20 liter op splitsen of het bij 10 liter houden

Gestart door P_N, 10-04-2019 08:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P_N

Hoi. ik wil beginnen met een moutpakket.

Ik heb ondertussen het spul compleet. ook een vergistingskast.
Daar past nu een fles in van 23 liter.
Ik wil een voorbereid moutpakket gaan aanschaffen voor 20 liter (Weizen en/of Belgisch blond)
De fles heeft dus te weinig kopruimte. Ik ga wel werken met een blow-off maar neem aan dat het nog altijd te weining is?
Nu was ik aan het denken om het op te splitsen. bv 15 liter in de klimaatkast en 5 liter buiten de klimaatkast.
Zo leer ik ook het verschil qua smaak.
Nu vraag ik me alleen af of ik het gist moet verdelen of dat ik het gist toe moet voegen en dan verdelen.

ray81

Citaat van: P_N op 10-04-2019  08:03 uHoi. Ik wil beginnen met een moutpakket.

Ik heb ondertussen het spul compleet. ook een vergistingskast.
Daar past nu een fles in van 23 liter.
Ik wil een voorbereid moutpakket gaan aanschaffen voor 20 liter (Weizen en/of Belgisch blond)
De fles heeft dus te weinig kopruimte. Ik ga wel werken met een blow-off maar neem aan dat het nog altijd te weining is?
Nu was ik aan het denken om het op te splitsen. bv 15 liter in de klimaatkast en 5 liter buiten de klimaatkast.
Zo leer ik ook het verschil qua smaak.
Nu vraag ik me alleen af of ik het gist moet verdelen of dat ik het gist toe moet voegen en dan verdelen.

Ik denk dat je beter kan verdelen en dan de gist erbij kan doen. De gist roer je namelijk niet door het wort heen, dat verdeelt zichzelf wel na verloop van tijd. Bovendien ligt het aan de bovenkant, dus als je dan gaat schenken of overhevelen krijg je een scheve verhouding.

Je moet wel de gist enigszins accuraat kunnen afwegen dan. Een normale keukenweegschaal meet tot de gram nauwkeurig en dan heb je toch een redelijke foutmarge.

Als je geen accurate weegschaal hebt kun je de gist een oplossen in 100 ml water. Dat is makkelijker te verdelen en 100 ml op 20 liter is te verwaarlozen.

P_N

Dus als ik het goed begrijp kan ik dan het beste de gist hydrateren en dan mengen met het wort
daarna dan verdelen in 15 en 5 liter.

Koen S

Ik vergist vaak 20 liter in een petfles van 23 liter, meestal lukt dit. Af en toe een gist die eruit wil en dan installeer ik een blow off. Werkt perfect. 👍

P_N

Neem aan dat dit ook per biersoort/gist verschilt.
Mocht ik hierna een ipa  of voor een tripel willen gaan.
Zou dat dan ook kunnen?
Ga het in ieder geval met blow-off doen
👍
Diameter van de blow-off is 10 mm. is dat oké?

Koen S

Verschilt van gist tot gist.
10 mm is zeker genoeg.

ray81

Citaat van: P_N op 10-04-2019  14:02 uDus als ik het goed begrijp kan ik dan het beste de gist hydrateren en dan mengen met het wort
daarna dan verdelen in 15 en 5 liter.
Nee. Wat ik bedoelde was: hydrateren (100 ml), splitsen in 15 en 5 liter, daarna pas gist toevoegen (75 ml aan de 15 liter/25 ml aan de 5 liter).

Eigenlijk hoeft een korrelgist niet gehydrateerd te worden, maar als je het wil verdelen is het wel handig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.