Gisoleerde brouwketel

Gestart door dvelde, 11-02-2006 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dvelde

Beste mensen,

Na enkele jaren stil te hebben gezeten met brouwen, ben ik ook weer aan de slag gegaan, en afgelopen weekend weer een dobbelbock gebrouwen. Nog in een oude pan.

Nu heb ik nog een geisoleerde pan staan, aluminium buitenkant, en naar mijn idee een RVS binnenkant (niet magnetisch, nagel maakt geen krassen)

Het nadeel van deze pan is dat hij volledig geisoleerd is, dus ook de bodem.

In de zijwand zitten 2 gaten, met hierin wartels met schroefdraad.
1x op bodemhoogte van de pan
1x op 20 cm van de onderkant van de pan.

De inhoud van de pan is denk ik 60 liter.

na veel zoekwerk zijn de meningen over elektrisch brouwen nog al verdeeld.
Is het nou niet verstandig om een element in het wort te hangen?? of kan dit wel bij goed roeren e.d. of kan het element afgeschermt worden door b.v. gaas?

Of is het verstandiger de bodem eruit te halen (de buitenwand) en door te gaan op gas?

Graag reactie. b.v.d.

Dominic

Johannes

Citaat van: dvelde op 11-02-2006  11:47 una veel zoekwerk zijn de meningen over elektrisch brouwen nog al verdeeld.

Hoi Dominic,

Bedoel je zoekwerk op dit forum? Want het zou niet de eerste gas-elektrisch discussie zijn die hier wordt gevoerd.

Hier nog even de door MO verzamelde links:

discussie over gasflessen
verwarmen 1
verwarmen 2
verwarmen 3
verwarmen 4
verwarmen 5
verwarmen 6 gas, electra; verwarmingsmedium in mantel
gasbranders
ondergrond gasbrander

De ketel trouwens is dat een gamel? (zie foto?)



:degroeten:

Johannes

dvelde

Nee het is geen gamel.

Het gaat mij vooral om het feit dat velen zeggen dat een verwarmingselement het probleem van aanbakken heeft.

En ik ben naar een mogelijkheid op zoek om dat te stoppen.. b.v. door een gaas om het verwarmingselement te doen of door er iets omheen te bouwen, alleen weet ik niet of dan de warmte overdracht nog goed is.

Ook kan ik er voor kiezen om de hele ombouw eraf te halen, maar dat vind ik eigenlijk weer zonde, gezien dit een goede isolerende werking heeft.

Ik ken de voors en tegens van gas / elektrisch dankzij dit forum.


marcel125

Als je een HERMS in elkaar knutselt dan kun je hem mooi als maischketel gebruiken
dan wordt hij nl indirekt verwarmd

Marcel

MO

als je er een verwarmingselement inhangt, aan wat voor een vermogen denk je dan? Zeker voor die 60 L zal je toch vrij veel nodig hebben met alle kansen voor aanbranden vandien. Een beter idee zou toch zijn - ben ik bang- om indirect te verwarmen, volgens het HERMS/WURMS principe: een warmwater ketel met een warmtewisselaar waar je het wort doorheen jaagt. Die warmwater ketel zou je dan elektrisch kunnen verwarmen. Maar gas heeft vaker een veel grotere warmtecapaciteit cq vermogen, zie de links die Johannes van mij copieerde.

dvelde

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties,

Ik ga momenteel maar niet verder met deze ketel, misschien in een later staduim.

Momenteel brouw ik met een aluminum pan, wat ook niet super is, dat weet ik. Maar dan ga ik toch maar kijken voor de bierfusten van 50 liter, een goedkope en goeie oplossing als ik het zo een beetje mag begrijpen hier en op andere forums.

Bedankt voor al jullie reacties!! super gewoon!

Na bijna 7 jaar stil te hebben gezeten in heb brouw circuit heb ik de smaak weer te pakken, en ga volgende week maar eens langs bij een goede bekende café eigenaar om een of meerdere fusten op de kop te tikken.

hopende dat mijn weizen dobbelbock die nu in de gistingsfles staat goed gaat lukken, ben ik weer helemaal in de wondere wereld die bierbrouwen heet!

Vr. Gr.

Dominic,

en misschien binnenkort een klein verhaal van mijn eerste brouwsel i.c.m. een voorstel ronde bij even voorstelen.

nogmaals bedankt!

MO

nog een opmerking: gebruik van gamellen is meestal netter dan fusten (die eigendom zijn van de brouwerij). De gamellen op de foto van Johannes zijn te koop in Helmond voor 27 euro per stuk. Ze zijn ideaal om in te brouwen, ik ken vele gelukkige thuisbrouwers (mijzelf incluis) die er super blij mee zijn.

De ketels hebben een inhoud van 40 liter en komen van autobedrijf de Kinderen in Helmond; wel eerst even bellen als je deze ketels wilt kopen: 06-53846149

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.