Waterbehandeling en schadelijke niveaus

Gestart door RoyB, 11-04-2019 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 21-04-2019  23:49 uNiet toevallig heb ik echt niets met Alt.
Wanneer ik bier brouw, wil ik niet brouwen wat past bij mijn leidingwater., maar water gebruiken dat past bij mijn bier. En dat is elke keer anders, ik eet ook niet elke dag worst.

Ja, beste Koen, ja!

Ansius

Citaat van: Jacques op 22-04-2019  00:06 uVeel Belgische bierstijlen hebben een uitgesproken gistprofiel. De smaak van esters en hogere alcoholen worden maar marginaal beïnvloed door brouwzouten, hoewel calciumchloride de zoetige beleving van esters kan versterken.
Bij bierstijlen die het meer moeten hebben van een mout- en hopkarakter is de invloed van de brouwzouten groter omdat bij die bieren het gistprofiel minder dominant is.

Dominante hop is erger naar mijn beleving, veel erger.

Met hop kan ik niet rekenen met betrekking tot het waterprofiel, u wel?
De invloed op het waterprofiel is er.
Hoe groot die invloed is? Wie het weet mag het zeggen.

Jacques

Citaat van: Ansius op 22-04-2019  08:53 uDominante hop is erger naar mijn beleving, veel erger.

Met hop kan ik niet rekenen met betrekking tot het waterprofiel, u wel?
De invloed op het waterprofiel is er.
Hoe groot die invloed is? Wie het weet mag het zeggen.

Voor mij kan een bier niet hoppige genoeg zijn. Een NEIPA kan ik heel erg waarderen.

Het klopt dat het lastig is om te rekenen aan een waterprofiel in relatie tot een hoppige smaak.
Wat duidelijk is dat de beleving van de bitterheid mede bepaald wordt door het waterprofiel. Zo is een overmaat aan sulfaat niet prettig en een hoge pH-waarde tijdens het koken maakt dat de bitterheid uit de hop onaangenaam is.
Door een laag mineralengehalte komt een hopsmaak meer tot zijn recht. Het kan daarom verstandig zijn om een gedeelte van het brouwwater te vervangen door osmose water.


Een aardige presentatie van de American Homebrewers Association laat zien dat een waterprofiel invloed heeft op de smaakbeleving maar ook dat de voorkeur sterk persoonlijk gebonden is.
Brewing Water Effects on Beer Flavor


Ansius

De grens voor schadelijk niveau is afgaande op de reacties nog al vaag, zeer smaak-afhankelijk, moeilijk aan te geven, hop-afhankelijk, biertype-afhankelijk en nog een hoop meer.

Als de brouwsoftware aangeeft dat de grens is overschreden zou ik persoonlijk daar niet overheen gaan.


Jacques

Citaat van: Ansius op 22-04-2019  15:33 uAls de brouwsoftware aangeeft dat de grens is overschreden zou ik persoonlijk daar niet overheen gaan.

Dat is een keuze die je kunt maken. Maar realiseer je wel dat de grens een keuze is van de maker van de software...  ;D

EBC

Fijn dat we nu zover zijn dat waterbehandeling in de sfeer van persoonlijke smaak valt, en niet meer in de sfeer van moeten anders krijg je slecht bier.

Nu nog de nuance aanbrengen dat de keuze van mout, hop, gist en brouwproces een factor tenminste 100x meer belangrijk is dan water. Waterbehandeling is bier veranderen achter de komma. Je zult eerst een goed recept moeten hebben voor je water, en ook een goed proces moeten volgen. Pas daarna gaat je water misschien een verschil kunnen maken.

Koen S

Citaat van: EBC op 22-04-2019  20:19 uFijn dat we nu zover zijn dat waterbehandeling in de sfeer van persoonlijke smaak valt, en niet meer in de sfeer van moeten anders krijg je slecht bier.

Nu nog de nuance aanbrengen dat de keuze van mout, hop, gist en brouwproces een factor tenminste 100x meer belangrijk is dan water. Waterbehandeling is bier veranderen achter de komma. Je zult eerst een goed recept moeten hebben voor je water, en ook een goed proces moeten volgen. Pas daarna gaat je water misschien een verschil kunnen maken.
Fijn dat je eindelijk toegeeft dat water misschien een verschil kan maken. 👍
Ook je recept en de keuze van je ingrediënten vallen onder persoonlijke smaak, gelukkig, want anders dronk iedereen Leffe.
Veel van wat je zegt klopt natuurlijk, maar je visie over cijfers achter de komma is een grote veralgemening. Probeer maar eens een pils te brouwen met water van Burton. Zelfs met het beste recept en controle over het hele proces wordt het geen drinkbare pils.

Jacques

Citaat van: EBC op 22-04-2019  20:19 uFijn dat we nu zover zijn dat waterbehandeling in de sfeer van persoonlijke smaak valt, en niet meer in de sfeer van moeten anders krijg je slecht bier.

Dat is wat te kort door de bocht.

In een aantal gevallen is het echt een kwestie van moeten. Dat hoeft niet altijd door het toevoegen van calciumchloride of calciumsulfaat. Melkzuur toevoegen of zuurmout gebruiken zijn ook mogelijkheden om de pH van je beslag te beïnvloeden.
Wanneer je een witbier met alleen tarwemout en pilsmout maischt kom je snel te hoog uit. Aanzuren heeft dan veel voordelen.
En wanneer je een stout brouwt dan kan de pH veel te laag worden. In dat geval moet je ontzuren met calciumcarbonaat of natriumbicarbonaat (zuiveringzout). Doe je dat niet dan krijgt je bier een zure smaak.
Op welke pH je precies uitkomt is sterk afhankelijk van de mineralen in je water. Het loon echt de moeite je hierin te verdiepen. Velen zijn je voorgegaan...

EBC

Ja ja, iedereen heeft gelijk.  ;)

Fijn dat we een discussie hebben kunnen voeren. Laat ieder er voor zichzelf het beste van maken.

tdp

Welkom in de wereld van 'mijn gelijk' ;)

Ansius

Citaat van: Jacques op 22-04-2019  16:17 uDat is een keuze die je kunt maken. Maar realiseer je wel dat de grens een keuze is van de maker van de software...  ;D

Hoe zien de heren van BrouwVisie of BrouwHulp dit?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.