gift, en de overige (zeg 5 IBU) van de laatste hopgift. De Perle is daar een prima hop voor in mijn optiek!

Wat is trouwens je idee achter Munich Light in je pils? Wat wil je daar qua smaak/resultaat mee bereiken?

Offline Snotje

• Senior lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2019 14:05 u »
Spoelwater is een afgeleide van je brouwwater, je begint met 4 liter ;). Begin met 20 liter brouwwater, en spoel totdat je het gewenste aantal liters hebt voor koken.
Ja maar ik weet dus niet hoe ik dat goed krijg in BrouwHulp. Ik weet wel hoe ik dit in het echt moet doen natuurlijk. Het komt wel goed ik ben nog druk aan het klikken en kijken in BrouwHulp het is echt heel uitgebreid!

Qua pils: Ik zou ergens mikken tussen de 25 en 30 IBU's, wanneer je meer richting Duitse pils wilt tussen de 30 en 35. Ik kook meestal 75 minuten bij een pils, en doe een hopgift op start koken, op 30 minuten en 5 minuten voor koken. Uitgaande van 30 IBU's zou ik tussen de 15 en 20 IBU willen halen uit de eerste hopgift, 5 tot 10 uit de middelste gift, en de overige (zeg 5 IBU) van de laatste hopgift. De Perle is daar een prima hop voor in mijn optiek!

Ok duidelijk, ik moet alleen eigenlijk weten wat dit voor invloed op de smaak is. Dit kan alleen door te ervaren denk ik.

Wat is trouwens je idee achter Munich Light in je pils? Wat wil je daar qua smaak/resultaat mee bereiken?

Nou niks maar ik heb een deel pilsmout nog gemengd met munich staan en dat gooi ik er gewoon bij omdat ik dit ook wil gebruiken. Anders had ik alleen pilsmout gebruikt, maar wel leuk om te kijken wat daar uit komt.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2019 17:51 u »
Ja maar ik weet dus niet hoe ik dat goed krijg in BrouwHulp. Ik weet wel hoe ik dit in het echt moet doen natuurlijk. Het komt wel goed ik ben nog druk aan het klikken en kijken in BrouwHulp het is echt heel uitgebreid!

Offline Snotje

• Senior lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2019 17:58 u »

Ga ik proberen bedankt voor je tips en moeite!

Tags: