Glycerine kruidvat

Gestart door Martijn0172, 09-04-2019 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Dit weekend wil ik wat gist invriezen, alles is in huis behalve glycerine. Heeft iemand ervaring met de glycerine van het kruidvat?

https://www.kruidvat.nl/yari-glycerine/p/3574614

Ronnie

Citaat van: Martijn0172 op 09-04-2019  09:03 uDit weekend wil ik wat gist invriezen, alles is in huis behalve glycerine. Heeft iemand ervaring met de glycerine van het kruidvat? https://www.kruidvat.nl/yari-glycerine/p/3574614

Het is blijkbaar pure glycerine!
Ze zouden Kruidvat anders mogen schrijven: Kruitvat ! hihi...

HansvV

"Pure" is nog leesbaar op het label, maar ik kan er niet verder op inzomen. Als het maar niet toch nog een heel klein beetje geurstof toegevoegd heeft gekregen. Ik betrek mijn pure glycerine van "de Hekserij". Die is in ieder geval geurloos.

Pimmels

Gaat goed, zou er alleen wel glycerol van maken.
5 min koken met 2 delen water...
Dan 1 deel gist met 1 deel glycerol invriezen.  :brouwen:

*tdp: aangepast ivm relevantie in zoekopdrachten

Drents Hopbier

Citaat van: Pimmels op 09-04-2019  10:46 uGaat goed, zou er alleen wel glyserol van maken.

Als je wilt verbeteren, doe het dan goed: glycerol

Hopbier

Pimmels


Oscar

Citaat van: Pimmels op 09-04-2019  10:46 uGaat goed, zou er alleen wel glycerol van maken.

Dat is niet nodig... Bij Braumarkt verkopen ze ook glycerine.

CiteerGlycerol of glycerine is een organische verbinding met als brutoformule C₃H₈O₃. Het is de eenvoudigste drievoudige alcohol en komt voor als een viskeuze kleurloze vloeistof, die matig tot goed oplosbaar is in water. Glycerine is doorgaans een mengsel van 80% glycerol en 20% water.

E422

Martijn0172

Top dank jullie wel!

Tjardo

Ik gebruik ook de Glycerine van het merk Yari, tot nu toe doe ik 1 deel water op 1 deel glycerine plus een deel gistslurrie of vloeibare gist. Werkt prima. Maar niet te koop in elke Kruidvat heb ik gemerkt.

André de Laat

Is deze voedselveilig?

zilver_brouwer

Citaat van: André de Laat op 01-10-2020  13:42 uIs deze voedselveilig?

Aangezien op het flesje staat: "Uitsluitend voor uitwendig gebruik" zou ik zeggen, nee.  :o

Jeroen76

Zou, als je dan toch deze materie gaat aanvliegen, het zekere voor het onzekere nemen en 100% zeker van je zaak zijn en de juiste glycerol aanschaffen bij Unibrew of Braumarkt.



Gr. Jeroen


Johan_vL

Citaat van: André de Laat op 01-10-2020  13:42 uIs deze voedselveilig?

Als ik de ingevroren gist uit de vriezer haal (met ± 20 ml glycerine), giet ik de bierkleurige vloeistof (mengsel bier en glycerine) af (70% van 100 ml). De gist deponeer ik in een erlenmeyer. Een paar % van de gistslurrie zal dan glycerine zijn (schatting 0,02-0,2 ml). Dan is er nagenoeg geen glycerine die in de starter komt. Als je ook nog je 2 liter starter afgiet voor pitchen, is de hoeveelheid glycerine verwaarloosbaar klein 0,00002 - 0,0002 ml.
Zelfs al zou het giftig zijn in pure vorm, dan lijkt het me zeker niet meer giftig na zoveel verdunning in de starter. Als je afgegoten starter bij 20 L bier gooit, waardoor het nog eens 20.000x verdunt wordt, tja dan is de conc. zo klein...
Let wel, alles is giftig, het hangt van de conc. af.

Of is mijn handelswijze gevaarlijk voor de gezondheid denk jullie?

zilver_brouwer

Citaat van: Johan_vL op 01-10-2020  17:23 uOf is mijn handelswijze gevaarlijk voor de gezondheid denk jullie??

Als je iets gaat verwerken in iets dat je eet/drinkt en je hebt de keuze tussen 'voedselveilig' en 'niet voedselveilig' dan zou ik kiezen voor voedselveilig.
Zeker ook als je je biertjes graag deelt met anderen. Waarom het risico nemen?  :weetniet:

Jan de Graaff

Citaat van: zilver_brouwer op 01-10-2020  14:25 uAangezien op het flesje staat: "Uitsluitend voor uitwendig gebruik" zou ik zeggen, nee.  :o
Zuivere glycerine is in principe niet voor inwendig gebruik, maar is wel voedselveilig als additief. Het heeft een E nummer (E422).

Pure alcohol (100%) is ook vreselijk giftig en gevaarlijk, maar in bier doen we er niet moeilijk over. Zoals Johan al zei; het staat of valt met de concentratie.
Zo kan koffie kan ook dodelijk zijn. Laatst is er nog een stuwadoor aan overleden; kreeg een baal van een ton op z'n kop..

zilver_brouwer

Citaat van: JanDeGraaff op 01-10-2020  19:53 uZuivere glycerine is in principe niet voor inwendig gebruik, maar is wel voedselveilig als additief. Het heeft een E nummer (E422).

Pure alcohol (100%) is ook vreselijk giftig en gevaarlijk, maar in bier doen we er niet moeilijk over. Zoals Johan al zei; het staat of valt met de concentratie.
Zo kan koffie kan ook dodelijk zijn. Laatst is er nog een stuwadoor aan overleden; kreeg een baal van een ton op z'n kop..

Het gaat niet zo zeer om de glycerine zelf. Je weet niet wat er nog meer voor stoffen verwerkt worden in het bedrijf waar deze glycerine gemaakt/gebotteld wordt, en in wat voor concentratie die stoffen gevaarlijk zijn. Het is niet bestemd voor consumptie dus zal veel minder streng gecontroleerd worden.
Zie het zo: Als ik tomatensoep kook in een loden pan, dan is tomaat ook super voedselveilig, heeft zelfs geen E-nummer nodig. Tomaat is dan ook het probleem niet.  :P

Johan_vL

Citaat van: zilver_brouwer op 01-10-2020  20:03 uHet gaat niet zo zeer om de glycerine zelf. Je weet niet wat er nog meer voor stoffen verwerkt worden in het bedrijf waar deze glycerine gemaakt/gebotteld word, en in wat voor concentratie die stoffen gevaarlijk zijn. Het is niet bestemd voor consumptie dus zal veel minder streng gecontroleerd worden.

Glycerine wordt vooral gemaakt uit plantaardige en dierlijke grondstoffen. De verontreinigingen zijn vooral verzadigde vetzuren, maar kunnen ook andere organische verbindingen zijn (2-5%). Maar als het al 8 logfactoren verdund is en je telt er daar nog 2 bij hebben we het over 10 logfactoren verdunning al is het radioactieve opgewaardeerde uranium, is het niet eens giftig meer, laat staan als het uit palmolie is gemaakt. Nee, ik maak me geen zorgen. (niet dat ik ooit iets radio-actiefs zou gebruiken, dat klinkt me ook niet lekker in bier haha).

Jan de Graaff

Citaat van: Johan_vL op 01-10-2020  22:22 ual is het radioactieve opgewaardeerde uranium, is het niet eens giftig meer, laat staan als het uit palmolie is gemaakt. Nee, ik maak me geen zorgen.
De palmolieproductie heeft wel weer een enorme impact op de wereldwijde biodiversiteit en ontbossing van regenwouden... Dat kan een reden zijn om het niet te (willen) gebruiken.

Oscar

Citaat van: JanDeGraaff op 01-10-2020  19:53 uZo kan koffie kan ook dodelijk zijn. Laatst is er nog een stuwadoor aan overleden; kreeg een baal van een ton op z'n kop..

 ;D ;D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.