Beluchten onder waterslot (niet doen)

Gestart door Jokke, 17-02-2006 20:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jokke

Ik heb eindelijk tijd gevonden om mijn rvs beluchtingsfiltertje uit te testen, na de opstelling in elkaar gestoken te hebben, heb ik de boel getest met gewoon water. De verbindingen lijken in orde te zijn, alleen houdt men waterslot de luchttoevoer niet, het water brubbelt er gewoon uit, tot er bijna geen water meer in het waterslot zit. Hoe doen jullie dit? Moet ik gewoon zorgen dat het debiet minder groot wordt dmv één of ander kraantje ertussen te plaatsen?

 :degroeten:

norbertus

Tijdens het beluchten is het helemaal niet nodig een waterslot te plaatsen omdat dit gewoon geen zin heeft. Het beluchten is bedoeld om zuurstof in het wort te brengen. Een waterslot wordt gebruikt om precies de zuurstof buiten het gistende wort te houden nadat de gist zich voldoend vermeerderd heeft.

Hang uw steentje gewoon in het gistingsvat en laat het pompje zijn werk doen. Hou wel de tank in het oog want soms ontstaat er veel schuim en bij overschuimen is het poetsen geblazen en in deze fase is het wort een ZEER plakkerig gedoe.

Ik heb mijn bruissteentje in een leiding ingebouwd direct na de koeler en dit voldoet prachtig.

norbertus.

Edgar

Citaat van: norbertus op 17-02-2006  21:53 uIk heb mijn bruissteentje in een leiding ingebouwd direct na de koeler en dit voldoet prachtig.

Heb je er een plaatje van?

Herman

Een gokje: http://www.bier-selbstgebraut.de/bau_lu.htm

Klopt dat zo ongeveer Norbertus?

Bierke

Hoikes,

Beluchten met gefilterde lucht is dan niet nodig want HET wort is het meest vatbaar voor oxidatie als het nog heet is voor het koelen, nietwaar?
Of gebruik ik best altijd een luchtfilter bij het beluchten van het wort? Graag jullie goede raad.

brouwgroeten,
bierke

Jokke

Misschien was ik niet volledig duidelijk maar het betreft hier over het beluchten van de giststarter(of toch de toekomstige giststarter) en niet over het beluchten van het wort. Aangezien het daarbij toch de bedoeling is dat je alleen de gistcellen opkweekt veronderstel ik toch dat een waterslot toch wel een must is.

grtz  :degroeten:

norbertus

Edgar en Herman, inderdaad heb ik een bruissteen ingebouwd op het idee van onze Duitse vrienden. U kan een detailfoto zien op onze website www.vaneyken.be/norbertus. Ondertussen al omgebouwd zodat het bruissteentje langs boven kan ingebracht worden ipv onderaan. Ik maak nieuwe foto's en zal deze plaatsen.

Jokke, ook voor het aanmaken van een giststarter is het niet nodig een waterslot te plaatsen om dezelfde reden als hiervoor aangehaald. Het is zuurstof die we zoveel als mogelijk in het wort of giststarter dienen te krijgen.

norbertus

Jacques

Om te voorkomen dat je bacteriën je giststarter kun je een luchtfilter gebruiken. Ook zijn er beluchtings'steentje' van innox die zulke kleine openingen hebben dat ze geen micro-organismen doorlaten.

Een waterslot laat grote bellen door en biedt daarom onvoldoende bescherming tegen infecties als je daar lucht doorblaast. Zelfs als je het 'water'slot vult met alcohol. De contacttijd is dan zo kort dat de alcolholdampen de micro-organismen niet worden afgedood.

Bierke

Norbertus, je hebt een mooie installatie! Een paar vraagjes: Heb ik het juist als ik zeg dat het een HERMS of een RIMS is? Wat is de inhoud van je inox vaten?
Je pomp komt van Morebeer veronderstel ik? Welk soort schrootmolen hoort bij zo'n mooie installatie?

EBC

Jacques...innox?  :neenee: Je bedoelt roestvast staal.  :weetbeter:

Jacques

Ja, ik bedoel roestvast staal (rvs). In België aangeduid als innox of inox. Omdat Jokke een Belg is heb ik de term innox gebruikt.

Herman

Dan hoef je het nog niet verkeerd te spellen Jacques ;)

Jacques

Als ik kijk met Google kom ik zowel inox als innox als schrijfwijze tegen met zeer vele hits.

Jacques

Nog even snel in de dikke van Dale gekeken. Daar is alleen inox vermeld. Het woord hoort volgens dit woordenboek met één n geschreven te worden. Weer wat geleerd dus.

norbertus

Bierke, de vaten hebben een inhoud van 100 l en zijn biervaten die voor de Japense markt gemaakt worden. Bij ons mag alles maar 25 kg wegen maar bij de grote struise Japanners mag het iets meer zijn.

De installatie is een Herms installatie die nog steeds wordt bijgewerkt. Ik probeer momenteel een debiets probleem op te lossen zoals u hiervoor alvast gelezen hebt.

Als schrootmolen heb ik bij mijn ouders in de de kippenstal een molen gevonden die zij gebruikten om maïs klein te malen voor jonge kippen. Toen ik mijn interesse liet blijken kwam er nog een verhaal dat er tijdens de oorlog hiermee stiekem bloem werd gemalen. Na wat opfriswerk en motorisatie is dit een perfecte regelbare schrootmolen met ruime trechter. Deze molen werkt door de granen te laten draaien tussen twee trechters die deze pletten en naargelang de trechters tegen mekaar getrokken worden wordt het schrootsel fijner. Met weinig bevochtigen van het graan blijven de blezen zeer groot.

Ik maak een nieuwe reeks foto's die op onze website zal plaatsen en zal tevens een foto bijvoegen van de schrootmolen.

norbertus.

Jokke

Weeral merciekes mannen! Zo leer ik stap voor stap (soms volgen ze elkaar wel wat traag op naar men goesting) weer wat bij. :leren:

grtz Jokke :degroeten:

Bierke

Hey Norbertus,

Bedankt voor je uitleg! Ik kijk al uit naar jouw foto's!

Ik weet ergens een adres in de 'Ardennen' waar ik een haverpletter kan kopen. Er zit een motor aan van 3 pK. MIsschien voldoet die.
Ik zal eens gaan wandelen naar de Ardennen en meteen een kijkje gaan nemen.

Om het wort te beluchten heb ik een inox ( komt van 'inoxidable' (Fr.)= wat niet kan roesten, voor zij die de schrijfwijze en betekenis niet weten op dit forum) (grapje!)) beluchtingssteentje besteld op dit forum.

Brouwgroeten,
Bierke


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.