Snotjes Livestream! We zenden 14 april 2019 brouwdag uit!

Gestart door Snotje, 14-04-2019 12:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snotje

Omdat het de vorige keer zo leuk was doen we het nog een keer! Ons gepruts uitzenden op YouTube:

LETOP: we zijn beginners, waarschijnlijk kan je er zelf niks van leren maar als je het leuk vind kan je er naar kijken! We doen dit voor de lol en in hoop dat we door de reacties zelf beter worden in het brouwen. Ja de schuur is niet perfect schoon, het is een zooi, er staat een kattenbak (die wel schoon is) en er staat een stofzuiger die we hebben gebruikt.  De groencontainer hebben we het dan maar niet over.



Deze keer ging behoorlijk mis met een vette aanbranding, we moesten het beslag uit de ketel halen tijdens het maischproces omdat de ketel uitviel (thermische beveiliging) en we deze moesten schoonmaken. Daarna alles er weer in en hopen dat het goed gaat als je het maischschema weer volgt.

De volgende keer wordt het weer beter dan deze keer  :biersmile:

CeesM


Scorpionrose

Als ik zo op de achtergrond kijk weet ik nu waar de term "luchtfietserij" weg komt :P

John

Zet toch wat spullen aan de kant ipv overal tussendoor te balanceren... Dat werkt toch veel fijner en overzichtelijker ...

Snotje

Het valt allemaal mee hoor het is heel ruim het is was vertekend op YouTube is een chat waar je kan meechatten

molen

Citaat van: Snotje op 14-04-2019  13:18 uHet valt allemaal mee hoor het is heel ruim het is was vertekend op YouTube is een chat waar je kan meechatten

Llink? ???
Laat maar, heb het al! 8)

Snotje

We hebben beide problemen met de ketel die schakelt uit... Aanbranden op de sensor :(
Schoonmaken... En beslag aftappen en hopen dat het goedkomt. Ik doe straks de andere helft van het maischschema

Snotje

Bedankt allemaal het was een leuke dag met wat tegenslagen maar toch erg leuk zo!

Jeroen76

Citaat van: John op 14-04-2019  12:28 uZet toch wat spullen aan de kant ipv overal tussendoor te balanceren... Dat werkt toch veel fijner en overzichtelijker ...
Ik zou die kattenbak als eerste naar buiten naaien, een grotere infectiebron kun je denk ik niet gevonden krijgen bij het brouwen. Daarnaast die stofzuiger zal er ook wel wat aan bij kunnen dragen. ;)

Verder altijd leuk om anderen aan het werk te zien, maar de 'chaos' viel mij ook meteen op.

Gr. Jeroen

Snotje

Citaat van: Jeroen76 op 15-04-2019  10:47 uIk zou die kattenbak als eerste naar buiten naaien, een grotere infectiebron kun je denk ik niet gevonden krijgen bij het brouwen. Daarnaast die stofzuiger zal er ook wel wat aan bij kunnen dragen. ;)

Verder altijd leuk om anderen aan het werk te zien, maar de 'chaos' viel mij ook meteen op.

Gr. Jeroen

Je moet van chaos houden... Maar de kattenbak is niet in gebruik en is helemaal ontsmet weggezet. Het is echt schoon en niet vies daar hoor...  Camera's hebben een angle dat het nogal vertekend is. Maar het is een garage eh... Het is geen pro brouwerij en we zijn gewoon prutsers. Maar ik heb nog nooit een infectie gehad.

Alles wat je doet zoals stofzuigen voor het koken maakt niet uit. Het gaat erom dat je na het koken voorzichtig doet, dan pas kan je infecties krijgen.

Jeroen76

Snap je helemaal hoor maar het viel mij op en kon het vanaf de film niet zien dat die kattenbak ontsmet is. ;-) Wij zijn misschien wat te overdreven bezig maar dat gistvat op de grond naast een stofzuiger.... brrrrrr Een stofzuiger zuigt stof maar blaast anderzijds een giga hoeveelheid bacteriƫn de ruimte in die nog wel even rond blijven zweven.

Maakt ook niet uit, heb met plezier gekeken naar jullie brouwfilm. Blijft een schitterende hobby.

Gr. Jeroen

Barmosa

Misschien is het bij de live comments al gezegd, maar voor het uitgaan van de ketels:
- of te fijn schroten
- of de toevoere van de pomp teveel open (of combi van deze 2)
- of, ja dat was niet slim, gebruikte een haspel om de ketel op aan te sluiten en niet uitgerold dus wordt het te warm. Maar dat zal bij jullie niet het geval zijn geweest gezien ze niet tegelijk uitgingen en het is aangebrand.

Wel een vraag, waarom roeren jullie zoveel in de pan?

Snotje

Citaat van: Barmosa op 15-04-2019  19:18 uMisschien is het bij de live comments al gezegd, maar voor het uitgaan van de ketels:
- of te fijn schroten
- of de toevoere van de pomp teveel open (of combi van deze 2)
- of, ja dat was niet slim, gebruikte een haspel om de ketel op aan te sluiten en niet uitgerold dus wordt het te warm. Maar dat zal bij jullie niet het geval zijn geweest gezien ze niet tegelijk uitgingen en het is aangebrand.

Wel een vraag, waarom roeren jullie zoveel in de pan?

Ik denk dat ik nog grover ga schroten, ik probeer dit al zo veel mogelijk te doen waarbij het jasje heel is en de korrel gebroken maar ik ga het nog grover instellen.  Pomp stond zeker niet helemaal open (de doseer knop op de buis) maar ik roer er behoorlijk is omdat het een grote hoeveelheid is en ik bang ben dat het er anders niet goed doorheen loopt. Ik kreeg al meerdere tips om eens helemaal niet meer te roeren en dat ga ik de volgende keer doen want dan zou het wort misschien ook minder kleine deeltjes bevatten die kunnen aanbranden op het verwarmingselement.

Maar we zenden het uit omdat het leuk is en omdat we zo kunnen leren van de reacties en tips niet omdat we denken dat een ander van ons kan leren. We zijn nog beginners :) Maar tot nu toe hebben we goede en soms ook slechte resultaten behaalt met onze brouwkunsten. Elke fase van het brouwen kan worden verbeterd, en ik denk dat het grover schroten en minder roeren een eerste stap is. We roeren trouwens om een hoog brouwzaalrendement te krijgen. Als je roert heb je een rendement van boven de 75%. Ik ga binnenkort weer brouwen (denk over 2 weken wanneer mijn gistvat weer vrij is) en doe ik een verbeterde poging! Tot die tijd ga ik werken aan een pils receptje want ik ga tot de zomer alleen maar eigen recepten voor weizen, witbier en pils brouwen.

Gewoon weer met de billen bloot met alle fouten en fuckups! We zijn niet allemaal pro das hopelijk leuk voor anderen om te zien!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.