Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Roggebier al na 7 dagen op eind SG, en nu?  (gelezen 646 keer)

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Roggebier al na 7 dagen op eind SG, en nu?
« Gepost op: 10-04-2019 17:34 u »
Hallo,

Ik heb vorige week woensdag dit recept gebrouwen:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32657.0.html

Onverwacht is het nu na 7 dagen al op eind SG van 1012. Eigenlijk heb ik tot nu toe alleen meegemaakt dat de eerste en tweede vergisting na 2 weken +/- paar dagen gereed was. Er is al een dag geen activiteit in het waterslot. Moet ik nu geduld hebben en het nog een paar dagen laten staan op bv 20 graden? Of kan ik gaan bottelen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Roggebier al na 7 dagen op Final SG, en nu ?
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2019 17:42 u »
Zal je niet eerst wachten tot je bier helder is voor je gaat bottelen?

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2019 18:04 u »
Lageren bedoel je ? Of bedoel je wat anders ?

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2019 18:05 u »
Ik zou je bier nog een paar dagen laten staan en nog een keer of 2 meten, blijft het s.g. gelijk dan nog een weekje ( of 2 ) op een iets lagere temperatuur laten helder trekken voor je gaat bottelen.
Daarmee voorkom je bierbommetjes en minder bezinksel uiteindelijk in je flesjes. Woord van de dag is geduld, zoals elke dag😉

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 10-04-2019 23:03 u »
Zal je niet eerst wachten tot je bier helder is voor je gaat bottelen?

Het bier hoeft niet kraakhelder te zijn voordat je gaat bottelen. Wel is het belangrijk dat de vergisting is afgerond.

Sommige gisten flocculeren nu eenmaal heel langzaam en blijven in je bier zweven ook als er geen vergisting meer plaatsvindt.
Om niet te veel gist in je bier te hebben is het beste dat je bier niet echt troebel is, maar zogenaamde tweeschijn is geen probleem.
Na een tijdje wordt je bier alsnog helder in de fles.

Offline Guidojp

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Roggebier al na 7 dagen op eind SG, en nu?
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2019 13:06 u »
Bedankt voor de reacties. Ik zal morgen en zondag nogmaals het SG meten. Als daar geen verandering meer in zit, zal ik de temperatuur langzaam gaan verlagen naar 10 graden en dan over 1 of 2 weken gaan bottelen.

Offline Wil1

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Re: Roggebier al na 7 dagen op eind SG, en nu?
« Reactie #6 Gepost op: 12-04-2019 11:59 u »
Roggebier wordt (bijna) niet helder. Ik heb een roggebier gebrouwen met 5 kg pilsmout en 2 kg roggemout. Minder rogge dus als het recept van Mike101.
Zit nu 3 maanden op de fles en net zo troebel als een witbier. Aan de hals van de flessen wordt het nu iets helder.

Tags: