Help hevelen / bottelen

Gestart door pb, 12-04-2019 13:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pb

Brouwers,

Mijn 2e brouwdag heb ik 2 weken geleden gehad er ging weer aardig wat mis dus een hoop geleerd :)

Gisteravond na 2 x sg meten besloten om te  gaan bottelen, dit werd weer een aardige knoeiboel en dus ook weer een hoop van geleerd.

Vragen waar ik tijdens het bottelen tegen aan liep:

1, Ik heb een 31 liter gistingsvat met kraan gebruikt voor het vergisten voor 10 liter, samples nemen voor eind sg ging net met de kraan, nu dacht ik bij bottelen de kraan te gebruiken maar met 10 liter en die hoge kraan werd dat dus niks, wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Toch een hevel kopen? Heb nu een oude gebruikt maar deze had geen anti droesemkop dus krijg je teveel troep mee.

2, Had ik iets met het vat kunnen doen zodat ik gewoon via de kraan met afvulpijpje had kunnen bottelen?

Suiker heb ik nu per fles toegevoegd omdat ik het aantal liters dus niet goed wist en dus geen suiker oplossing kon maken.

Het jongbier smaakte trouwens net als bij het eerste brouwsel niet lekker ... hoop dat er nog wat leuks uit komt anders ga ik naar mijn 2e mislukte brouwsel toe ... :)

brouwerwaldonk

Ik heb je een bericht gestuurd hoe je, zonder morsen, kan bottelen via een hevelbuis en slang.

molen

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-04-2019  14:13 uIk heb je een bericht gestuurd hoe je, zonder morsen, kan bottelen via een hevelbuis en slang.

Beste Brouwer, zou ik dat bericht ook kunnen ontvangen? Bij mij zat het wort de laatste keer tegen het plafond!  :biersmile:

brouwerwaldonk

Het is verstuurd Molen, kijk maar in je berichten bus.

CeesM

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-04-2019  14:13 uIk heb je een bericht gestuurd hoe je, zonder morsen, kan bottelen via een hevelbuis en slang.
Kan je dat bericht niet gewoon hier plaatsen? Beetje vreemd om op zo'n manier antwoord op vragen te krijgen. ???

On topic: Antwoord op vraag 2 is je vat schuin zetten zodat je kraan weer onder vloeistof niveau zit.

brouwerwaldonk

Ik heb mijn manier van bottelen vroeger al op dit forum gepost en toen nul komma nul reactie. Het stoort mij niet om het in een pb te plaatsen. 

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-04-2019  15:29 uIk heb mijn manier van bottelen vroeger al op dit forum gepost en toen nul komma nul reactie. Het stoort mij niet om het in een pb te plaatsen.

Als we zo allemaal reageren komt er geen inhoudelijk bericht meer op het forum...

Het idee achter een forum al dit is dat discussies in allen openheid gevoerd worden.
In het geval je niet voor de tweede keer een uiteenzetting wilt plaatsen kun je verwijzen naar het topic waarin je eerder je verhaal gedaan hebt.

middelaersch

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35652.0

Hier is er e.e.a. over te lezen.  :biersmile:

Het mooie van een brouwcursus is dat je al deze, eigenlijk hele simpele , praktische dingen onder begeleiding een keer doet.
En daardoor later als je zelfstandig bezig bent veel minder zit te 'knoeien'.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 12-04-2019  16:00 uAls we zo allemaal reageren komt er geen inhoudelijk bericht meer op het forum...

Het idee achter een forum al dit is dat discussies in allen openheid gevoerd worden.
In het geval je niet voor de tweede keer een uiteenzetting wilt plaatsen kun je verwijzen naar het topic waarin je eerder je verhaal gedaan hebt.
Ook geen probleem om het nog eens uitvoerig te posten.

Ik bottel met een hevel, een inox buisje 10mm met daarop een silicone slang 6x8 mm. Eerst hevel ik van de lagerfles naar een bottelemmer met een droesemkapje op de buis om geen gistdepot mee te hevelen. Bij het vullen van de flessen haal ik het droesemkapje van de buis.





Dan kook ik 7g/L suiker op in een heel klein beetje water, en giet die er kokend bij in de bottelemmer. Per 8L bier 2ml verse starter toevoegen en rustig omroeren zonder luchtinslag om de suikerstroop en de gist homogeen te verdelen en op te lossen in het bier.
Dan zet ik de bottelemmer op een stoel die op de tafel staat. Ik zuig de slang aan en hou de slang op een hoogte zodat er geen bier kan uitstromen
(stap 1) Ik breng een fles omhoog zodat ik de slang in de fles kan steken zonder er bier uit komt, en steek de slang tot op de bodem van de fles zodat er geen lucht kan mengen tijdens het vullen van de fles.
(stap 2) Ik zet de fles op de tafel en het bier stroomt direct in de fles met een matige snelheid, wegens de kleine binnendoormeter van de slang 6 mm.
Als de fles bijna vol is breng ik de fles omhoog zodat het uitstromen langzamer wordt tot de fles vol genoeg is en dan een cm hoger zodat de uitstroming in de slang stopt en neem dan de slang uit de fles maar ik hou de slang hoog. Vervolgens zet ik de gevulde fles op de tafel.
Dan neem ik de volgende lege fles en breng die op de hoogte van de slang, steek de slang in de fles en herhaal stap 1 en stap 2.
Terwijl de ene fles volstroomt zet ik op de vorige fles een kroonkurk en neem de volgende lege fles uit de krat.

Zo vul ik 120 flessen zonder een druppel te morsen en alle flessen zijn gevuld tot op 2 cm van de bovenkant.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is en dat je het kan nadoen. Eventjes oefenen met water om het in de vingers te krijgen. 

pb

Bedankt voor de reacties

Schuin zetten heb ik geprobeerd maar dat werkte ook niet nog steeds te weinig vloeistof bij de kraan

Zijn er nog meer mensen die ongeveer 10 liter vergisten in een 31 liter vat en hoe doen jullie dit dan ?

JanEric

Ik vergist wel eens 10 liter in een vat van 35 liter.
Wat ik doe: overhevelen met een soort hevel zoals hierboven staat, met droesemkop, naar een schoon en ontsmet bottelvat met aftapkraantje.
Dan suiker erbij, en via een afvulpijpje aan het kraantje bottel ik het bier op fles.

brouwerwaldonk

Citaat van: pb op 13-04-2019  09:18 uSchuin zetten heb ik geprobeerd maar dat werkte ook niet nog steeds te weinig vloeistof bij de kraan
De ketel een beetje schuin zetten en overhevelen met een droesemkapje naar een ander vat. Zo haal je alle bier zonder verlies uit je vat met kraan. Daarna bottelen op mijn manier, of één die goed werkt voor u.

Op mijn gistvat staat geen kraan wegens overbodig en mogelijk infectiegevaar.

middelaersch

Citaat van: JanEric op 13-04-2019  09:59 uIk vergist wel eens 10 liter in een vat van 35 liter.
Wat ik doe: overhevelen met een soort hevel zoals hierboven staat, met droesemkop, naar een schoon en ontsmet bottelvat met aftapkraantje.
Dan suiker erbij, en via een afvulpijpje aan het kraantje bottel ik het bier op fles.

Precies zo doe ik het ook. Werkt simpel en goed.
Tijdens het overhevelen zorgen dat je zo weinig mogelijk gist bezinksel meehevelt.
De suiker eerst oplossen in een beetje kokend water. Nadat je de suikeroplossing in de bottelemmer hebt gedaan even met een ontsmette lepel doorroeren zodat het goed verdeeld wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.