Gerstevlokken vraagje

Gestart door oengabunga, 09-04-2019 14:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oengabunga

Hallo brouwers..
Ik heb de ketel weer uit de verpakking gehaald en wil morgen de eerste Brew van dit jaar doen. ;)

Het wordt een Tripel naar voorbeeld van de Pater Tripeloris
Nu komen 2 vragen bij me op..

IK moet Gerstevlokken toevoegen..  Neem toch aan dat ik ze ongeschroot tijdens de maisch moet toevoegen?

Om het SG op te krikken moet 1 kg kristalsuiker worden toegevoegd..
Neem aan dat ik dit voor de kook moet toevoegen?
Is het beter om deze suiker in warm water op te lossen?
Het gaat om een grainfather.

Thenxxx


RBakkert

Ik heb geen ervaring met vlokken durf daar dus niks over te zeggen (wel benieuwd dus kijk even wat de rest zegt)
Denk eerlijk gezegd dat het niet veel uitmaakt wanneer je de suiker toevoegt, wij doen het  richting het einde van de kook (suiker lost hartstikke snel op) maar kan vast ook wel aan het begin van het proces.

Eric111

Citaat van: oengabunga op 09-04-2019  14:19 uHallo brouwers..
Ik heb de ketel weer uit de verpakking gehaald en wil morgen de eerste Brew van dit jaar doen. ;)

Het wordt een Tripel naar voorbeeld van de Pater Tripeloris
Nu komen 2 vragen bij me op..

IK moet Gerstevlokken toevoegen..  Neem toch aan dat ik ze ongeschroot tijdens de maisch moet toevoegen?

Om het SG op te krikken moet 1 kg kristalsuiker worden toegevoegd..
Neem aan dat ik dit voor de kook moet toevoegen?
Is het beter om deze suiker in warm water op te lossen?
Het gaat om een grainfather.

Thenxxx



Verstuurd vanaf mijn SM-G960U met Tapatalk

Hoi,

Gerstevlokken kun je ongeschroot gewoon mee maischen.
Suiker toevoegen 10 minuten voor einde koken :-)

Succes met brouwen!

Groeten, Eric

ciesvandekwis

1 kg suiker is wél véél, op hoeveel mout? Recept eens posten?
Boven de 20% suiker in je stort gaat je bier wel een stuk body missen en mss té alcoholisch worden.
Ik voeg suiker doorgaans toe op dag 2 van de vergisting (opgelost in wat kokend water). Krijgt de gist terug een 'boost' van, en ook wel beter voor je hoprendement.

oengabunga

Recept... 20l

Verstuurd vanaf mijn SM-G960U met Tapatalk


middelaersch

14 procent suiker is toch niet zo gek voor een tripel?
Heb ik nu ook staan pruttelen  :biersmile:

BrouwMark

Gerstevlokken kun je gewoon ongeschroot meemaischen inderdaad.

Als je twijfelt over de omzetting, doe de ouderwetse jodiumtest. Soms duurt het ietsje langer om de zetmelen uit de vlokken om te zetten, ze zijn immers niet zo hapklaar gehakt als je (pils)mout. Overigens is tot 40% van je stort aan dergelijke vlokken meestal geen probleem, je basismout heeft voldoende enzymen om het ongemoute deel om te zetten.

Ben je niet zeker, haksel dan de vlokken in een foodprocessor (of zoals de Vlamingen zo mooi zeggen: een keukenrobot) even voor, zeer grof, dat versnelt het maischen.

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 10-04-2019  00:24 uBen je niet zeker, haksel dan de vlokken in een foodprocessor (of zoals de Vlamingen zo mooi zeggen: een keukenrobot) even voor, zeer grof, dat versnelt het maischen.
Wij noemen dat gewoon een blender. Een keukenrobot is voor rijke snobs.

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 10-04-2019  08:08 uWij noemen dat gewoon een blender. Een keukenrobot is voor rijke snobs.

Herstel: zoals Vlaamse rijke snobs zo mooi zeggen, een keukenrobot.   8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.