Proef: Het schudden van flesjes tijdens hergisting

Gestart door Goldin, 24-08-2022 20:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-09-2022  15:07 uEr zijn meters waarbij je kroonkurk doorboort maar die meters zijn vrij prijzig (een kleine € 300).
Kan ook voor een stuk minder geld zelf gebouwd worden:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=406208

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2022  11:27 uKan ook voor een stuk minder geld zelf gebouwd worden:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=406208

Niet iedereen is een knutselaar. Het probleem is dat de kroonkurk doorboord moet worden zonder drukverlies.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-09-2022  14:32 uHet probleem is dat de kroonkurk doorboord moet worden zonder drukverlies.
Dat is geen probleem, maar hooguit een uitdaging.
Dat doe ik via een siliconenslangetje dat net iets verder uitsteekt dan het prikkertje. als je dan door het dopje heen drukt dan sluit eerst het slangetje de ruimte tussen dopje en meter af en dan prikt het prikkertje de dop door. de preciese afstand is een kwestie van een paar keer testen. Dat is niet moeilijk.
Er zijn genoeg handige knutselaars die er hun voordeel mee kunnen doen en misschien zelfs wel een paar die het willen bouwen voor anderen tegen een redelijk prijsje.
met een Dremel machienje kun je heel mooi een scherp puntje aan iets slijpen. ik gebruik gewoon een stalen schroefje wat net in de binnenkant van een slangpilaartje past zodat het gas mooi via de schroefdraad naar de meter kan stromen. Mensen die handig zijn met 3d printers kunnen vast nog allerlei verbeteringen bedenken.

ps, eerst prik je door het dopje en zie je nog niets op de meter omdat het prikkertje dan het gaatje dichtdrukt. pas als je de meter weer iets los laat komen komt het prikkertje een paar 10e mm omhoog het loopt de meter naar de juiste waarde.

druk_via_dopje.gif

Goldin

Tijd voor de 3e testronde. Ditmaal met maar 2 proefpersonen.

Het viel mij op dat de kleur nu nagenoeg gelijk was.

Aan het bier uit de schudfles hing een beetje een putjeslucht. Dit was bij blinde test ook goed te onderscheiden.

De geschudde fles had een betere schuimkraag echter viel het op dat bij de geschudde fles de belletjes iets groter waren.

De geschudde fles had een sterkere geur echter was dit niet aangenamer omdat er een putjeslucht aan hing.

Qua smaak was er niet veel verschil meer te ontdekken.

20220917_205721.jpg
Links de geschudde, rechts de controle.

20220917_205557.jpg
Geschudde met achtergrond licht.

20220917_205545.jpg
Controle met achtergrond licht.

Ik heb verzaakt om een extra controle fles te pakken. Ik hoop dat ik dit bij de laatste test niet ga vergeten ;-)   




Snelbier

Stil in dit draadje..  Iedereen gestopt met schudden, of geen verschil merkbaar?
Hier https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=671825 mijn eerste test met schudden wel of niet..
Gedaan 2 weken na bottelen.  Géén noemenswaardige verschillen te zien of proeven.
Test herhaald 2 maanden na bottelen. Ik (en huisgenoten) zie+proef géén verschil..

In de afgelopen maanden van meerdere bieren wat flessen getest, dus 'mishandeld' dmv schudden. Kleine moeite voor de wetenschap..
Ik zie géén verschil.
=====================================
Was zelf nieuwsgierig naar oxidatie, maar zie en proef het niet in de geschudde bieren.
Mogelijk bottel ik zo slordig dat alles al is ge-oxideerd vóór het op fles gaat?  :weetniet:
  Denk het niet, meeste bieren smaken iedereen best.

Schuim (+ houdbaarheid) ook nauwelijks verschillen.
Wat wél weer opvalt als je zo'n testje doet: Schudden geeft sneller CO2 in de fles.
Maar ON-geschudde flessen trekken na 1-2 weken bij, en binnen 1 maand is alles gelijk op dronk.
Schudden doe ik al een jaar niet meer, wetende dat CO2 toch wel komt.
Bieren die wat haast hebben ga ik met gerust hart schudden. Scheelt een week op een jaar.
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Ik vraag me af of een een eenduidige conclusie mogelijk is. Het zou mij logisch lijken als oxidatie vooral optreedt als er meer zuurstof aanvoer is dan zuurstof verbruik. Dat verbruik hangt af van de hoeveelheid actieve cellen in je flesje en de aanvoer zal ineens heel groot zijn op de momenten dat je schudt want dan wordt zuurstof aangevoerd vanuit de kopruimte van je flesje en als je niet schudt dan komt de aanvoer langzaam via diffusie. maar als je bottelt terwijl het bier nog een beetje schuimt en netjes vanaf de bodem je flesje vult (via een pijpje op de bodem) dan kan het zomaar zijn dat je helemaal geen zuurstof meeneemt je flesjes in. Dus als je goede conclusies wilt trekken dan zul je die omstandigheden ook moeten kennen. 

Uiteindelijk lijkt het me logisch dat je de flesjes het beste met rust kunt laten zodat de zuurstof die er is zo gelijkmatig mogelijk wordt opgenomen want dan heb je de grootste kans dat er meer verbruik is dan opname.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 09-12-2022  00:19 uStil in dit draadje..  Iedereen gestopt met schudden, of geen verschil merkbaar?
Hier https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=671825 mijn eerste test met schudden wel of niet..
Gedaan 2 weken na bottelen.  Géén noemenswaardige verschillen te zien of proeven.
Test herhaald 2 maanden na bottelen. Ik (en huisgenoten) zie+proef géén verschil..

In de afgelopen maanden van meerdere bieren wat flessen getest, dus 'mishandeld' dmv schudden. Kleine moeite voor de wetenschap..
Ik zie géén verschil.
=====================================
Was zelf nieuwsgierig naar oxidatie, maar zie en proef het niet in de geschudde bieren.
Mogelijk bottel ik zo slordig dat alles al is ge-oxideerd vóór het op fles gaat?  :weetniet:
  Denk het niet, meeste bieren smaken iedereen best.

Schuim (+ houdbaarheid) ook nauwelijks verschillen.
Wat wél weer opvalt als je zo'n testje doet: Schudden geeft sneller CO2 in de fles.
Maar ON-geschudde flessen trekken na 1-2 weken bij, en binnen 1 maand is alles gelijk op dronk.
Schudden doe ik al een jaar niet meer, wetende dat CO2 toch wel komt.
Bieren die wat haast hebben ga ik met gerust hart schudden. Scheelt een week op een jaar.
Proost, Snelbier

Het is goed dat deze test gedaan is.

De hoeveelheid zuurstof in de fles is eerder een punt van aandacht dan wel of niet schudden. Schudden kan zorgen voor het meer in suspensie brengen van de gist. Dat kan voor een activering zorgen waardoor de gist.

Zelf schud ik mijn flessen niet en dat blijf ik doen.


Goldin

Ik heb nog 1 van de 4 staan.
De schudfles schud ik niet meer elke dag maar nog wel als ik hem tegenkom. Deze zijn nu 127 dagen geleden gebotteld. Ik zal deze binnenkort eens proberen en mijn bevindingen terugkoppelen.

Snelbier

Citaat van: Goldin op 09-12-2022  17:24 uIk heb nog 1 van de 4 staan.
De schudfles schud ik niet meer elke dag maar nog wel als ik hem tegenkom. Deze zijn nu 127 dagen geleden gebotteld. Ik zal deze binnenkort eens proberen en mijn bevindingen terugkoppelen.
Als dat nog goed is na 4 maanden schudden gaan oxidatie- én schuim-theorie in de prullenbak.
Voor deze tests ben ik na 2-3 weken gestopt met schudden, leek me een 'normaler' scenario.
De paar flessen die ik ruim een maand schudde bleven normaal schuimen, vond het wel genoeg.

Volgende keer dat ik licht bier bottel eens wat flessen met extra lucht schudden, oxideren?
Blijf het vreemd vinden dat neipa-fora vol staan met oxidatie-problemen en dat ik het niet zie gebeuren in mijn bieren, maar heb nog geen neipa gebrouwen..
 Of alles is in mijn gistvat al dusdanig geoxideerd dat er geen verschil meer is bij bottelen.
Proost, Snelbier.

thepsych

Citaat van: Snelbier op 09-12-2022  17:57 uAls dat nog goed is na 4 maanden schudden gaan oxidatie- én schuim-theorie in de prullenbak.
Voor deze tests ben ik na 2-3 weken gestopt met schudden, leek me een 'normaler' scenario.
De paar flessen die ik ruim een maand schudde bleven normaal schuimen, vond het wel genoeg.

Volgende keer dat ik licht bier bottel eens wat flessen met extra lucht schudden, oxideren?
Blijf het vreemd vinden dat neipa-fora vol staan met oxidatie-problemen en dat ik het niet zie gebeuren in mijn bieren, maar heb nog geen neipa gebrouwen..
 Of alles is in mijn gistvat al dusdanig geoxideerd dat er geen verschil meer is bij bottelen.
Proost, Snelbier.

Ik ben nog maar een kleine jongen in het bierbrouwen, maar is het niet logisch om te denken dat dit probleem zich vooral voordoet bij zwaar gehopte bieren waar door oxidatie gemakkelijk de frisse hop smaken zullen veranderen. Net als witte wijn die te lang ligt.
Daarnaast vraag ik me af hoezeer zuurstof absorberende kroonkurken effect hebben. Ik lees telkens weer dat dit wel uitmaakt. Wel moet je het dopje nat maken wat ik doe door het flesje toch even te kantelen, maar geeft natuurlijk weer zuurstofinslag.
Ook het hele brouwproces met bv in mijn geval Brewtan waar oxidatie tegenwerkt en het hevelen vanuit het gistingsvat onder druk zullen ook factoren zijn die beperkend zijn voor de oxidatie. Ik kan het niet langs een lat leggen want gebruik altijd Brewtan en onder druk hevelen. De meeste biertjes worden alleen maar lekkerder na even liggen, de IPA's wel wat minder uitgesproken(1/2 jaar) maar weet niet zeker of dit nou wel oxidatie is.

Goldin

Afgelopen week de laatste flesjes koud gezet zodat ik met een breder panel kan testen, totdat... ik vandaag opeens lawaai en gescheld uit de keuken hoor komen, vrouwlief heeft per ongeluk het laatste schudflesje laten stuiteren met als gevolg dat de halve keuken onder het bier zat en nog maar een kleine bodem in het flesje. Enfin, ik moest dus een spoed vergelijking uitvoeren ;).

Ook deze keer was de schudfles beter van kleur, daarmee is ook alles gezegd. De geur van de controle fles was beter, deze was beter op koolzuur en de smaak was frisser. Ik heb mijzelf blind laten testen en was in staat om te benoemen welke ik voor mij had.

Wel een noot: ik heb na het bottelen besloten dit experiment uit te voeren. Het kan zijn dat mijn controle flesjes als laatste werden gebotteld en visa versa. Als ik weer een dergelijk experiment zou uitvoeren zou ik flesjes selecteren welke na elkaar midden in de sessie zijn gebotteld. Totaal zat het bier 208 dagen in de fles.


20230228_125643.jpg

Links controle, rechts geschud.



Jacques

Bedankt voor de feedback. Tja, dit soort ongelukjes zijn niet leuk.

Mooi dat je de test nog een keer wilt uitvoeren. Zelf heb ik ook gemerkt dat het goed uitvoeren van een test niet altijd makkelijk is. Sommige tests heb ik meerdere keren steeds weer anders uitgevoerd om foutjes in de uitvoering te corrigeren.

hansHalberstadt

Citaat van: Goldin op 28-02-2023  22:43 u20230228_125643.jpg

Links controle, rechts geschud.



Ik weet niet wat jouw conclusie is mbt de kleur, maar wat ik lijk te zien is dat het linker flesje een stuk helderder is dan het rechter. Daardoor lijkt de linker donkerder, maar dat komt, denk ik doordat het licht er door het verschil in helderheid anders doorheen valt. Als je kijkt naar het gele licht in de voet van het glas dan is de rechter donkerder tint geel.

hb-lot

Rechts is natuurlijk recent geschud middels het stuiteren.

Goldin

Citaat van: hansHalberstadt op 01-03-2023  08:45 uIk weet niet wat jouw conclusie is mbt de kleur, maar wat ik lijk te zien is dat het linker flesje een stuk helderder is dan het rechter. Daardoor lijkt de linker donkerder, maar dat komt, denk ik doordat het licht er door het verschil in helderheid anders doorheen valt. Als je kijkt naar het gele licht in de voet van het glas dan is de rechter donkerder tint geel.

Dat is heel scherp van je. De zwarte achtergrond vertekend natuurlijk enorm. Het is balen dat de geschudde fles is gaan stuiteren waardoor er waarschijnlijk allemaal prut weer is gaan mengen.

hansHalberstadt


Goldin

Helaas wel, ik had 4 setjes gereserveerd. Ik ga het in de toekomst nogmaals proberen met iets minder variabelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.