Waterbehandeling en schadelijke niveaus

Gestart door RoyB, 11-04-2019 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Citaat van: RoyB op 14-04-2019  11:12 uZou het niet leuk zijn om eens wat bieren te brouwen volgens het zelfde recept maar met verschillende (wellicht dan ook extremere) waterprofielen, om eens te kijken wat de impact hier van is? Als een forum samenwerking / proef.

Ik zou voorstellen om een recept te pakken wat een beetje een midden is van alles, een licht hoppige licht bittere pale ale met een klein deel crystal mout of zo?

Ik heb voor het forumtreffen een dergelijke proef gedaan. 2 brouwsels gemaakt, zo goed als dit gaat gelijkend, met als enige verschil het brouwwater. De ene gebrouwen met kraanwater, de ander met demiwater aangevuld met brouwzouten. Zat een wezenlijk verschil in qua smaak, helderheid en schuimstabiliteit. Persoonlijk, en met mij het hele testpanel, vond ik het bier met kraanwater lekkerder, zat meer bite aan.

Koen S

Citaat van: tdp op 16-04-2019  08:06 uIk heb voor het forumtreffen een dergelijke proef gedaan. 2 brouwsels gemaakt, zo goed als dit gaat gelijkend, met als enige verschil het brouwwater. De ene gebrouwen met kraanwater, de ander met demiwater aangevuld met brouwzouten. Zat een wezenlijk verschil in qua smaak, helderheid en schuimstabiliteit. Persoonlijk, en met mij het hele testpanel, vond ik het bier met kraanwater lekkerder, zat meer bite aan.
Dit bewijst 2 zaken:
- dat samenstelling van je brouwwater wel degelijk een groot verschil kan maken
- dat het waterprofiel van je leidingwater beter past bij het gebrouwen bier dan het water dat je zelf samenstelde.
Veel hangt af van wat je wil brouwen en wat er al in je water zit. Misschien kan je door toevoegingen aan je leidingwater een nog betere versie brouwen.

BrouwMark

Citaat van: tdp op 16-04-2019  08:06 uIk heb voor het forumtreffen een dergelijke proef gedaan. 2 brouwsels gemaakt, zo goed als dit gaat gelijkend, met als enige verschil het brouwwater. De ene gebrouwen met kraanwater, de ander met demiwater aangevuld met brouwzouten. Zat een wezenlijk verschil in qua smaak, helderheid en schuimstabiliteit. Persoonlijk, en met mij het hele testpanel, vond ik het bier met kraanwater lekkerder, zat meer bite aan.

TDP, had je voor die proef je brouwzouten precies uitgerekend voor je moutstort/biertype of 'gewoon wat grammetjes toegevoegd'? En welk bier was stabieler en helderder?

tdp

Citaat van: BrouwMark op 16-04-2019  11:05 uTDP, had je voor die proef je brouwzouten precies uitgerekend voor je moutstort/biertype of 'gewoon wat grammetjes toegevoegd'? En welk bier was stabieler en helderder?

Via Brun'Water. Stabieler en helderder was het bier met leidingwater ;)

EBC

En wat bedoelen jullie met 'stabieler'?

tdp

Citaat van: EBC op 16-04-2019  12:26 uEn wat bedoelen jullie met 'stabieler'?

Ik bedoelde in deze "stabieler schuim". Los daarvan vond ik deze ook prettiger om te drinken (soort van bitter met 100% TF Golden Promise en 3 Aurora hopgiften tot ik meen 25 IBU, M36 gist)

BrouwMark

Citaat van: tdp op 16-04-2019  12:02 uVia Brun'Water. Stabieler en helderder was het bier met leidingwater ;)

Grappig. Misschien heeft het ermee te maken dat demiwater andere stoffen mist die ook belangrijk zijn voor die zaken.

Ik ben zelf nooit van demiwater vertrokken, maar 'vul' mijn leidingwater 'aan'. Dat resulteert bij mij in helderder bier met beter schuim.


EBC

Citaat van: BrouwMark op 16-04-2019  13:26 uGrappig. Misschien heeft het ermee te maken dat demiwater andere stoffen mist die ook belangrijk zijn voor die zaken.

Ik ben zelf nooit van demiwater vertrokken, maar 'vul' mijn leidingwater 'aan'. Dat resulteert bij mij in helderder bier met beter schuim.

Misschien ben je wel beter gaan brouwen en ligt het niet aan het water?  :brouwen:

BrouwMark

Citaat van: EBC op 16-04-2019  13:55 uMisschien ben je wel beter gaan brouwen en ligt het niet aan het water?  :brouwen:

Dat sowieso  :)

Maar ik maak vaak dezelfde sterke blonde, en deze was voordat ik mijn calciumgehalte opkrikte altijd wazig, en daarna is ie altijd helder geworden. Nu is mijn calciumgehalte zoals eerder gezegd ook wat aan de lage kant (47 ppm).

Oscar

Citaat van: BrouwMark op 16-04-2019  15:04 uNu is mijn calciumgehalte zoals eerder gezegd ook wat aan de lage kant (47 ppm).

Ik brouw met 0,0 ppm Calcium... Prima bier... :brouwen: ^-^

Serge VL

Citaat van: Oscar op 16-04-2019  19:06 uIk brouw met 0,0 ppm Calcium... Prima bier... :brouwen: ^-^
Citaat van: EBC op 16-04-2019  13:55 uMisschien ben je wel beter gaan brouwen en ligt het niet aan het water?  :brouwen:
Citaat van: EBC op 13-04-2019  23:11 uHaha  waterbehandeling ;D
Citaat van: Oscar op 14-04-2019  11:44 u;D ;D ;D :duimop: :duimop: :duimop:

Probeer eerst maar eens goed bier te brouwen zonder dat gespeel met chemicaliƫn... :brouwen:
Water maak een deel van je bier uit dat is nu eenmaal zo, het vertegenwoordigd >85% van wat je drinkt!!
Sommige hebben geluk dat er mooi gebalanceerd brouwwater uit de kraan komt andere hebben tegenslag dat er water uit de kraan komt hoe goed je ook mag kunnen brouwen dat je er nooit geen subliem biertje kan mee maken.
Zij die hier staan te roepen dat je watersamenstelling het geen rol speelt en dat je beter maar leert brouwen zij zijn die vermoedelijk tot de eerder vernoemde eerste categorie behoren.
Of gaan we alles wat er geschreven en onderzocht, getest en bewezen is door zowel hobbybrouwers, semi professionele brouwers , de grote brouwerijen de academici en gewoon alle wetenschap gewoon weer een straal negeren?

Aan de hand van wie ik hier ondertussen zo kan lezen, in de reacties die gaan van beschimpend tot degenererende uitspraken, kan je verwachten dat het weer een uitdraait in een poep zuur topic waar diegene die geen werkelijke bijdrage leveren tot het topic (de roepers) weer eens dit topic tot vervelens toe gaan fnuiken.

Zulke forumleden zijn niet meer als trollen, iets in het idiote trekken kan iedereen maar een bijdrage leveren dat is wel wat anders.
Gepaste maatregelen tegen zulk gedrag, het wordt een tijd dat deze eens worden genomen  :degroeten:

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 16-04-2019  20:20 uZij die hier staan te roepen dat je watersamenstelling het geen rol speelt en dat je beter maar leert brouwen zij zij die vermoedelijk tot de eerder vernoemde eerste categorie behoren.

Goed punt. Sommige mensen hun wereldje is blijkbaar niet groter dat waar ze normaal in vertoeven en kunnen zich niet voorstellen dat anderen in andere omstandigheden zitten. Zo van: hier was het wel slecht weer vandaag. Oh daar heb ik niets van gemerkt. het was hier waar ik woon toch mooi? (Dus zou het bij jou toch ook mooi moeten zijn, wat zeur je nu.)

Oscar

Tuurlijk heeft de watersamenstelling invloed op je bier... maar ik vermoed dat er hier mensen zijn die denken hun water aan te moeten passen, maar nog niet de juiste kennis hebben om dat goed te doen... Dan kun je het beter niet doen mijn inziens.

Als je je water wilt aanpassen, moet je eerst goed weten welk ion welke invloed heeft op welk deel van de smaak. En mouten bevatten ook nog een deel zouten... dus je watersamenstelling wijzigt al meteen na het inmaischen... en je moet is niet altijd hetzelfde..

Het vergt dus veel kennis om het goed te doen en te weten welk effect het heeft... en ik ben er nog niet van overtuigd dat die kennis hier op het forum aanwezig is....

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-04-2019  19:06 uIk brouw met 0,0 ppm Calcium... Prima bier... :brouwen: ^-^

Laat je bier eens analyseren. Je zult zien dat er wel degelijk calcium in zit. Ook via de mout komen er mineralen in je bier.
Calcium is voor meerdere zaken van belang. Uit het boek Brewing Yeast en Fermentation van Christopher Boulton:
"Calcium: One of the most significant ions with multiple effects. Interacts with phosphate and
proteins to reduce pH of mash and promote formation of a bright wort with good runoff.
Precipitates oxalate from wort, which can cause hazes and gushing and hazes in
beer. Activates a-amylase and proteases in mash. Promotes flocculation of yeast at the
end of fermentation. Inhibits extraction of hop resins at high concentrations. Has a
bitter astringent taste."

Gezien de vele voordelen is het misschien toch een goed idee om toch wat calcium toe te voegen...  :)



Waar het in dit topic over gaat is tot welk niveau kun je brouwzouten toevoegen.
Een heel hoog gehalte niet zeggen dat het schadelijk is voor de smaak van je bier. Je kunt er Nederlands kampioen mee worden bij het ONK!

Oscar

Citaat van: Jacques op 16-04-2019  21:28 uLaat je bier eens analyseren. Je zult zien dat er wel degelijk calcium in zit.

Dat weet ik... :) :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-04-2019  21:10 uTuurlijk heeft de watersamenstelling invloed op je bier... maar ik vermoed dat er hier mensen zijn die denken hun water aan te moeten passen, maar nog niet de juiste kennis hebben om dat goed te doen... Dan kun je het beter niet doen mijn inziens.

Als je je water wilt aanpassen, moet je eerst goed weten welk ion welke invloed heeft op welk deel van de smaak. En mouten bevatten ook nog een deel zouten... dus je watersamenstelling wijzigt al meteen na het inmaischen... en je moet is niet altijd hetzelfde..

Het vergt dus veel kennis om het goed te doen en te weten welk effect het heeft... en ik ben er nog niet van overtuigd dat die kennis hier op het forum aanwezig is....

Het blijft voor mij een raadsel waarom als het gaat om de samenstelling van het brouwwater sommigen in een kramp raken. Het gebruik van brouwzouten is niet veel anders dan het gebruik van een speciale mout of hop. Ook die hebben effecten op de smaak van je bier.

Wat het smaakeffect is van brouwzouten is vaak genoeg hier op het forum voorbij gekomen. En degenen die zich er verder in willen verdiepen is er genoeg literatuur voorhanden. Ik ken in ieder geval een nog niet zo lang geleden verschenen boek dat daar aandacht aan besteedt...  ;)

En verder verwijs ik naar de blog https://www.brouwstore.nl/blog/wat-zit-er-in-je-brouwwater/

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-04-2019  21:32 uDat weet ik... :) :brouwen:

Waarom schrijf je dan:
Citaat van: Oscar op 16-04-2019  19:06 uIk brouw met 0,0 ppm Calcium... Prima bier... :brouwen: ^-^

Je bedoelt waarschijnlijk dat je geen calcium toevoegt in de vorm van brouwzouten. Als je geluk heb kan dat. Maar dat geldt niet voor iedereen en ook niet voor elke bierstijl...

Oscar

Citaat van: Jacques op 16-04-2019  21:42 uMaar dat geldt niet voor iedereen en ook niet voor elke bierstijl...

Vertel jij mij dan eens voor welke bierstijl niet... Tot op heden 8 bieren gebrouwen met onthard water... ;) en de resultaten zijn prima... (ook na proeven door andere mensen). In de toekomst zal ik ongetwijfeld e.e. nog wat aanpassen, maar tot nu toe nog niet nodig... :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-04-2019  21:50 uVertel jij mij dan eens voor welke bierstijl niet... Tot op heden 8 bieren gebrouwen met onthard water... ;) en de resultaten zijn prima... (ook na proeven door andere mensen). In de toekomst zal ik ongetwijfeld e.e. nog wat aanpassen, maar tot nu toe nog niet nodig... :biersmile:

Bij bijvoorbeeld een stout kun je een te lage pH-waarde krijgen als je veel zwarte mout gebruikt. Om de pH omhoog te brengen heb je brouwzouten nodig in de vorm van natriumcarbonaat (zuiveringszout) of calciumcarbonaat.
Voor een bier dat de aanleiding is geweest voor de start van dit topic is het goed een hoog gehalte aan calciumsulfaat te hebben.

Niet elke bier behandel je hetzelfde, net zo min dat altijd dezelfde mout en hop gebruikt bij elk brouwsel...

Oscar

Citaat van: Jacques op 16-04-2019  22:04 uBij bijvoorbeeld een stout kun je een te lage pH-waarde krijgen als je veel zwarte mout gebruikt.

Dat zorgt dan wel weer voor een vlotte vergisting aangezien deze dan niet(minder) de pH hoeft aan te passen... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-04-2019  22:14 uDat zorgt dan wel weer voor een vlotte vergisting aangezien deze dan niet(minder) de pH hoeft aan te passen... ;)

Aanzuren bij een stout is niet nodig. Mijn ervaring is dat je hele lage pH-waardes krijgt als je niet corrigeert door het toevoegen van bouwzouten die de pH waarde omhoog brengt. Doe je dat niet dan wordt de pH zo laag dat de werking van de enzymen minder wordt.. En ook dat je bier een zurige smaak krijgt.

EBC

Citaat van: Serge VL op 16-04-2019  20:20 uWater maak een deel van je bier uit dat is nu eenmaal zo, het vertegenwoordigd >85% van wat je drinkt!!
Sommige hebben geluk dat er mooi gebalanceerd brouwwater uit de kraan komt andere hebben tegenslag dat er water uit de kraan komt hoe goed je ook mag kunnen brouwen dat je er nooit geen subliem biertje kan mee maken.
Zij die hier staan te roepen dat je watersamenstelling het geen rol speelt en dat je beter maar leert brouwen zij zijn die vermoedelijk tot de eerder vernoemde eerste categorie behoren.
Of gaan we alles wat er geschreven en onderzocht, getest en bewezen is door zowel hobbybrouwers, semi professionele brouwers , de grote brouwerijen de academici en gewoon alle wetenschap gewoon weer een straal negeren?

Aan de hand van wie ik hier ondertussen zo kan lezen, in de reacties die gaan van beschimpend tot degenererende uitspraken, kan je verwachten dat het weer een uitdraait in een poep zuur topic waar diegene die geen werkelijke bijdrage leveren tot het topic (de roepers) weer eens dit topic tot vervelens toe gaan fnuiken.

Zulke forumleden zijn niet meer als trollen, iets in het idiote trekken kan iedereen maar een bijdrage leveren dat is wel wat anders.
Gepaste maatregelen tegen zulk gedrag, het wordt een tijd dat deze eens worden genomen  :degroeten:

Ho ho Serge. Een pas op de plaats graag. Je gaat te ver.

Je eerste citaat van mij is een simpele constatering dat mensen beter gaan brouwen naarmate ze het vaker doen. Zaken kunnen samenvallen. Juist jij bent altijd zo kien op analyse en bewijslast.

Je tweede citaat gaat om een brouwsel waarvan het waterprofiel duidelijk niet aan de normaal geldende normen voldoet. Toch wint het bier het ONK. Dat is toch vreemd, niet?

Ik, en anderen van het forum, hebben een jaar of 10 geleden diverse bieren gebrouwen met osmose- en leidingwater. En deze bieren vergeleken. Algemene conclusie was toen dat het water van invloed was op de pH van het beslag, maar niet echt merkbaar was in het uiteindelijke bier. Zoek het maar eens terug. Ja, Jacques heeft ze ook geproefd.

Ik brouw gemiddeld elke week. Ik vergelijk mijn brouwsels haast dagelijks. Ik heb wel een beetje ervaring hoor. Ik hou het graag met de voetjes op de grond. En ik probeer anderen dat ook te laten doen.

Stokpaardjes, je zit er zelf maar al te graag op en doet jezelf graag voor als de grote wetenschapper.

Oscar

Citaat van: EBC op 16-04-2019  22:40 uAlgemene conclusie was toen dat het water van invloed was op de pH van het beslag, maar niet echt merkbaar was in het uiteindelijke bier. Zoek het maar eens terug. Ja, Jacques heeft ze ook geproefd.

Ik denk dat ik hier in de toekomst toch wat vaker bij ga aansluiten... ;)

Jacques

Citaat van: EBC op 16-04-2019  22:40 uIk, en anderen van het forum, hebben een jaar of 10 geleden diverse bieren gebrouwen met osmose- en leidingwater. En deze bieren vergeleken. Algemene conclusie was toen dat het water van invloed was op de pH van het beslag, maar niet echt merkbaar was in het uiteindelijke bier. Zoek het maar eens terug. Ja, Jacques heeft ze ook geproefd.

Ondertussen heb ik veel ervaring met het toevoegen van brouwzouten aan leidingwater en weet dat het wel degelijk uitmaakt voor de smaak van je bier. Daarin sta ik niet alleen.
Heel wat publicaties zijn besteed aan de invloed van de watersamenstelling op de smaak van een bier. Die kun je niet ontkennen.

Zoals ik eerder geschreven heb is de noodzaak tot waterbehandeling sterk afhankelijk van de mineralensamenstelling van je leidingwater en van de bierstijl die je wilt brouwen. De stelling dat waterbehandeling nergens voor nodig is, is te kort door de bocht. Het kan voor jouw zo werken maar dat wil niet zeggen dat een ander er geen baat bij heeft. Er komt nu eenmaal niet overal hetzelfde water uit de kraan.

Oscar

Citaat van: Jacques op 16-04-2019  22:48 uOndertussen heb ik veel ervaring met het toevoegen van brouwzouten aan leidingwater en weet dat het wel degelijk uitmaakt voor de smaak van je bier. Daarin sta ik niet alleen.

Dat het uitmaakt voor je bier is wel duidelijk, dat snap ik ook. Maar hoeveel van wat heeft welke invloed op welke smaak?  :)  Dat is de vraag. Die kennis is nog niet aanwezig. Als ik er over lees is het meer van..'meer calcium is goed voor..'  maar hoeveel meer.. ???  :weetniet:   Meer of minder chloride is goed voor... maar hoeveel...??  we weten het dus nog niet exact... :nut: :clownsmile: :pan: :verbergen:..uiteindelijk prutsen we wat maar en denken we dat we weten waar we mee bezig zijn...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.