Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist, suiker of toch iets anders? Weet iemand wat hier aan de hand is?  (gelezen 691 keer)

Offline AnoukKadijk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Nieuw receptje aan het uitproberen. Erg basic met de mout en wat bloemige hop. Daarnaast hebben we appel (2 hele) na de top van de gisting erbij gestopt. Deze hebben er 4 dagen in gezeten, en nu hebben we het vandaag weer gefilterd en er een kaneelstok ingegooid. Maar nu is er een soort kleur verschil ontstaan wat ik zelf nog nooit heb gezien. Ik weet niet precies wat ik hier van moet denken. Is het suiker, gist of toch iets anders? Please help

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
Bedoel je het kleurverschil van boven naar beneden in je gistfles? (Het uitzakken van gist en ander debris)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
In het onderste deel zit nog zwevende gist. Niets aan de hand gewoon geduld hebben, dat zakt ook wel naar beneden.

Offline meij

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Dat kan ook pectine uit de appel zijn, dat geeft een waas in het bier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Ik denk dat het eiwitten zijn die niet bezinken. Dit kan een gevolg zijn van een afwijkende pH-waarde. Heb je de mogelijkheid om de pH te meten?

Hoe heb je overigens de appel toegevoegd? Heb je die geraspt of tot moes gemaakt met een parsefiet? Mogelijk is het troebelheid uit de appel. Versgeperst appelsap is ook troebel. Pas na verloop van tijd wordt deze helder.

Offline AnoukKadijk

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Ik denk dat het eiwitten zijn die niet bezinken. Dit kan een gevolg zijn van een afwijkende pH-waarde. Heb je de mogelijkheid om de pH te meten?

Hoe heb je overigens de appel toegevoegd? Heb je die geraspt of tot moes gemaakt met een parsefiet? Mogelijk is het troebelheid uit de appel. Versgeperst appelsap is ook troebel. Pas na verloop van tijd wordt deze helder.

We hebben de appel gewoon in stukjes gesneden en er zo in gedaan. Dit heeft er ongeveer een week in gezeten, en het is hier nu uitgefilterd.
Mijn vriend vertelt mij net dat het nu gewoon 1 kleur is, maar dat er wel nog steeds "witte zooi"  op de bodem zit. Zou dit mogelijk de eiwitten kunnen zijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
We hebben de appel gewoon in stukjes gesneden en er zo in gedaan. Dit heeft er ongeveer een week in gezeten, en het is hier nu uitgefilterd.
Mijn vriend vertelt mij net dat het nu gewoon 1 kleur is, maar dat er wel nog steeds "witte zooi"  op de bodem zit. Zou dit mogelijk de eiwitten kunnen zijn?

Eiwitten Ún gist!

Tags: