Kom eerst maar eens met bronnen voordat je met dergelijke vergaande beweringen komt!
Het gaat me niet zo zeer om wat Serge beweert, dat snapt Serge donders goed. Ik ken zijn bronnen, we lezen veel de zelfde dingen. Waar ik in het hele brouwgebeuren van begin te balen zijn alle verhalen die maar nageboud worden, keer op keer zonder enige referentie. Dat gebeurt zelfs binnen de vakliteratuur, 20 referenties dus het zal wel waar zijn.
In heel veel gevallen wordt er echt complete onzin verkondigd, voorbeelden, het geromantiseerde lambiek verhaal, het vroeger waren alle bieren zuur verhaal, het men dronk bier omdat water te slecht was verhaal, een groot deel van het gruit verhaal, het IPA verhaal, het Porter verhaal, veel gist verhalen, het Brett is zuur verhaal, het moeten koken verhaal, de 'spontane' ontdekking van bier. Dit is nog maar het begin.
Dan zijn er de halve verhalen, brouwzouten, zuurstof, noem maar op voornamelijk klepels zonder klokken. Zet voor de grap eens alle effecten van zuurstof in het gehele proces van bierbrouwen op een rij, vertel me daarna wat we er mee aan moeten.
Dan zijn er nog de pseudowetenschappelijke uitingen, of de waarnemers ('gelovigen, 'zealots') die dat voor zoete koek slikken.
Wat dacht je van uitingen van leveranciers die kant nog wal raken of gerenommeerde instituten die zich niet realiseren wat ze doen (
diastaticus) en zelfs als ze er op gewezen worden (de verdere mail wisseling heb ik niet gepubliceerd) niet reageren tot iemand met de rechter dreigt.
Ingo