Heeft iemand het recept van Champagnebier van Braumarkt?

Gestart door Snotje, 09-04-2019 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snotje

Een hele tijd geleden stuurde Brouwmarkt een mailing rond een recept van champagebier dat ze op hun website hadden staan. Heeft iemand dat recept nog want ik kan het niet meer vinden, ook op hun site niet meer!

bedankt!

Davester

Citaat van: Snotje op 09-04-2019  16:08 uEen hele tijd geleden stuurde Brouwmarkt een mailing rond een recept van champagebier dat ze op hun website hadden staan. Heeft iemand dat recept nog want ik kan het niet meer vinden, ook op hun site niet meer!

bedankt!
Hier staat een oude topic over champagnebier
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2716.msg27408.html#msg27408

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 13-12-2017  18:51 uDeze week ook een poging gedaan om een Champagne bier te brouwen.
Ik heb een keer een Karmeliet kloon gebrouwen waarbij de hergisting op fles was mis gegaan.
Veel te veel koolzuur en gushing, maar prima als champagnebier. Na goed koelen goed uit te schenken en een prachtige langdurige koolzuurstroom.
Het stond dus al een langere tijd op mijn lijstje om dit nog een keer te doen maar dan bewust  ^-^... Dus nu is mijn Orange Karma Brut is in wording.

Uiteindelijk is dit een mooie Deus Kloon geworden...  :biersmile:

Snotje

Bedankt.. Ik ken de topics maar ik zoek dat specifieke recept van begin maart dit jaar.. Misschien eind februari

jpt

Helaas heb ik het recept ook niet bewaard, maar de mail met de, inmiddels dode link, heb ik nog. Die is van 01.03.2019. Stuur ze een mail naar klantenservice@braumarkt.com zou ik zeggen. (En deel het daarna vooral hier). Succes.

ray81

Citaat van: jpt op 13-04-2019  07:11 uHelaas heb ik het recept ook niet bewaard, maar de mail met de, inmiddels dode link, heb ik nog. Die is van 01.03.2019. Stuur ze een mail naar klantenservice@braumarkt.com zou ik zeggen. (En deel het daarna vooral hier). Succes.

Dankzij dit bericht de originele link kunnen achterhalen: https://www.braumarkt.com/champagnebier
Op verschillende cache sites gekeken, maar nergens gevonden.
Je zult ze moeten mailen/bellen denk ik.

jpt

Citaat van: ray81 op 13-04-2019  08:49 uDankzij dit bericht de originele link kunnen achterhalen: https://www.braumarkt.com/champagnebier
Op verschillende cache sites gekeken, maar nergens gevonden.
Je zult ze moeten mailen/bellen denk ik.
Toch raar dat ze hun eigen tips weer wissen. Ik zag het vooral als een promo voor Swaen mout, waar Braumarkt nogal dol op lijkt te zijn.

hans100w

Citaat van: jpt op 14-04-2019  00:37 uIk zag het vooral als een promo voor Swaen mout, waar Braumarkt nogal dol op lijkt te zijn.
Dit is logisch, aangezien de investeerders van zowel de Swaen als Braumarkt GROEN kleuren... :denken:

jpt

Voor de geinteresseerden:

CiteerDe temperaturen gaan vanaf nu weer zachtjes omhoog. De tijd van zware donkere bieren gaat langzaam over in tijd voor lichtere biertjes. Welk bier ga je brouwen? Wij inspireren je graag: wat dacht je van heerlijk champagnebier op basis van champagnegist? Weliswaar niet altijd licht in alcohol, maar wel een zonnig en sprankelend bier. Chique om te serveren en prettig om te drinken. Champagnebier is een nieuwe trend in de bierwereld en wordt steeds populairder. Hoe maak je deze biersoort? Wij geven een lekker recept.
Wat houdt champagnebier in?

Officieel mag de naam champagne alleen gebruikt worden voor mousserende wijnen uit de bekende streek in Frankrijk, dus een gebrouwen biertje mag de term niet op een label hebben staan. Maar we mogen deze biersoort wel 'Champagnebier' noemen, want je maakt het met champagnegist. Champagnebier is een ondergistende biersoort die lang moet rijpen. Sommige edities worden zelfs in grotten gerijpt in de Franse champagnestreek. Door de toevoeging van suikers en champagnegist, kan champagnebier een zure smaak hebben. Daarnaast heeft het vaak een hoog alcoholpercentage, rond 10% of hoger. Voorbeelden zijn Deus Brut des Flandres, Malheur Bière Brut of Weihenstephan Infinium.
Langere rijping: begin nu en proost in juni

Champagnebier wordt doorgaans ca. 3 maanden gerijpt op gist in de fles. De gist komt in de hals terecht doordat gist zich van de wand losweekt. Sla de flessen op in een donkere ruimte voor een aantal weken en geniet daarna van je eigen gebrouwen speciaalbier. Bottel je champagnebier in een champagnefles met kurk en serveer hem koel.

Bestel je champagnegist >

Methode:       BIAB
Soort:            American Light Lager
Kooktijd:        60 min
Aantal liters:  9 liter
Boil Size:       14 liters
Boil Gravity:   1.034
Efficiëntie:      50%
IBU:                46,34
ABV:               10.58%

Gisting                             
Hoeveelheid    Gisting    PPG    °L    %         
3 kg    Duits - Pilsner    38    1,6    80%         
0,75    Glucose    46    0,5    20%         
                              
 Hop                             
 Hoeveelheid     Soort    Type     AA    Gebruik    Tijd    IBU
10 gr    Nelson Sauvin    Pellets    11    Kook    15 min.    17.77
40 gr    Nelson Sauvin    Pellets    11    Kook    5 min    28.56
                              
Gist                             
Hoeveelheid    Soort                   Type    
10 gr    White Labs - Champagne Yeast WLP715    Ondergist    
               
Mash guidelines         
Hoeveelheid    Type    Temperatuur         Tijd    
16L    Temperatuur    64 C              90 min    
                              
Andere ingredienten                        
Hoeveelheid    Naam    Type         Gebruik    Tijd    
2 gr    Zout    Water AGT    Mash    1 uur    
7 ml    Malkzuur    Water AGT    Mash    1 uur    

 

https://www.braumarkt.com/blog/champagnebier-maken

BrouwMark

Leuk, dank je voor het delen! Wel gek dat de efficiëntie op 50% staat...

Brouwert


Richard3


Snotje

Ik ben wat laat maar erg blij hiermee! Bedankt super!

Davester

Merci, eindejaarsbiertje denk.
0.75 glucose, wil dat zeggen 750 gram?

tdp

Citaat van: Davester op 21-08-2019  22:11 uMerci, eindejaarsbiertje denk.
0.75 glucose, wil dat zeggen 750 gram?

Klopt. 3 kg mout is 80%, dan is de overige 20% 0,75 kg.

Davester

Citaat van: tdp op 22-08-2019  13:16 uKlopt. 3 kg mout is 80%, dan is de overige 20% 0,75 kg.

 :duimop: :duimop: Thanks, had het kunnen weten :P

jorgvde

Voor wie nog wat meer recepten zoekt van Braumarkt.
Braumarkt heeft een eigen blog: https://www.braumarkt.com/blog

Hier staat ook het chamagne bier recept op: https://www.braumarkt.com/blog/champagnebier-maken

rkroon

Even dit oude draadje weer naar boven halen.  smile Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn tav dit recept. Het is in mijn ogen een eenvoudiger te bereiden recept dan een ander champagnebier recept dat ik ook hier op het forum aantrof: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2716.0

Kapau

Een vriend van me heeft dit een paar keer gebrouwen. De ene was iets beter gelukt dan de andere, maar smaakt echt goed en lekker fris.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.